Óvatosan a vitaminkészítményekkel

Az Egyesült Államokban közel 50 nagyszabású vizsgálatot végeztek a táplálék-kiegészítőkről, de egyik sem mutatta ki, hogy hasznosak lennének rák vagy szívbetegség esetén.

vitaminok, táplálékkiegészítő | InforMed Hírek10   InforMed | Dobos, L.
Több szakember is kidobott pénznek nevezi a vitaminokra költött milliárdokat. Nem tévedés, az amerikaiak évente 28 milliárd dollárt költenek táplálék-kiegészítőkre, köztük vitaminokra.

Nagyobb mennyiségben feleslegesek, de sokszor kifejezetten károsak is lehetnek a vitaminok. Sokan azt hiszik, minél több, annál jobb. Ez távolról sincs így, mondja az amerikai táplálkozástudományi akadémia szóvivője.

Az alábbiakban három népszerű vitamint mutatunk be, és kiderül, hogy jóból is megárt a sok.

E-vitamin

Valaha ígéretesnek tekintették a prosztatarák megelőzésére, egy 2001-es nagyszabású vizsgálat azonban ennek éppen az ellenkezőjét bizonyította. Igaz, hogy az E-vitaminnak fontos szerepe van az immunrendszer működésében. A legjobb, ha napi szükségletünket a táplálkozás útján biztosítjuk. Bőségesen található a búzacsírában, a napraforgómagban és a brokkoliban.

A-vitamin

Megtalálható mind állati, mind növényi élelmiszerekben. Fontos a szaporodás, a csontok és az immunrendszer szempontjából. Mesterséges formában, kiegészítőként való bevitele azonban csak olyan betegeknek javasolt, akiknek a szervezete nem képes felszívni a zsírokat.
Az egészséges népesség körében ritka az A-vitamin hiánya, de a szükséges mennyiségnél több bevitele mérgező lehet, májkárosodáshoz, születési rendellenességekhez és a központi idegrendszer zavaraihoz vezethet.

C-vitamin

A C-vitaminnak gyakran tulajdonítanak többek közt fertőzésgátló hatást is, nem ritka, hogy dobozszámra áll a házipatikákban. A C-vitamin természetes formájában erősíti az immunrendszert, de nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy lerövidítené vagy enyhítené a nátha lefolyását, sőt, megelőzésre sem alkalmas.

A C-vitamin vízben oldódó, ami azt jelenti, hogy a felesleg természetes úton távozik szervezetünkből. Túladagolása azonban hasmenést, gyomorgörcsöket és hányingert okozhat. Még nagyobb dózisban fogyasztva (napi 500 mg-nál több) vesekövesség is felléphet.

Ne fogyasszunk az ajánlott mennyiségnél többet egyik vitaminból sem, és ami a legfontosabb, táplálkozzunk sokoldalúan és változatosan.
| vitaminok, táplálékkiegészítő
2012-03-12 07:14:00
hírdetés
hirdetés

Web Design & Development Prowebshop