Az eredményes fogyókúráról

Egyre gyakrabban hallunk és olvasunk olyan fogyókúrás esetekről, melyek tragikusan végződtek, a drasztikus diéta valamilyen okból halálhoz vezetett. Időnként egy-egy fogyókúrás szer vagy "zsírégető" tabletta is gyanúba keveredik mint veszélyforrás. Tegyük hozzá azt is, hogy talán nem is ok nélkül.

fogyókúra, diéta, étrend | Gyógy-ír   Kisalföld

Úgy gondolom, hogy aktuálisan nem árt, ha a következő hetek során áttekintjük a fogyás biztonságos lehetőségeit.

Első kérdés: ki a kövér, illetve kinek kellene fogyni?

Érdekes dolog, hogy nem mindig az elhízott emberek tekintik magukat kövérnek. Főleg fiatal lányok gyakran a jó alakra való törekvésüket szigorú diéta segítségével próbálják megvalósítani. Annak ellenére, hogy a "gebe" alkat valójában egyáltalán nem egyenlő a manapság divatos szép női alakkal. S a táplálékbevitel hiányosságai miatt nem csupán ingerlékennyé válik az ifjú hölgy, de szellemi és testi fejlődésében is zavarok jelentkezhetnek, s nem ritka például, hogy hosszabb időre elmarad a menstruációja.

Az elhízottság szubjektív megítélése helyett a legelfogadottabb mérce manapság a testtömegindex (BMI, Body Mass Index), mely az ideális testsúlyhatárokhoz a testmagasságot, ezáltal a testfelületet is figyelembe veszi.

BMI = testsúly (kg) : testmagasság (m)2

A BMI nők esetében 19-24, míg férfiak esetében 20-25 között tekinthető ideálisnak.

Például egy 160 cm magas nő, amennyiben 55 kg testsúlyú, a testtömegindexe = 55 : (1,6 x 1,6) = 21,5. Ez azt jelenti, hogy testsúlya az ideális határon belül van.

S gyakran itt szokott lenni a félreértés. Ugyanis ezzel együtt még egyáltalán nem biztos, hogy a hölgy alakja, s talán pontosabban fogalmazok, ha azt mondom, hogy "teste" ideális. Mert az összképhez és a jó közérzethez hozzátartozik a megfelelő fizikai edzettség is. Az izmok kidolgozottsága, amin persze nem a klasszikus body building értendő.

A hatékony fogyókúra tehát nem csupán diétából áll. Persze a kalóriabevitel mértéke is rendkívül fontos, azonban megfelelő testmozgás, lelki feltételek nélkül az egész legfeljebb rövid távú eredményeket hozhat. Az orvosi ellenőrzés nélkül szedett gyógyszerek pedig a legkülönbözőbb problémákat okozhatják.

Amikor fogyókúrázni kezdünk, az első lépés az, hogy elfogadjuk: valójában azért vagyunk kövérek, mert többet eszünk a kelleténél. Aki ezt az alapvető igazságot nem fogadja el, s nem tisztázza önmagával mint tényt, annak semmi esélye arra, hogy eredményesen és tartósan lefogyjon. A "többet a kelleténél" mennyiségileg egyénenként más és mást jelent. Van, aki "büntetlenül" tömheti a hasát, mégsem gyarapodik. Mások azt mondják: "én csak madáreleségen élek" - és mégis csak híznak. Ebben természetesen az örökletes hajlamnak, az egyénenként változó alapanyagcserének jelentős szerepe van. Egy azonban bizonyos: aki elhízott, az több energiát visz be étel és ital formájában a szervezetébe, mint amennyit hasznosít. Így keletkezik az energiaraktár-készlet, amit jelen esetben hájnak nevezhetünk. Az, hogy ez a háj éppen az ember fenekére, derekára, combjaira vagy arányosan az egész testére rakódik fel, leginkább hajlam kérdése. Lényeg, hogy a testtömegindex (BMI) számítása alapján egyértelműen kiderül, ha felesleges zsírpárnáink vannak.

Tehát az első lépés a józan belátás: "több az energiabevitelem, mint az energiafelhasználásom". Az, hogy mi a sok, minden ember esetében más és más. Ehhez kell mérni a diétát.

Az eredményes fogyókúra egyik alappillére a megfelelő diéta. Azonban ez nem egyenlő a koplalással. Természetesen a "nulldiéta" is beilleszthető a fogyókúra egyes időszakaiban, azonban a tartósan folytatott, nem kellően megválogatott táplálékbevitellel végzett koplalás számos panasz forrása lehet.

| fogyókúra, diéta, étrend
2002-07-29 11:31:57
hírdetés
hirdetés
hírdetés

Web Design & Development Prowebshop