A táplálkozás és az étrend

Ezt a két fogalmat gyakran felváltva használják, és sokszor a diéta elnevezés is zavart okoz, megpróbáljuk tisztázni a fogalmakat.

egészséges táplálkozás | InforMed Hírek7   InforMed | Dobos, L.
Az étrend azoknak az ételeknek a sora vagy összessége, amit elfogyasztunk, táplálkozási szokásaink része. Többféle étrend létezik, könnyű, vegyes, húsmentes, és így tovább. A diéta szót angolszász területen étrend értelemben használják, ám magyarul gyakran alkalmazzák a fogyókúra célú illetve bizonyos betegségek esetén fogyasztott étrendre.

A táplálkozás azoknak a biológiai folyamatoknak az összessége, amelyek során az elfogyasztott ételből a szervezetünk mindennapos működése és fejlődése érdekében az elfogyasztott táplálékot és folyadékot felhasználjuk. A táplálkozás részei az emésztés, felszívódás és anyagcsere.

Az emésztés

Az emésztőrendszer során bomlanak le az állati és növényi eredetű összetett anyagok elemi részekre. Így lesz a fehérjéből aminosav, a szénhidrátokból glükóz, fruktóz vagy galaktóz, a zsírsavakból pedig zsírok és olajok. Az emésztőrendszeren keresztül szívódik fel közvetlenül a víz, az ásványi anyagok és a vitaminok is.

Több vizsgálat is bizonyítja, hogy az emésztési folyamat 40-60 százaléka még az előtt zajlik le, hogy az étel a szánkba kerülne. Elmondhatjuk tehát, hogy az emésztés első fázisa agyi folyamat. Az étel látványa és illata indítja be a nyálképződést. Éppen ezért nagyon fontos, hogy ne kutyafuttában vagy a TV előtt, netán az íróasztal mellett ülve étkezzünk, hanem figyeljünk az étkezésre, mert különben károsul az emésztési folyamat. Fontos az is, hogy jól megrágjuk az ételt.

A felszívódás

A tápanyagok felszívódása a vékonybélben történik. Felszívódás után a májba kerülnek, majd innen a szervezet többi részébe. A bélflóra fontos szerepet játszik a tápanyagok felszívódásában, elősegíti a tápanyagok emésztését és asszimilációját, valamint a szervezetünk számára szükséges vitaminokat, például K-vitamint állít elő.

A bélflóra másik fontos funkciója a béltraktus védelme a fertőzésektől. Védelméért a következőket tehetjük:

– Fogyasszunk rostokban gazdag ételeket, gabonát és zöldségeket,
– napi legalább 1 joghurtot
– igyunk 1-2 liter vizet naponta
– kerüljük a zsíros ételeket
– kerüljük a finomított lisztet
– kerüljük vagy legalábbis csökkentsük a koffeintartalmú italokat (kávé, kóla).

Associated Content
| egészséges táplálkozás
2009-07-10 08:48:53
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop