Panasz a drága gyógyszer ellen

beadvány, OEP, gyógyszer | Népszabadság   Népszabadság
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) ügyfélszolgálati irodáját naponta öt-hat panaszos keresi fel. Jóval többen telefonálnak, írásban több mint 500 panaszt, kérdést és feljelentést nyújtottak be az év első felében. A megyei pénztárak 1497 beadványt iktattak, több mint félezerrel kevesebbet, mint tavaly az első fél évben.

Az OEP ügyfélszolgálatához az első fél évben érkezett panaszlevelek többségében a gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök magas árát, a szanatóriumi kezelések és a fogászati beavatkozások gyakorta megfizethetetlen költségeit kifogásolták a tollat ragadók. Számtalan panasz érkezett a megváltozott jogszabályok miatt is, voltak, akiknek pirulái lekerültek a közgyógyellátási listáról, és sokan érezték méltánytalannak azt, hogy január 1-jétől már szabadságot kell kivennie annak a szülőnek, aki kimerítette beteg gyermeke mellett a gyermekápolási táppénznapokat. Mint arról Fischl Tiborné, az iroda vezetője lapunkat tájékoztatta, azt sem hagyták szó nélkül, hogy január 1-jétől a hosszan tartó betegségek esetében is csak egy évig jár a táppénz, és hosszabbításra méltányossági alapon sincs lehetőség. A panaszkodók nem tartják szerencsés megoldásnak azt sem, hogy a korábbi gyakorlattal ellentétben az idén már nem jár táppénz annak a szülőnek, aki kórházban fekvő gyermeke mellett szeretne maradni.

A változások miatt elbizonytalanodók kérdeznek is a hivataltól, a levelekben arról érdeklődnek, jogosultak-e erre vagy arra az ellátásra, és ha nem, méltányosságból kaphatnak-e támogatást. A beadványok harmadik csoportjába a be- és feljelentések tartoznak. A zömmel a betegek környezetéből érkező levelekben gyakorta arra hívják fel az OEP figyelmét, hogy bár az illető táppénzen vagy gyesen van, mégis dolgozik. Előfordul, hogy a munkáltató jelenti fel az orvost, amiért alkalmazottját táppénzen tartja.

Az összesítés szerint a felügyeleti-ellenőrzési főosztályhoz érkezett 887 beadvány kétharmada illette az ügyfélszolgálatot, eddig 297-et zártak le, és ebből hetet találtak jogosnak. Hasonló arányokat mutatnak a megyei egészségpénztárak összesítései. A csaknem másfél ezer beadvány többsége a táppénzek, gyermektámogatások késedelmes kifizetését, a folyószámlákra vonatkozó téves adatközlést és az elhúzódó ügyintézést panaszolta, de a levelet írók nem hagyták szó nélkül az egészségügyi ellátás minőségét sem. A panaszok és közérdekű bejelentések listáját Bács-Kiskun vezeti, innen 365 bejelentés érkezett az első fél évben. Új jelenség: mivel az egyedülállók más szabályok szerint kapják a családi pótlékot, és nekik több gyermekápolási táppénzes nap jár, az élettárs felbukkanásáról azonnal értesítik a hivatalt a jóakarók.

| beadvány, OEP, gyógyszer
2002-07-10 12:17:05


data-full-width-responsive="true">