Hirdetés

Tíz magánmentővel kevesebb az utakon

betegszállítás, magánmentő, mentők |

Népszabadság   Népszabadság

Akár hat órát is várni kell a betegszállítókra a jövőben, ha változatlan összeget kapnak a mentőautók fenntartói az egészségbiztosítótól. A fővárosban tíz magánüzemeltetésű járművet kivontak ideiglenesen a forgalomból. Az Országos Mentőszolgálatnál, a nem sürgősségi ellátásra ötven kocsiból jelenleg harmincöt segít a betegeknek. Itt az emberhiány, a magánmentősöknél pedig a szállításokért kapott, egyre csökkenő térítési díjak miatt kellett a megszorító intézkedéseket bevezetni. A magánmentők jelenleg a budapesti szállítások egytizedét végzik el.

A kísérőt nem igénylő, úgynevezett egyszerű betegszállítások tíz százalékát, havi háromezer fuvart az alternatív, tehát magánmentők mondhatják magukénak. Ennek költségeit az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) téríti meg a cégeknek. A kezdetekben a pénztár ötvennyolc forintot fizetett minden betegszállításra fordított kilométer után. A kormány tavaly nyáron módosította a társadalombiztosítás finanszírozásáról szóló rendeletet. A betegszállításra fordítható összeg nem változott, viszont bevezették a betegszállítási díjat, ennek mértéke szakkíséret esetén 400, más szállításnál pedig 120 forint. Ez a magánszállítókat hátrányosan érintette, hiszen ők legnagyobb részt csak szakkíséret nélküli betegszállításban vesznek részt. Az intézkedés az OMSZ-nél jelentős bevételnövekedést, az alternatívoknál viszont csökkenést hozott. A megtett kilométerekre fizethető összeg folyamatos csökkent. A múlt hónapban már csak 38 forintot kaptak egy kilométerért a szolgáltatók, így az OMSZ is.

Gyula Tibor, a Magyar Betegszállítók Országos Érdekvédelmi Egyesületének elnöke, valamint az egyik magánszállító az Európa igazgatója elmondta, a kialakult helyzet miatt kénytelenek voltak a még futó négy kocsijukat is bevonni. (A cég tavaly tizenöt autóval szállított.) Az elnök úgy véli hatvanforintos kilométerpénzre volna szükség, de mivel erre nincs remény, a kezdetekben pár forintos emeléssel is megelégednének. Szerintük megoldás lehetne a betegszállítási díj és a kilométerpénz közös kasszájának szétválasztása is. Gyula Tibor úgy véli, az OMSZ a betegek várakozási idejének jelentős emelkedése nélkül nem tudná pótolni a magán szállítók hiányát. Akár öt-hatórára is nőhetne a jelenleg háromórás várakozás.

Az Alphamed Kft. által működtetett, Falck néven ismert mentőszolgálat eddig még üzemelő hat kocsiját vonta ki a forgalomból. A ma legnagyobb, a fővárosban tíz kocsit üzemeltető privát szolgáltató a Samaritánus is kénytelen volt csökkenteni szállításait. Nekik azonban a külföldiek és a más országokban bajba került magyarok fuvarozása révén még nem kellett lehúzni a redőnyt.

Dr. Andics László, a Budapesti Mentőszolgálat vezető főrvosa szerint a szolgálat a hiányt képes pótolni, további privát szolgálatok megszűnését azonban az ellátás sínylené meg. Előfordulhatna, hogy a nem sürgősségi ellátásra szorulóknak a mostaninál többet kellene várni. Az üzemanyag árának idei drasztikus emelése miatt egyébként a főorvos is felülvizsgálandónak ítélte a szállítások költségtérítését.

A Népjóléti Minisztérium közvetlenül nem felelős az anyagiakért, de annyi biztos, hogy a betegszállításra az idén mintegy 400 millióval több jut, mint tavaly, így nem kaphatnak kevesebbet az érintettek mint 1997-ben - reagált a történtekre dr. Horváth István, a minisztérium főosztályvezetője. A népjóléti tárca a nyárra tervezi a betegszállítással foglalkozó rendelet módosítását. Eszerint az OMSZ az egyszerű, szakképesítést nem igénylő szállításoknál a jelenlegi négyszáz forint helyett csak az alternatívoknak jutatott százhuszat kapná meg. A megtakarított pénzt a hasznos kilométerek finaszírozásának javítására fordítják majd. Az OEP-től megtudtuk márciustól havi húszmilló forinttal nő a kilométerekre fordítható alap. A pénztár egyébként tegnapi közgyűlésén is foglalkozott a kialakult helyzettel.

betegszállítás, magánmentő, mentők

2002-07-10 11:22:51

Hirdetés

Legfrissebb

AZ ORVOS VÁLASZOL

Szakorvosaink válaszai olvasói kérdésekre

Mielőtt kérdez, keressen orvosaink korábbi válaszai között!

Hirdetés
Hirdetés

Web Design & Development Prowebshop