Félelmetes oltóanyagreklám

gyógyszer, hirdetés, reklám, Magyar Reklámszövetség | Népszabadság   Népszabadság
Lényegesen több a baj a gyógyszerreklámokkal, mint más termékek hirdetéseivel: a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) etikai bizottsága elé az utóbbi hónapokban került ügyek közül minden ötödik e hirdetéseket kritizálja, s jelentős százalékuk nem állja ki a vizsgálat próbáját.

Kardos Lea, a bizottság elnöke részben érthetőnek tartja ezeket az arányokat, mondván: a gyógyszerek hirdetése alig másfél éves múltra tekint vissza. Különösen problémásnak találták a reklámszakemberek, hogy az oltóanyag hirdetése tévesen olyan látszatot keltett, mintha a népszerűsítés ismeretterjesztő, társadalmi célt szolgálna (ebben az esetben indokolt mértékben akár félelmet keltő adatok is közölhetők), holott az egyik nagy gyógyszermulti gazdasági hirdetéséről volt szó. A saját portékát a legjobbnak, legnépszerűbbnek, leghatékonyabbnak beállító hirdetésekkel kapcsolatban Kardos Lea azt hangsúlyozta: a szuperlatívusz nem törvénysértő, ha az állítást tények vagy független kutatók támasztják alá. Etikai szempontból mégis csak a kifejezetten nyilvánvaló esetekben javasolja a felsőfokot. E szempontok szerint bírálták el például "Magyarország legnépszerűbb svédcseppjének" esetét. Tilos reklám viszont az a klip, amelyben a gyógyszerről elhangzik: ellátja minden baját.

Meggyűlt az etikai bizottság baja a mellékhatások közlésével. Különösen a rádiós gyakorlatban okoz problémát a rendeletben kötelezővé tett szöveg felolvasása, hiszen 6-7 másodpercet vesz el a drága reklámidőből, s - szemben a televízióval vagy a sajtóval - látható szöveg sem segíti a megértést. Az etikai bizottság a gazdasági aggályok ellenére kitart amellett, hogy a figyelmeztetést nem lehet elhadarni, a szövegnek érthetőnek kell lennie.

| gyógyszer, hirdetés, reklám, Magyar Reklámszövetség
2002-07-10 13:20:26


data-full-width-responsive="true">