Hirdetés

Rohammentő a koraszülött gyerekekért

koraszülött, rohammentő |

Népszabadság   Népszabadság

Ha a Körúton szirénázó, ám lépésben araszoló mentőautó állja el az utat, ne hökkenjünk meg a szokatlan látványtól, valószínűleg egy nagyon pici és nagyon beteg újszülöttet szállít, akit óvni kell a legkisebb rázkódástól is, nehogy agyvérzést kapjon.

A kocsi belseje sem szokványos, gépparkja jól felszerelt intenzív osztályéval vetekszik. A lélegeztetőgéppel felszerelt inkubátor; az infúziós pumpa, amely a kicsik napi alig fél deci folyadékszükségletét apró cseppenként képes adagolni; az életfunkciós monitor és a többi, koraszülöttekre kifejlesztett készülék segítségével ma már elkerülhető a szem, a fül, valamint a tüdő károsodása, a mozgásszervi és szellemi visszamaradás.

Évtizedek óta szükség volt erre az éjjel-nappal üzemelő szolgálatra, mert minden tizenkettedik kisbaba kis súlylyal vagy koraszülöttként jön a világra. A kétezer grammnál könnyebb - sokszor csak hétszáz-ezer grammos - apróságok különösen gondos ápolást igényelnek, amelyet felszerelés és speciálisan képzett orvosok híján a kórházak többsége és az Országos Mentőszolgálat sem képes biztosítani.

Budapesten hat olyan intenzív osztály van, amely felkészült a nagyon kis súllyal és betegen született csecsemők fogadására, és csupán egy rohammentő-szervezet, amely kórházi körülményeket képes teremteni az utazás idejére: ez a Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat.

Az igazgató, dr. Somogyvári Zsolt neonatológus (újszülöttekkel foglalkozó) szakorvos már 1984-ben kísérletet tett, hogy megszervezze a koraszülöttek szállítását, ám csak 1988-ban nyílt arra törvény adta lehetősége, hogy magánemberként alapítványt hozzon létre. Egy osztrák üzletember, Peter Cerny ajánlotta fel az első mentőautót, amelyet rövidesen sikerült felszerelni, és 1989. június 22-én útnak is indíthattak. Az első néhány hónap igen mostoha körülmények között telt, egy konténerben rendezkedtek be, amely egyszerre volt orvosi váró és garázs, a szűkös anyagi keretből sofőrre sem futotta. Mára öt rohamkocsijával és évi hozzávetőleg két és fél ezer esetével a világ legnagyobb forgalmú koraszülött-mentőszolgálatának vallhatja magát az alapítvány.

Az elmúlt tíz évben kilencven kórháznak nyújtott segítséget, ellátva ezzel Budapestet és a várost körülölelő száznegyven kilométer sugarú körzetet. Hazánk távolabbi területeire az Országos Mentőszolgálat helikoptereivel jutnak el, lefedve így voltaképp egész Magyarországot, de akadt arra is példa, hogy Bostonba vagy Londonba vitték kezelésre - karitatív szervezetek, biztosítók és légitársaságok összefogásával - a beteg babákat.

A koraszülötteket különösen veszélyeztető légzészavar miatt a utóbbi tíz évben körülbelül ötezer esetben kellett mesterségesen, géppel beavatkozni. E segítség nélkül meghalnának vagy csak súlyos fogyatékosként élhetnének ezek a csecsemők. Az eddig csaknem ötszáz alkalommal végzett újraélesztések nyolcvanhét százaléka sikeresen végződött, ami nagyon jó eredménynek számít, köszönhetően mindez a hatalmas rutinnal és felkészültséggel rendelkező, ma már harminc-harmincöt tagú orvos- és nővérgárdának.

Természetesen rengeteg pénzbe kerül egy ilyen mentőszolgálat felszerelése, s bár a működési költség nyolcvanöt százalékát a költségvetés állja, az autókat alapítványi pénzből kell megvásárolni és felszerelni. Figyelembe véve az újszülöttek ellátásához szükséges eszközöket, ez kocsinként tizennyolc-húszmillió forint. Szerencsére a szervezet még mindig talált elég szponzort, bár a segítő kéz mindig jól jön: a járművek a nagy terheléstől jócskán elhasználódtak már, és a felszerelést sem ártana felfrissíteni.

Flórik Gyöngyi

koraszülött, rohammentő

2002-07-10 14:57:39

Hirdetés

Legfrissebb

AZ ORVOS VÁLASZOL

Szakorvosaink válaszai olvasói kérdésekre

Mielőtt kérdez, keressen orvosaink korábbi válaszai között!

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop