A gyógyszerreklám káros az egészségre?

DAYTON - Bárki, aki sok tévét néz tudja, hogy nincs olyan betegség, amit le ne tudna győzni egy-egy gyógyszer.

reklám, gyógyszer | The New York Times Health News Service   Medincorp | Lamb, K.

Nem tud aludni, mert ég a gyomra, de nem tudná végigcsinálni a macerás diétát? Van erre egy tabletta! Azt nem állítjuk, hogy összetörve és a hagymás-chillis hot dog tetejére szórva is hatni fog, de elhitetjük Önnel, hogy a tablettánk mellett bármit megengedhet magának.

Vagy az allergia-szezonban úgy eldugult az orra és bedagadt a szeme, hogy ki sem teheti a lábát a lakásból? Semmi gond. Ha beveszi a tablettánkat, nyugodtan fel-alá szaladgálhat a réten, még a virágágyásban is nyugodtan hempereghet. Érezze jól magát egy kicsit. Szagolgasson parlagfüvet.

A reklám lényegében nem csinál mást, mint rábír bennünket arra, hogy olyan dolgokra költsük nem létező felesleges pénzünket, amire nincs valójában szükségünk, hiszen a termékek nem képesek valóban elérni azt a hatást, amit a reklámok sugallnak.

Az egészségügyi termékek reklámozásához nagy felelősség kell, amit a reklámozók nem mindig mondhatnak el magukról. Ha valaki egy reklám alapján választ müzlit vagy farmert, talán nem a legjobbat veszi meg, de kicsi az esélye, hogy belehal. A legtöbb európai országban tilos közvetlenül a fogyasztónak szánt, ún. "direct-to-consumer" reklámokkal népszerűsíteni gyógyszereket; így védik polgáraikat az alulinformáltságtól és a túlgyógyszerezettségtől.

Két évvel ezelőttig még majdnem minden vényköteles gyógyszer amerikai reklámját orvos csinálta, hiszen ők írták a recepteket. A gyógyszerreklámokat sújtó szövetségi korlátozások azonban 1997-ben érvényüket vesztették, és a gyógyszergyártók csak tavaly 1,3 milliárd dollárt költöttek az amerikai fogyasztók meggyőzésére; ez több, mint az összes sörreklám költsége. A reklámok nem csak azokat célozták meg, akik fogyni akarnak vagy több hajat szeretnének, de azokat is, akik a ráktól tartanak.

Az üzlet bejött. Az allergiások több mint kétharmada állította, hogy a kezelés lehetőségeiről elsősorban a reklámokból szerzi információit. Egy országos, orvosok között végett felmérés szerint a betegek 53 százaléka név szerint kéri a vényköteles gyógyszereket. A háziorvosok még ennél is nagyobb, majdnem 100 százalékos arányról számoltak be.

"Az orvosok nagyon dühösek emiatt" - jelentette ki John Tonkin, az önbiztosított alkalmazottak egyesületének (amely nemrégiben vette fel a Three Rivers Health Initiative nevet) igazgatója. "Az internettel kapcsolatban is ugyanez a gond. Egy csomó információ van fenn a hálón, de az csak információ, nem tudás."

A gyógyszergyárak azt állítják, hogy hasznos szolgálatot végeznek, hiszen értékes tájékoztatást adnak, oktatják a vevőket. Ez csak egy pontig igaz. A gyógyszerek pénzt takarítanak meg és életet mentenek, ha megfelelően használjuk őket, és sok reklám valóban arra ösztönözte az embereket, hogy hatékony és hasznos gyógyszereket szedjenek.

Néhány gyógyszergyár a reklámokhoz kiegészítő információkat is ad az interneten vagy postán át, amelyek valóban növelik a betegek tájékozottságát. Egyesek segítettek lebontani a szellemi betegségek és az impotencia körüli hallgatás falát. Egy allergiagyógyszert gyártó cég e-mailt küld a bejelentkezetteknek minden évben az allergiaszezon kezdetén. De ne feledjük, az üzenet nem csupán emberbaráti: a betegek így nem felejtik el kiváltani a gyógyszert.

A reklám az ismeretterjesztés egy bizonyos formája - ahogyan a Cartoon Network rajzfilmjei is a művészi megnyilvánulás bizonyos formái. Az amerikai kormány élelmiszer- és gyógyszeripari ellenőrző hivatala (FDA) közel 20 gyógyszergyártó reklámjait ellenőrizte az elmúlt két évben, és a jelentések szerint a reklámok több mint fele félrevezető.

"Nem a reklám alapján kell eldöntenie egy betegnek, hogy melyik gyógyszert szedi be" - mondta dr. Gregory Wise, háziorvos.

A tévéreklámoknak fel kellene hívniuk a figyelmet a gyógyszerek legfőbb veszélyeire, de a reklámok szinte versenyeznek abban, hogy melyikükben tudják a leggyorsabban beolvasni ezt a részt. A reklámokban nem adnak pontos eligazítást arra nézve, hogy az adott gyógyszert ki szedheti és ki nem. Nem mindenkinek van szüksége például plusz kalciumbevitelre, mert nem mindenkinek a szervezete tolerálja.

A betegeknek jó érzés, ha név szerint kérhetnek az gyógyszert az orvostól, de az sem árt, ha végighallgatják, hogy esetleg miért nem jó az adott készítmény az ő esetükben.

Mindegyik gyógyszernek, még a vény nélkülieknek is vannak mellékhatásaik. Ha elég erősek, hogy hassanak, akkor ahhoz is elég erősek, hogy ártsanak.

És az agyonreklámozott gyógyszerek sem csodaszerek. Akinek magas a koleszterinszintje, annak nem elég az a testmozgás, amit a gyógyszeres doboz biztonsági kupakjának valóban küzdelmes eltávolítása jelent, és az sem jó, ha agyoncukrozott turmixszal veszi be a gyógyszert.

Megjelent: Cox News Service

| reklám, gyógyszer
2002-08-01 00:29:44


data-full-width-responsive="true">