A kézügyesség fejlődése

Miután világra jött a csecsemő, még alig különbözik attól, ami a szülés előtt volt: bár az anyaméhen kívül él, még teljesen az anyjától függ. De napról napra, hónapról hónapra egyre függetlenebbé válik, megtanul járni, beszélni, tájékozódni a világban. Cikkünkben a kézügyesség fejlődésével foglalkozunk a megszületéstől egészen 3 éves korig.

kézügyesség, gyermek fejlődése | InforMed Hírek14   InforMed

A fejlődéskutatók abból a tényből indulnak ki, hogy az újszülöttnek nincsenek tapasztalatai, nincsenek emlékképei. Nem lehet számára valami sem új, sem ismerős, mert nincs még meg a benyomásoknak az a háttere, amelyhez viszonyíthatóak lennének.

Az élet első 3 hónapjára jellemző a szemlélődés, és az, hogy a gyermek érzékelése és mozgása általában még külön-külön működik. 3-4 hónapos kortól kezdve azonban jelentős változásokat tapasztalhatunk. A szemlélődés mint a csecsemő jellegzetes tevékenysége ebben az időszakban kezd csökkenni, ugyanakkor nő a kutató manipulációra fordított idő, amely a megismerőtevékenység alapjának tekinthető.

A kutató manipulációt már az érzékelés és a mozgás összefonódása jellemzi. Még az akaratlagos fogás megjelenése előtt eltűnik a veleszületett fogóreflex és ezzel párhuzamosan megfigyelhetjük, hogy a 3-4 hónapos csecsemő már nyitva tartja a tenyerét.

Erre az időszakra jellemző az is, hogy miközben fekszik az ágyban, feszült arccal, elmélyülten saját kezével játszik, ujjait egyenként tapogatja, mintegy "számolja" azokat. Ez a "játék" nagyon tetszik neki, ezért újra és újra próbálgatja.

Nem sokkal később a lábait is ugyanígy nézegeti. A kéz-, láb-, ujjnézegetés egyébként olyan bensőséges erejű megismerő munkája a 3-4 hónapos csecsemőnek, amihez később csak a kiemelkedő tudósok kutatótevékenységét hasonlíthatjuk.

Ezt követően a csecsemő a keze elé kerülő csörgőt, labdát, kendőt is ütögeti, tapogatja, ellöki, de még nem ragadja meg azokat. A közelben lévő tárgyak szándékos megragadását csak fokozatosan, számtalan sikertelen próbálkozás után sajátítja el kb. a 20. hétre.

A tárgyak marokba fogását pedig 28 hetes korban figyelhetjük meg először. Amikor a csecsemő lábát és kezét nézegeti, ez korának jellemző bensőséges megismerő munkája - szellemi intenzitásához a későbbiekben csupán a kiemelkedő tudósok kutatómunkáját hasonlíthatjuk.

A kéz lassanként idomul a tárgyhoz. Kezdetben mindent egyformán fog meg: azaz a 4 ujja együtt mozog, viszont a hüvelykujját még nem használja. Azonban a mozgásmódok egyre változatosabbak lesznek. Pl. a fél év körüli csecsemője mellett ülő édesanya a következőket figyelheti meg: a gyermek a kezében lévő színes kendőt markolgatja, gyűrögeti, arcára borítja, fejére húzza, teregeti, tépi. A vödör fülét húzogatja, rázza, lóbálja, majd forgatja, hajlítgatja stb.

Az első 6 hónap jellegzetessége még, hogy a csecsemő még nem képes akaratlagosan elengedni a tárgyakat. Már át tudja tenni a tárgyat egyik kezéből a másikba, de gyakran úgy nyújtja át nekünk, hogy közben nem engedi el.

Tovább

| kézügyesség, gyermek fejlődése
2018-01-09 17:01:01


Web Design & Development Prowebshop