Vízben oldódó vitaminok

C vitamin

vitamin, vízben, oldódó, diéta, vízben | Gyógy-ír   Kisalföld | Kóródi, K.

A C vitamin a legismertebb vízben oldódó vitamin. Felfedezése a magyar Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik. A C vitamin növeli a szervezet ellenállóképességét a fertőző betegségekkel szemben, szabályozza a sejtanyagcserét, elősegíti a vas felszívódását a bélből. Hiányában "tavaszi fáradtságot" érzünk. Jellemző tünetei a levertség, bágyadtság, étvágytalanság, izomfájdalmak, fertőzésekre való fokozott hajlam. Súlyos esetben skorbut alakulhat ki, amely a korábbi évszázadok hajósainak betegsége volt. Napi szükségletünk 60-80 mg, amely ennek többszörösére is emelkedhet különböző állapotokban (terhesség, szoptatás, fertőzős betegségekben, műtétek után, stb.) C vitaminszükségletünket friss zöldség és gyümölcsféleségek fogyasztásával fedezhetjük: csipkebogyó, zöldpaprika, feketeribizli, karalábé, kelbimbó, káposzta, sóska, kiwi, citrusfélék. A dohányosoknak több C vitaminra van szükségük. Minden cigaretta elszívása 25-150 mg C vitamint tesz tönkre!

B1 vitamin

A B1 vitaminnak jelentős szerepe van a szénhidrátanyagcserében, a szénhidrátok elégetéséhez szükséges. Hiányában beri-beri alakul ki, amely a perifériás idegek gyulladását jelenti. Kedvező hatása van az idegrendszerre és a szellemi tevékenységre. Minél nagyobb táplálékunk szénhidráttartalma, annál több B1 vitaminra van szükségünk. Fehérjebő táplálkozás esetén viszont csökken a B1 vitaminszükséglet. Napi szükségletünk 1,5-2 mg. B1 vitaminban gazdag élelmiszereink a máj, hús, búzacsíra, hüvelyesek, élesztő, barnakenyerek.

B2 vitamin

A B2 vitamin közreműködik a fehérje-, zsír-, és szénhidrát anyagcserében, és fontos szerepet tölt be a méregtelenítésben. Hiányában az ajkak kiszáradnak, cserepesek lesznek, a száj sarkában berepedések alakulnak ki, ehhez bőrgyulladások társulhatnak. Napi ajánlott bevitel 1,5 mg. Főbb B2 vitamin forrásaink: tej, tejtermékek, máj, húsok, tojás, hüvelyesek.

B6 vitamin

A B6 vitaminnak a fehérje anyagcserében és a vérképzésben van szerepe. Hiányában idegesség, álmatlanság, szédülés, fogyás tapasztalható. Napi ajánlott bevitel: 2 mg. Ez húsokkal, májjal, olajos magvakkal, barnakenyerekkel, hüvelyesekkel, élesztővel fedezhető.

B12 vitamin

A B12 vitamin a vörösvértestek képzésében vesz részt, a vörösvérsejtek érésekor szükség faktor. Hiányában vészes vérszegénység alakul ki. Napi ajánlott bevitel: 5 mikrogramm. B12 vitaminszükségletünk elsősorban állati eredetű táplálékokkal fedezhető, húsokkal, tejjel és tejtermékekkel, sajtokkal, tengeri halakkal. Szigorú vegetáriánusok B12 vitamin kiegészítésre szorulnak.

Folsav

A folsav a B12 vitaminnal együtt szintén a vérképzésben vesz részt. Először a májból, majd az élesztőből izolálták, mint a vérszegénységet megszüntető anyagot. Magzatvédő vitaminnak is hívják, mert védő hatást tulajdonítanak bizonyos fejlődési rendellenességek kialakulásával szemben. Napi szükségletünk: 0,5-1 mg. A folsav nagyobb mennyiségben a májban, parajban, spárgában, zöldbabban, paradicsomban, brokkoliban, karfiolban, tojásban, húsban található.

Niacin

A niacin szintén a B vitamincsoport tagja. A niacin a szénhidrát anyagcserében vesz részt, szerepe van a sejtlégzésben és májvédő hatású. Hiányában a bőrön, a száj nyálkahártyáján, a nyelven gyulladásos tünetek jelentkeznek, teljes hiányában a pellagra nevű kórkép jön létre, amely a század elején még elterjedt volt. Napi szükségletünk niacinból kb. 15 mg. Niacin forrásaink: barnakenyerek, sovány hús, máj, tengeri halak, földimogyoró, brokkoli, káposzta, gombák. A kukoricában lévő indolecetsav antivitamin hatású, ezért találtak magasabb niacin hiányt a kukoricát bőséggel fogyasztó népeknél.

Pantoténsav

A szénhidrátok lebontásában a zsírsavak szintézisében és lebontásában játszik fontos szerepet. Hiányában a bőr ellenállóképessége csökkenhet. Pantoténsavból napi 5-20 mg szükséges, de emberben vegyes táplálkozás mellett valódi hiánytüneteit nem tapasztalták. Pantoténsav vitamindús táplálékok: hús, máj, sörélesztő, barnakenyerek, búzakorpa, búzacsíra.

| vitamin, vízben, oldódó, vitamin, diéta
2002-07-29 11:05:43

Web Design & Development Prowebshop