Táplálkozási kérdezz-felelek

K: A cink tényleg használ a megfázás ellen?

csokoládé, cink, koleszterinszint, táplálkozás, diéta, cink-glukonát, szentjánoskenyér | The New York Times Health News Service   Medincorp | Collins, K.

V: A legújabban publikált tanulmányból az derül ki, hogy azok a betegek, akik kétóránként cink-glukonátos cukorkákat szopogattak (kb. hat cukorkát naponta) attól kezdve, hogy nátha tünetei megjelentek, átlagosan három nappal hamarabb gyógyultak meg, mint azok, akik nem használtak cinkes cukorkákat.

Cinkcukorkák szinte minden gyógyszertárban és bioboltban kaphatók, de hatóanyagtartalmuk igen eltérő lehet, ezért vásárlás előtt ellenőrizzük a cink koncentrációját. A fent említett vizsgálatban 13,3 mg cinktartalmú cukorkákat használtak. Az ennél nagyobb koncentrációjú cukorkák mellékhatásokkal járhatnak, például hányingert, nyálkahártya-irritációt és ízérzékelési zavarokat okozhatnak.

A másfajta cinkpótlóktól ne várjunk a cukorkákhoz hasonló hatást, mert ez utóbbi az orrjáratok környékén növeli meg a cink szintjét, ami így megtámadja a vírusokat és csökkenti virulenciájukat. A cukorkák a nátha hosszútávú kezelésében használatos készítmények. Az ajánlottnál (férifak - 15 mg, nők - 12 mg) nagyobb mennyiségű cink bevitele vérszegénységet okozhat, és károsíthatja az immunrendszert.

K: Növeli-e a csokoládé a koleszterinszintet?

V: A csokoládéban igen sok telített zsír található, ami általában növeli a vér koleszterinszintjét. Ugyanakkor a legújabb vizsgálatok szerint ha a napi étrendünk tartalmaz egy kis mennyiségű csokoládét, az még nem emeli meg a koleszterinszintet. A kutatók szerint ez feltehetően azért van így, mert a csokoládéban található telített zsírok sztearinsavból keletkeznek, és ez a fajta telített zsír nem növeli a koleszterinszintet. Ennek ellenére túl sok csokoládét nem ajánlott fogyasztani, és a mérsékelt mennyiség helyet kaphat egy zsírszegény, növényi alapú diétában is.

K: Igaz, hogy a szentjánoskenyér egészségesebb, mint a csokoládé?

V: A szentjánoskenyér egy babszerű hüvelyes növény, amelyet szárítanak, pörköléssel kezelnek, majd porrá őrölnek. Csokoládészerű íze miatt sütemények készítésére használják házilag és iparilag egyaránt. Azoknak, akik a csokoládéra allergiásak, vagy koffeintartalma miatt nem fogyasztják, kiváló csokoládé-pótló. Ám attól, hogy kevesebb kalória és zsír van bennük, a szentjánoskenyérrel ízesített sütemények még korántsem olyan egészségesek, mint a gyümöcsök, zöldségek és teljes őrlésű gabonafélék.

Megjelent: American Institute for Cancer Research

| csokoládé, cink, koleszterinszint, táplálkozás, diéta, cink-glukonát, szentjánoskenyér
2002-07-31 19:29:30

Web Design & Development Prowebshop