Vény-örvény

Mindez a Gyógyszertámogatások és gyógyszertechnikák című konferencián hangzott el, amelynek Gógl Árpád egészségügyi miniszter volt a fővédnöke, s amelyen részt vett

elemzés, vény, recept, ellenőrzés, gyógyszer | Pulzus 2000 ;   Más-Kép Kft.
Mikrofon

Az egészségügy ehhez elsősorban a felvilágosító tevékenység hatékony ellátásával járulhat hozzá. A tájékoztatás során nemcsak az orvosnak, hanem a gyógyszerésznek is kiemelkedő szerepe van. Egyes adatok szerint az évenkénti 16 millió beteg-orvos találkozást 6 millió beteg-gyógyszerész érintkezés egészíti ki, s az utóbbi szám -a betegmagatartás folyamatos átalakulása és a vény nélkül beszerezhető gyógyszerek körének bővülése miatt -növekszik. A gyógyszerésztől a készítmény adagolásával kapcsolatos felvilágosítást a betegek 85%-a kap, 50%-a kér egyéb információkat is, s csak a betegek negyede kapott minden kérdésére választ.

A szakvélemény szerint minden számadat azt mutatja, hogy Magyarországon nem lehet túlzott gyógyszerfogyasztásról beszélni. A legtöbb európai összehasonlítás során nyert, ennek ellentmondó eredmény egyrészt az elemzés metodikai pontatlanságaira, másrészt a magyarországi gyakorlattól eltérő csomagolási-adagolási szokásokra vezethető vissza.

A "hiány és pazarlás" egymással párhuzamosan nyomon követhető jelenségek. Bár a gyógyszerfogyasztás mértéke nem kiemelkedő, az egészségügyön belüli finanszírozottsága -a többi területhez viszonyítva -magas. Az idei évben 123 milliárd forint kerettel gazdálkodhat a gyógyszer-finanszírozási tervezet, amelyet a gyógyszerészek szakmai képviseleteinek 1999. március 15-ig kell benyújtani, és amelynek a döntéshozók által kijelölt két alappillére az ingyenesség eltörlése és a fix-összegű támogatás. Ennek vitája és értékelése során a gyors technikai megvalósítást nehezítő gyakorlati és elméleti tényezők felsorolása mellett megfelelő fórumot kaphatott a gyógyszerellátási rendszer tulajdonképpeni "elszenvedőjének", a gyógyszerek és gyógykészítmények dzsungelében eligazodni szinte képtelen beteg érdeke.

A keret a szakértők egybehangzó megállapítása szerint így is túl alacsony, az előző évi költségvetéshez képest már eleve nyolc milliárd forintos elmaradással küszködik. A gyógyszer-finanszírozási rendszer reformjának legnagyobb feladata az ehhez a kerethez igazodó, az 5-6000 gyógyszert felölelő csoportosítási rend kidolgozása. A gyógyszerek csoportosítása során figyelembe kell venni a betegek fogyasztási szokásait. A fogyasztás lehetséges minőségéről és mennyiségéről a bevett receptadási szokások elemzése nyújt átfogó képet. Eszerint a háziorvos az esetek 96%-ában ír fel gyulladáscsökkentőket, amíg a szakorvosok csak 56%-ban élnek ezzel a lehetőséggel. Befolyásolja ezt az adatot az is, hogy a betegek konkrét gyógyszeres terápiára vonatkozó kérését a háziorvos 90%-ban teljesíti (amíg a gyógyszerész, azaz a hozzáértő javaslatát csak az esetek 70%-ában fogadja meg).

Hiába megfigyelt jelenség, hogy a szorosabb beteg-orvos kapcsolat, valamint a gyógyszer hatásosságában való hit szinte felére csökkentheti a visszatérő betegek számát, valamint a mellékhatások gyakoriságát, a jelenleg működő ellátási rendszer nem mutat -és nem is lesz még sokáig képes erre -az effajta eredmény eléréséhez szükséges tendenciákat. Az orvosnak talán túlontúl is nagy a presztízse, s ez az őszinte kapcsolatteremtés lehetőségétől is megfosztja a beteget. Hiába a nagy gyógyszerválaszték, ha az orvosok -különösen a háziorvosok -nem rendelkeznek kellő tájékozottsággal, illetve a gyógyszerészek elhanyagolják a helyettesítő készítmények ajánlását.

A gyógyszerfogyasztás racionalizálásának nem egyetlen kizárólagos útja van. A politikai indíttatással kidolgozott (például választási fogásként bevezetett) támogatásrendszer egyik lehetséges alternatívája az orvosi receptfelírás korlátozása, egy másik pedig az orvos saját felelősségére történő teljes gyógyszerfelírási szabadság, amelynek feltétele a megfelelő ellenőrzési és szankcionálási mechanizmusok működése. A harmadik lehetőség két tényező egymásra hatását sugallja, hiszen az orvos tudásától, illetve a beteg pénztárcájától is függ, mi lesz a felírt gyógyszer. Érvek és ellenérvek felsorolhatók mindegyik lehetőség kapcsán, de végül mégis az Országos Egészségügyi Pénztár (OEP) ellenőrzése és szankcionálási joga a legkézenfekvőbb. A jelenleg hatályos jogszabály az orvost már évi 30000 Ft-nyi indokolatlan gyógyszerfelírás után büntetheti (általában ennyibe kerül egy készítmény), valamint kötelezi az OEP-et, hogy a 300000 Ft-ot meghaladóan hibázó gyógyszertárakkal mondja fel a szerződést.

A cél változatlanul a költségvetési keret betartása, így alapvető kérdések, amelyek megválaszolására csak egy kidolgozott modell racionális megvalósítása során, jelentős összegráfordítás mellett lenne lehetőség, még nem kerülhetnek terítékre. Addig is általánossá válik majd az eleve nem túlgyógyszerezett betegek "alul-gyógyszerezettsége", alultájékoztatása és a felesleges gyógyszer-felhalmozás.

| elemzés, vény, recept, ellenőrzés, gyógyszer
2002-08-02 16:28:20


data-full-width-responsive="true">