Mit kell tudni a koleszterinszint-csökkentő kezelésről?

K: Az orvosom szerint koleszterinszint-csökkentő kúrát kellene kezdenem. De én sok cikket olvastam a gyógyszeres kezelés veszélyeiről, többek között a koncentrációképesség és a kézügyesség romlásáról. Van-e arra lehetőség, hogy csak addig szedjem a gyógyszereket, amíg a koleszterin szintem helyreáll és utána abbahagyjam a kúrát?

koleszterinszint-csökkentő, koleszterin, artrózis, térdízületi, reuma, ízületi, kopás, statin, koleszterinszint-csökkentÅ‘, ízületi | The New York Times Health News Service   Medincorp | Anderson, E.

V: Nincs. Egyes betegek diétával és testmozgással szintbe tudják hozni a koleszterin-koncentrációt, de a legtöbb betegnek genetikai ok miatt magas a koleszterinszintje, ezért gyógyszeres kezelésre szükséges az értékek csökkentéséhez. A kúra felfüggesztésével a koleszterinszint újra visszaállna az eredeti magas értékre. A legújabb kutatások szerint pontosan körülhatárolható azok köre, akiknek gyógyszerre van szükségük. Korábban a gyógyszereket csak az első szívinfarktust túlélt betegeknél alkalmazták a második infarktus prevenciójára. Most a kezeléssel már az első esemény is megelőzhető.

Az említett mellékhatások a leggyakrabban használt koleszterinszint-csökkentő hatóanyagnál, a statin-féléknél csak ritkán mutathatók ki. A leggyakoribb mellékhatások a máj- és izomgyulladás, de ezek vérvizsgálattal ellenőrzés alatt tarthatók. Memóriazavarra, érzelmi zavarokra, illetve végtagi koordinációs problémákra csupán néhány beteg panaszkodott, ezek a jelenségek nem általánosak.

K: Szeretném megőrizni az alakomat, de a térdizületi kopásom van. Milyen gyakorlatokat ajánlana?

V: A mozgás az osteoarthritis kezelésében létfontosságú. Segít az izomtónus megőrzésében és megelőzi az izomsorvadást. Kezdetben egyszerűbb, uszodában végezhető gyakorlatokat ajánlanék, de később a szobabiciklizésen át a gyógytornászok által javasolt rutingyakorlatokra is áttérhet. Például a comb feszítőizomzatát az alábbi gyakorlattal is edzhetjük. Feküdjünk háttal a padlóra. Hajlítsuk be az egyik lábunkat, közben pedig feszítsük meg egyenesen a másikat. Ezután lazítsunk a kifeszített végtag izmain, és emeljük fel 20 cm-re a földtől, és tartsuk így 5 másodpercig. Ezt ismételjük meg 12-szer, majd végezzük el az egész gyakorlatsort a másikkal is. Naponta három ilyen sorozatot csináljunk, és idővel 1-1 kg-os súlyokat is helyezhetünk a lábfejekre.

Más gyakorlatokkal a lábikrát mozgathatjuk meg (támaszkodjunk meg egy széknél, és sokszor álljunk lábujjhegyre, majd vissza), vagy javíthatunk a térdek merevségén (háton fekve lassan nyújtsuk ki, feszítsük meg a lábunkat, majd lazítsunk, oda-vissza).

Megjelent: Medical Tribune News Service

| koleszterinszint-csökkentő, koleszterin, artrózis, térdizületi, artrózis, reuma, ízületi, kopás, statin
2002-07-31 19:12:10
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop