Étrendi ajánlások a diabéteszes neuropátia megelőzésére

A helyes étkezés védi az idegeket a cukorbetegség egyik szövődményétől, a neuropátiától. A cukorbetegek jól tudják: az, hogy mikor, mit és mennyit esznek, az egekbe vagy a mélybe viheti a vércukorszintet.

diabétesz, idegfájdalom, neuropátia | InforMed Hírek7   InforMed | Farkas, J.
Az eleinte csak bizonytalan szúró, zsibbadó érzés később a járás megnehezítésével vagy lehetetlenné tételével az életminőség romlásához is vezethet.

A diabetikus neuropátia tönkreteheti az emésztést, a nemi életet, és kevésbé észlelhetők a vércukorszint ingadozásai vagy a szívinfarktus.

A vércukorszint megfelelő beállítása védi az idegeket a károsodástól, ezért nem árt figyelembe venni az alábbi jó tanácsokat.

1. A legfontosabb a kiegyensúlyozott étrend

Fogyasszunk szénhidrátot, gyümölcsöt, zöldséget, tejterméket, húst, szárnyast, halat és egészséges zsírokat egyaránt.

  • változatos étrendet állítsunk össze valamennyi tápanyagfajtából, és tartsuk egyensúlyban a bevitt kalóriát a fizikai aktivitás szintjével.
  • válasszunk rostokban gazdag ételeket
  • ajánlatos naponta gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani
  • a gabonafélék (kenyér, tészta) legalább fele teljes kiőrlésű legyen
  • kerüljük a telített zsírokat és a transz-zsírokat, együnk sovány húsokat
  • kerüljük a hozzáadott cukorral vagy édesítővel készült italokat
  • napi 2,3 mg-nál ne fogyasszunk több konyhasót
  • nők számára napi egy, férfiak számára napi két italnál több nem ajánlott
  • felnőttek naponta legalább 30, gyerekek legalább 60 percet töltsenek mozgással.

2. Osszuk el a bevitt kalóriát a nap folyamán

A legjobb, ha 3 kisebb és három főétkezésből áll a napi étrend, így kiegyensúlyozottabb lesz a vércukorszint.

  • reggeli
  • tízórai
  • ebéd
  • uzsonna
  • vacsora
  • esti nassolás

3. Válasszunk összetett szénhidrátokat

A szénhidrátok lassabban emésztődnek, fogyasztásuk után nem ugrik fel úgy a vércukor értéke, mint a cukrok esetében, hamarabb következik be a teltségérzet, így kisebb a túlevés veszélye.

  • keressük a friss élelmiszereket
  • kerüljük a konzerveket, a feldolgozott árut és a félkész termékeket.
  • kísérletezzük új ízekkel, sült répával, lencsével.

4. Ügyeljünk az adagokra

A legtöbben nem is gondolnánk, milyen kicsi egy „hivatalos” adag. Egy adag szénhidrát például egy szelet teljes kiőrlésű gabonából készült kenyér, húsféléből pedig egy akkora darab, mint egy magnókazetta.

  • kerüljük a nagy adag előételeket, salátákat is
  • legyen kéznél diétás szakácskönyv diabéteszesek számára, abból az adagokra nézve is kapunk tanácsokat
  • vásároljunk egy új sorozat mérőedényt, és hagyjuk elöl a konyhában, ezzel is emlékeztet a kisebb adagokra.

5. Kerüljük az alkohol fogyasztást

Az alkohol idegméreg. A májnak két fő funkciója van, az egyik, hogy a szervezetből kiszűrje a méreganyagokat, a másik, hogy a szénhidrátot a szervezet számára felhasználható vércukorrá alakítsa. Ha a máj a méregtelenítéssel van elfoglalva, kiugorhat a vércukor értéke.

Szakemberek a diabéteszes neuropátiánál egyáltalán nem ajánlják az alkohol fogyasztását, mert még igen kis mennyiség esetén is bekövetkezhet az idegkárosodás.

  • igyunk ásványvizet friss citrommal, lime-mal, naranccsal.
  • kiváló alkoholmentes koktél készíthető paradicsomléből fűszerek – zeller, bors, gyógyfüvek – hozzáadásával.
  • ha egy-egy ünnepen mégis alkoholt fogyasztunk, soha ne éhgyomorra tegyük.

6. Fogyasszunk minél kevesebb zsírt

A 2. típusú diabéteszben szenvedők 90 százaléka túlsúlyos. A fogyás csökkenti a vércukorszintet, energikusabbak lehetünk tőle, és enyhíti az idegfájdalom miatt amúgy is érzékeny lábak terhelését, csökkenti a szívbetegség és a stroke kockázatát.

  • ügyeljünk arra, hogy a „light” jelzés nem minden esetben jelent zsírszegény terméket
  • bármennyire sietünk is, ne kapjunk csak úgy be valamit. Egyetlen gyorséttermi menüben egy heti adag zsír lehet.
  • fogyasszunk minél több zsírszegény levest, alacsony zsírtartalmú dresszinggel leöntött salátát, és sok nyers zöldséget.

Fontos, hogy nyugodtan étkezzünk, és élvezzük az ételek ízét, ez jót tesz az idegeinknek is.

| diabétesz, idegfájdalom, neuropátia
2019-11-28 20:11:42

Web Design & Development Prowebshop