„Előtte – utána” Etikátlan reklámok
A reklámokat nézve ugyancsak könnyűnek tűnik a lefogyás, elég csak megnézni az „előtte – utána” címmel hirdetett meggyőző képeket. Egy televíziós újságíró utánajárt a reklámok mögött rejlő valóságnak.
Kép: FB
Kiderült, hogy háromféle módszerrel szokták megtéveszteni a fogyasztókat. Vagy a fényképekkel manipulálnak, vagy a szakértő, akire hivatkoznak, valójában nem az, aminek látszik, és előfordul, hogy nincs tudományos alapja a reklámok állításainak.
A Hydroxicut egyik reklámjában például Marla Duncan elmondja, milyen könnyen adott le 17 kilót. Az esetet kivizsgáló államügyész azonban megtalálta ennek az okát – a nőt az „előtte” aláírással ellátott képen közvetlenül szülés után fényképezték le.
Jó trükknek bizonyul a fogyókúra előtti mesterséges hízlalás is. Mike Piacentino, egy volt súlyemelő a Xenadrine tablettát reklámozta. A férfi bevallotta, hogy fizettek neki azért, hogy mértéktelenül egyen, és hagyja abba az edzéseket.
„Még azt is megmondták neki, hogy tolja ki a hasát, vágjon elkeseredett grimaszt, és lötyögős nadrágot vegyen fel az „előtte” című fénykép elkészítéséhez – mondja a vizsgálatban részt vevő ügyvéd. – Akkor abbahagyta a hízókúrát, Xenadrint szedettek vele, és naponta órákat kellett edzenie, hogy visszanyerje régi formáját.”
Egy másik esetben olyan orvosok reklámoztak egy készítményt, akik a saját betegeiknek nem adnák ugyanazt a szert. Akkor miért támogatták? Az ügyvéd szerint az ezer dollár, amit kaptak – hivatalosan „egy forgatókönyv elolvasásáért” – talán szerepet játszhatott ebben.
Ez a termék legalább valódi orvosdoktorokkal manipulált, az Alka Slim viszont egy kiropraktikával foglalkozó, és magát dr. Tom Morternek nevező, ám nem orvosi végzettségű „szakértővel” támasztotta alá hatását. „Ha az emberek valakinek a neve előtt azt látják, hogy ’dr.’, hajlamosak azt hinni, hogy az illető orvos” – teszi hozzá az ügyvéd.
Van, hogy a súlycsökkenés mellé további orvosi csodákat is ígérnek, ránctalanító, bőrfeszesség-elősegítő, memóriajavító tulajdonságokkal ruházzák fel a terméket. Az Ultimate HGH reklámjában az a botrányos utalás is elhangzik, hogy a rákot is gyógyítja. Egy másik termék 200 fős klinikai kísérletre hivatkozik, holott ilyet soha nem végzetek el.
Ezek a reklámok az igazság kis részelemeit kiragadva félrevezető információcsokrot nyújtanak át a fogyasztóknak. Soha ne feledjük: a hirdetők igen mélyre tudnak süllyedni annak érdekében, hogy eladják nekünk a csodaszert. Pedig az igazi csoda a helyes étrend, a mozgás és egy jókora adag szkepticizmus.