Éltető vitaminok

A vitaminok és ásványi anyagok bevitele a szervezetbe az egészséges étrend nélkülözhetetlen része. A vitaminok részt vesznek anyagcsere-folyamataink szabályozásában, és az egyes szervek működését is befolyásolják. Egyetlen vitamin hiánya egészségünket veszélyeztetheti. Kimerültség, fejfájás, hányás, vérszegénység, izomgörcsök, bőrelváltozások ­ a vitaminok hiányára számtalan tünet hívhatja fel a figyelmet.

A vitaminok szervezetünk számára nélkülözhetetlen vegyületek: akár egyetlen vitamin hiánya is felboríthatja szervezetünk egyensúlyát. Egészséges táplálkozással azonban megelőzhető

A

vitaminokat szervezetünk a táplálékokkal veszi fel. Egészséges táplálkozással, kellően változatos étkezéssel szervezetünk vitaminigénye kielégíthető.

A zsíroldékony A-, D-, E- és K-vitaminokat szervezetünk hosszabb ideig raktározza, míg a vízben oldódó B- és C-vitaminok négy óra elteltével a vizelettel távoznak. Vízben oldódó vitaminokkal ezért folyamatosan el kell látni szervezetünket, hogy a hiánytünetek kialakulását elkerüljük.

Vitaminszükségletünket leghelyesebb természetes forrásból fedezni: a nyers gyümölcsök, zöldségek, főzelékfélék vitaminokban különösen gazdagok, de a húsok is tartalmaznak vitaminokat.

Vitaminigényünk kielégítésére természetes források híján ­ a vitaminkészítmények is alkalmasak. A vitaminok egy részét mesterségesen, szintetikusan állítják elő, más részüket természetes anyagokból vonják ki.

"A természetes forrásból kinyert vitamin és a szintetikus vitamin kémiai tulajdonságai, és így hatásai is ugyanolyanok ­ mondja dr. Gaál Ödön, az Országos Élelmezésügyi és Táplálkozástudományi Intézet élelmiszer-kémiai osztályának vezetője. A szervezetre gyakorolt hatásukat tekintve mégis van némi különbség. A szintetikus vitaminok a hatóanyagot koncentráltabb formában tartalmazzák, emiatt gyorsabban szívódnak fel a véráramba, majd kiürülnek a szervezetből."

A vitaminkészítmények dobozán feltüntetett ajánlott napi vitaminbeviteli értékek az egészséges átlagember vitaminszükségletére vonatkoznak. Bizonyos életkorokban és élethelyzetekben ugyanakkor más-más vitaminokra van szükség. Az idősek szervezete például több B6-, B12- és D-vitamint igényel. A vegetáriánusoknál a B12-vitamin hiánya alakulhat ki. Vitaminpótlásra szorulhatnak terhes és szoptató kismamák, az egyoldalúan táplálkozók és a fogyókúrázók is. Ezekben az esetekben ajánlatos a kezelőorvossal megbeszélni, hogy milyen vitamint és milyen mennyiségben fogyasszanak, hiszen nemcsak a vitaminhiány, hanem egyes vitaminok túlzott fogyasztása is betegséget idézhet elő!

| vitaminok, vitamin, vitaminhiány, táplákozás, étrend, étel, ásványi anyag, Táplálkozási és anyagcsere betegségek, Hiánybetegségek, Hiányállapot, Hiánybetegség
2002-08-02 16:00:05
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop