A két hidrogén esete az oxigénnel

Aki arra gondol, hogy elég folyadékot iszik, amikor csak megszomjazik, az kb. leülhet, elégséges, mert ha elérte a szomjúságnak bármilyen fázisát, már késésben van - állítja Dr. Rozsos István érsebész szakorvos.

víz, folyadék, hidratálás, szomjúság, víz | InforMed Hírek9   InforMed | Szántó, A.
Amikor már szomjat érzünk, bizonyos belső folyamatok, állapotok egyensúlya már megborult, és az is eltart egy ideig, mire a bevitt folyadékkal helyreállítjuk a testi békét.

Persze nincs arra pontos válasz, milyen italt igyunk.

VÍZ, VÍZ, VÍZ. Van olyan, ami a vízcsapból folydogál unottan, heteket töltve mindenféle szaniterárúban. Van, aki erre esküszik, van, akinek bevált ásványvize van, van, aki ezeket csak ízesítve szereti. Sör, bor, tea és társaik, minden vízből készül, mindegyik iható. Folyadékpótlásra azonban a víz alkalmas elsősorban, az a víz, ami ott locsog minden egyes sejtünkben. De mégis milyet?

Jó a csapvíz, ha nem túl klóros és kevés benne a csövek faláról bekerült adalékanyag és baktérium. Jó az ásványvíz, ha nem csapvizet töltenek bele és tiszta forrásból származik, valamint nem túl sós és nincs tele oldhatatlan vegyületekkel. Jó a szénsavas, ha valaki savasítani szeretne éppen, vagy a fröccshöz keres valamilyen borkiegészítő folyadékot. Jó a mentes, talán a legjobb, abból is a lúgos. Amúgy jó és használ minden, ami iható, de egy fontos szabály járul hozzá, inni kell belőle. Persze, mikor kint dühöng a kánikula, iszik mindenki, mint a gödény. Ha meg elmúlik a kánikula, már nem iszik sokat az, aki nem tudja, milyen fontos a vízpótlás. Pedig azt tudni kell! Mert amit nem tudunk, az nem is fáj - állítja ismét az érsebész. De ami a vízhiányból következik, a vesekő, vagy az érelzáródás, na az már észlelhetőbb.

Hidratáljunk krémekkel? Ne. Belülről pótoljuk a vizet, bársonyos és selymes lesz tőle a bőr. Persze mellesleg az se baj, ha egy-két dologgal kicsit rásegítünk, de fiatal bőrnek az sem kell. Nem a vízzel a legegyszerűbb? A bőr belülről hidratálódik. Persze van nüansznyi különbség az egészségesen hidratált és az ödémásan puffadt bőr között, de most az egészséges vízháztartásról beszélek.

Amikor elhatározod, hogy fogyókúrázol, annak a szervezeted issza meg a levét - a szó összes értelmében. Ha beleszaladsz egy barátnődbe, aki szemtelenül, a tudtod és beleegyezésed nélkül leadott 10 kilót, amit persze 15-nek mond, figyeld meg a bőrét. Ha aszott és ráncos, akkor a 10 kiló fele víz. Egyszer majd jól beiszik utána mindenféle vizeket, mindjárt fölszed hipp-hopp pár kilót. Nagy árat fizetett ő azért, hogy beleférhessen a két számmal kisebb gönceibe most. De türelem, hamarosan örülhetsz, mert visszaszedi azt nagyon gyorsan, mert nem megalapozott a diétája. Sok vízzel kell fogyózni, nem lesz baj. Lehet mást is inni mellé, mondjuk vizet, vagy semmi mást, csak vizet.

Ne kárörvendj sorstársaidon, mert hamarosan te magad esel ugyanabba a hibába.

Egyes szakemberek arra esküsznek, hogy napi 2-3 liter, esetenként még több víznél kevesebbel nem is szabadna beérnünk. Kicsit nekem is soknak hangzik.

A reggeli italokkal, a leveseinkkel, a főzelékekkel és persze a nyers zöldségekkel, gyümölcsökkel is jó adag vizet juttatunk a testünkbe. Vizedet pedig ízesítheted citromlével is, ha úgy jobban csúszik, ráadásul vitamindús, lúgosít és fogyaszt is egyben, de cukor nélkül!

Aztán ott van a hozzászokás kérdése. Ha ráveszed magad, hogy igenis, óránként megigyál egy-egy pohár jó minőségű vizet, a gyomrod előbb-utóbb hozzá tágul, és ha nem is leszel szomjasabb (ami ugye nem is cél), de legalább van hova töltened. Aki okos, megérti, hogy inni kell sokat, ha nem is vagy szomjas. Miért? Hogy ne legyél szomjas.

Az alkoholtartalmú italok nem sokat segítenek, sajnos a tea és a kávé is inkább vízhajtó hatású. A cukortartalmú, savas üdítőitalokat pedig egyszerűen úgy komponálták meg, hogy itassák magukat. Simán elfogynának kisebb cukortartalommal is, de akkor nem fordulnál vissza még egy adagért a hűtőhöz, ami kész katasztrófa volna a gyártónak.

Mit kíván a szervezeted? Ha vizet, add meg neki bőséggel. Szénsavmenteset, ha lehet, lúgosat. Ha bort, vagy sört kíván, adj neki keveset, de adj hozzá vizet is. A kávét te kívánod, nem a test. Kivéve az enyémet persze, mert a kávét nemhogy csak én, de a testem is piszkosul kívánja. Nélküle nem mozog, használhatatlan. Na jó, fogjuk rá. Igyál kávét, de fogyassz hozzá sok vizet.

Ha pedig „valami cukros löttyöt ide, de sokat, gyorsan és most” a válasz, igyál belőle, ha az életed függ tőle. Persze csak keveset, az is elég lesz, meglátod. Aztán szokj le róla gyorsan, és térj át a vízre életed hátralévő részére. Íme, itt egy betarthatatlan tanács, amit utálok, mégis ezt kell mondanom, ha hosszú távon gondolkodunk. Könnyű nekem, nem szeretem az édes leveket. Köszönöm istenem, legalább ez az egy nem esik nehezemre.

- Igyál vizet! - hangsúlyozza az érsebész újra. De nem a hisztérikus egészséghajszolás a fontos, hanem, hogy jól érezd magad a bőrödben. Igyál vizet! Nincs tökéletes megoldás, de számos arrafelé vezető út van. Mindenki járja a magáét! Igyál vizet!
| víz, folyadék, hidratálás, szomjúság
2011-01-17 12:58:04
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop