Útmutató piramis az egészséges táplálkozáshoz

egészséges, táplálkozás, táplálkozási, piramis | Gyógy-ír   Kisalföld

Mi jellemzi jelenlegi táplálkozásunkat?

Jelenlegi táplálkozásunkat a következők jellemzik:

  • túlzott energiafogyasztás;
  • túlzott hús- és zsírfogyasztás;
  • túlzott cukorfogyasztás;
  • túlzott sófogyasztás;
  • túlzott alkoholfogyasztás;
  • alacsony diétásrost-fogyasztás;
  • alacsony magnéziumfogyasztás.

Azt ilyen táplálkozás következménye az elhízás, amely számos betegség kialakulásában kockázati tényezőként szerepel. E betegségek közül a következőket tartjuk számon:

  • szív- és érrendszeri betegségek:
    • érelmeszesedés,
    • szívinfarktus,
    • magas vérnyomás,
    • trombózis;
  • epekőbetegség;
  • izületi megbetegedések;
  • székrekedés;
  • anyagcsere betegségek:
    • cukorbetegség,
    • magas vérzsírszinttel járó kórképek.
Változtassuk vagy javítsuk táplálkozásunkat?

Jelenlegi táplálkozásunk ismeretében a feladat világos. A többletet csökkenteni, a hiányokat pótolni kell. Úgy gondolom, hiú ábránd lenne a már kialakult étkezési szokásainkat teljes mértékben megváltoztatni. Viszont arra már kínálkozik lehetőség, - és ezt meg is kell ragadnunk - hogy táplálkozásunkat módosítsuk, javítsuk. Ezt a célt szolgálja az ÚTMUTATÓ PIRAMIS, segítséget nyújtva abban, hogy a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozást megvalósítsuk. A piramisábrázolás lényege, hogy az egészséges táplálkozás főbb összetevőit, a táplálék mennyiségét, a változatosságot és a mértékletességet grafikai eszközökkel ábrázolja.

A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás "TÍZ PARANCSOLAT"-a
  1. Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is. A sokszínű változatos étrend önmagában biztosítékot jelent arra, hogy minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk.
  2. Kerüljük a zsíros ételeket, főzéshez, sütéshez inkább olajat, margarint használjunk. Részesítsük előnyben a gőzölést, a párolást, a fóliában, teflonedényben vagy fedett cserépedényben, mikrohullámú sütőben készítést, a zsiradékban való sütéssel szemben. kedvezőbb a kevés liszttel történő habarás.
  3. Az ételeket kevés sóval készítsük: a mérsékelt sós ízt nagyon hamar meg lehet szokni. Különösen kerüljük a sózást gyermekeknél, mert az ekkor kialakult ízlés az egész életre kihat. Az élelmiszerek közül válasszuk a kevésbé sózottakat, az ételek ízesítésére használjunk változatos fűszereket.
  4. Csak az étkezések befejező fogásaként, hetenként csak 1-2 alkalommal fogyasszunk édességet, süteményt, soha nem étkezések között. Ételeinket csak nagyon csekély mértékben cukrozzuk. Ahol lehet, cukor helyett használjunk mézet. Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem üdítőket és szörpöket. Ne szoktassuk a gyermekeket az édes íz szeretetére.
  5. Naponta fogyasszunk fél liter tejet és tejtermékeket. Ezek közül az alacsony zsírtartalmúakat válasszuk.
  6. Rendszeresen, naponta többször együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzelékeket.
  7. Asztalunkra mindig kerüljön barna kenyér. Köretként, vagy a fogás alapjaként inkább a burgonyát, párolt zöldségeket válasszuk a rizs és tészták helyett.
  8. Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges, minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálék mennyiségét. Legyen meg a napi étkezési "menetrendünk".
  9. Szomjúság ellen legjobb az ivóvíz. Az alkohol a szervezetre káros, és táplálkozási szempontból energiafelesleget jelentenek.
  10. Az egészséges táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni.

Bőséges fogyasztásra javasolt élelmiszerek: elsősorban a zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök, a zsírszegény tej, tejtermékek, hal, továbbá a barna kenyér és burgonya.

Mérsékelt fogyasztásra javasolt: a nem zsíros húsok és húskészítmények, zsíros tejtermékek, zsiradékok (zsír helyett célszerű az olaj, vaj helyett a margarin használata), tojás, tészta, száraz hüvelyesek.

Kerülni kell: az édességek, cukrozott készítmények, zsíros húsok, zsíros ételek, tejszín, cukor, cukros üdítők, só, tömény italok, sör, bor fogyasztását.

| egészséges, táplálkozás, táplálkozási, piramis, táplálkozás
2002-07-18 12:33:51
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop