A rögösebb út vezet a célba - Az vagy, amit eszel

A világ táplálkozási és egészségügyi helyzete ijesztő. Az egyensúly egyre több szinten felborul. Míg egyes területeken az éhezés és a hiányos táplálkozás a mindennapok velejárója, a legtöbb iparosodott államban tömegméreteket ölt az elhízás és a helytelen táplálkozás

táplálkozás | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(6):14-15   Celsus Kft. | Perger, A.
Túl sokat eszünk, túl zsíros ételeket és túl sok állati fehérjét, fehér cukrot és búzalisztet. Különösen elgondolkodtató az élvezeti szerek (például az alkohol, a kávé, a nikotin és az édességek) fogyasztásának megnövekedése már a fiatalok és a kisiskolások körében is. A táplálkozásból kimaradnak a legfontosabb összetevők: a vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, enzimek és ballasztanyagok. Annak ellenére, hogy mind a laikusok, mind pedig az orvosok és táplálkozási szakemberek számára ismertek az egyre növekvő számú krónikus betegségek és a táplálkozás közötti összefüggések, az érintettek számára hiányoznak az alapvető útmutatások. Az élelmiszeripar reklámjainak rendkívül nehéz ellenállni. Ha pedig valaki a kezelőorvosától vár segítséget és támogatást, általában megint csak csalódik. Az orvosképzés keretében a specializáció miatt már nincs hely a táplálkozástan számára. A képzés túlnyomórészt a tünetek és az akut megbetegedések kezelésére koncentrál. Emellett szerencsére van egy trend az orvosok körében, miszerint egyre többen végeznek el kiegészítő képzéseket a természetgyógyászat, a táplálkozásterápia, a böjtterápia és hasonló témákban.

Sajnálatos, hogy a legtöbb embernek először meg kell betegednie ahhoz, hogy az egészségére gondoljon. Pedig tisztában kellene lennünk vele: ahhoz, hogy újra egészségesek legyünk, illetve maradjunk, a legjobb kilátásaink a betegség első, tünetmentes szakaszában vannak.

A minőség fontosabb!

Mára nagyon eltávolodtunk Hippokratész egyértelmű definíciójától, aki azt mondta: Legyen a táplálékotok az orvosságotok, orvosságotok pedig a táplálékotok! Századunk rohamosan romló táplálkozási helyzetében két szakember, Bircher-Benner és Kollath elvei lehetnek iránymutatóak a helyes táplálkozási szokások kialakításában.

A helyes út: szakítanunk kell a táplálkozás mennyiségi szemléletmódjával! „Mennyiségi” itt annyit jelent: számolás kalóriák szerint, és az alapvető alkotórészek kiszámolása: mennyi fehérjét, szénhidrátot és zsírt tartalmaz az étel. Ehelyett minőségi szemléletmódra van szükség. Az élet fenntartásához elengedhetetlen az energia. Az energiamegmaradás törvényeinek megfelelően az energia egyes formái egymássá átalakíthatók. A növényekben napsütés és energia hatására képződnek a tápanyagok (fehérje, szénhidrátok, zsírok, alapvető anyagok). Mindezek a tápanyagok megtalálhatók például a gabonaszemekben, a gyümölcsökben, a levelekben és a gumókban. Ezek együttesen képezik a kiegyensúlyozott táplálkozás alapját. Ha ezek közül csak egyiket vagy másikat juttatjuk be a szervezetbe, például a gyümölcsöt vagy a gabonaszemeket, az a harmonikus egyensúly felborulásához, egyoldalú táplálkozáshoz és az ebből eredő hiányhoz vezethet.

Bircher-Benner gyógyító étkei minden tekintetben teljes értékűek, mivel minden szükséges alapvető összetevő megtalálható bennük. A Bircher-Benner által kidolgozott gyógyító diéta és „rendterápia” segítségével több ezer reménytelen beteg találta meg újra az egészséget.

Rend a lelke mindennek!

Rendrakás a testben
Helyes táplálkozás, több mozgás a friss levegőn, a bioritmus és az alvásébrenlét ciklus figyelembevétele, étkezési idők betartása, munkapihenés beosztása – ezek a legmeghatározóbbak.

Rendrakás lelki-szellemi szinten

A test és a lélek közötti harmónia, emberi kapcsolatok, felelősség saját magunk és mások, valamint a környezet iránt – az egészséghez nélkülözhetetlen!

FIGYELEM! A legtöbb ember inkább a kényelmesebb utat választja, és nem hallgat teste figyelmeztető jeleire. Ilyenek a fáradtság, a koncentrálóképesség zavara, hanyatló teljesítmény, illetve a hangulati ingadozások. A hibás táplálkozás és az egészségtelen életmód következményei ráadásul nem azonnal jelentkeznek. A kockázati tényezők, mint a vérnyomás emelkedése, a szövetek elsavasodása, elsalakosodás, magas húgysavértékek, emelkedett vércukor- és koleszterinszint (egyre gyakrabban már gyermekkorban!) sajnos nem fájnak. Így mire észrevesszük, hogy baj van, azonnali cselekvésre van szükség. Két út közül választhatunk.

A KÉNYELMES ÚT

A tünetek gyógyszeres enyhítése, passzív fizikális beavatkozások, esetleg egy bizonyos szervre kialakított, például epekímélő diéta.

A KÉNYELMETLEN ÚT

Ez valójában a „rendterápia”: először is fel kell ismerni az összefüggéseket, az orvos, illetve a terapeuta segítségével. Ezután következik a táplálkozási és életmódbeli átállás az immunrendszer és a vegetatív idegrendszer stabilizálása – a test és a lélek közötti harmónia helyreállításának céljával.

Miért érdemes a kényelmetlenebb utat választani?

Azért, mert ez az az út, amely nemcsak jobb életminőséget, életörömet és teljesítőképességet biztosít az érintett és családja számára, hanem gyermekeink és a későbbi generációk iránti felelősségből is az egyetlen helyes választás.

A kényelmetlenebb, hosszabb út öngyógyító erőink stabilizálásához és ezzel az egészség visszaállításához vezet. Ám hatalmas türelmet, önfegyelmet és kitartást igényel!

FONTOS! A helyes táplálkozást nem lehet kiváltani vitamin-, nyomelem-, ásványianyag- és enzimkészítmények szedésével. Ezekkel sohasem érhetünk el olyan kiegyensúlyozott arányt, mint a teljes értékű táplálkozással. Mivel azonban egy hosszabb betegségnél a szervezetben hiány alakul ki az alapvető tápanyagokat illetően (a krónikus betegek 97 százalékánál az anyagcsere-funkció zavara áll fenn és a bélflóra felborul), kezdetben érdemes „táplálékkiegészítőket” szedni.

Hogyan táplálkozzunk helyesen?

Úgy, hogy étrendünket úgy alakítjuk, hogy az alapvető összetevők egyensúlyban legyenek egymással. A legtöbb energia és rendezőerő a természetes állapotukban hagyott élelmiszerekben van, ezért ezek már kis mennyiségben fogyasztva is fedezik a szervezet energiaszükségletét. Ezzel szemben a túlfőzött, rosszul elkészített, természetes anyagaitól megfosztott ételek (például a gyorsétkezdék által kínáltak) nagyobb mennyiségben is újra és újra éhségérzetet váltanak ki. Ennek oka, hogy a szervezet érzékeli a hiányt.

Az egészség megőrzése érdekében figyelnünk kell a bevitel és a kiválasztás közötti egyensúly megtartására is, vagyis támogatnunk kell a négy természetes kiválasztórendszert: a bél–tüdő–bőr–vese működését.

A teljes értékű táplálkozás lényege

A táplálkozásfiziológiai szempontból értékes élelmiszereket ízletesen és változatosan készítsük el. Túlnyomórészt növényi ételeket tartalmazzanak – teljes értékű gabonát, zöldséget és gyümölcsöt –, valamint tejet és tejtermékeket. Az ételeknek körülbelül a fele nyersen kerüljön az asztalra, a húsok, a hal és a tojás pedig alárendelt szerepet játsszanak. A teljes értékű táplálkozás alapjában véve abban különbözik a szokásos „civilizált” táplálkozástól, hogy kerüli az élelmiszerek túlzott feldolgozását és az adalékanyagokat.

Amit kerülnünk kell

Kerüljük a túl sok állati zsírt, állati fehérjét, a természetes állapotuktól megfosztott szénhidrátokat (fehér cukor, búzaliszt) és az olyan készételeket, amelyek rejtett tartósítószereket, ízfokozókat és színezőanyagokat tartalmaznak. Legyünk egészségünk tudatos irányítói, és ne hagyjuk, hogy az élelmiszeripar érdekei által befolyásolt bábokká váljunk!

Az evésnek adjuk meg a módját!

Az egészséges táplálkozásra és életmódra való átállás sikerének feltételéhez az is hozzátartozik, hogy helyreállítsuk a bioritmusunkat és étkezésünk rendszeres legyen. Általában elegendő egy főétkezés és két kisebb. Ezeknek azonban érdemes megadni a módját, hiszen az asztali etikett is az emésztést és ezzel az ételekkel bevitt nyersanyagok jobb hasznosulását szolgálja!

P. A.
| táplálkozás
2003-05-31 09:12:49
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop