Tanuljunk meg nemet mondani

Mindenki tapasztalta már, hogy könnyebb igent mondani, mint nemet, de mi ennek az ára? A stressz csökkentése szempontjából jobb, ha megtanulunk nemet mondani.

kommunikáció, stressz | InforMed Hírek10   InforMed | Sándor, K.

Ha tele az előjegyzési naptár, szorítanak a határidők és még újabb feladatokat kellene beszorítani két megbeszélés közé, akkor egyértelmű, hogy a lelki egészség megtartása miatt nem szabad tovább terhelni magunkat.

Miért mondjunk nemet?
  • Ha nemet mondunk, az nem szükségszerűen önzés. Ha valamit már nem akarunk elvállalni, azzal meglevő kötelezettségeinket akarjuk óvni, és biztosítani azt, hogy kellő minőségi időt tudunk rájuk szánni.
  • Ha nemet mondunk, azzal lehetővé tesszük, hogy új dolgokat is kipróbáljunk.
  • Árt az egészségnek, ha mindig mindent elvállalunk, túlterheltség, stressz, betegség lehet a következménye.
  • Ha igent mondunk, esetleg másokat nem hagyunk érvényesülni.
Mikor mondjunk nemet?
  • Arra összpontosítsunk, ami a legfontosabb, állítsuk fel a prioritásokat. Kérdezzük meg magunktól, az új ajánlat mennyire fontos. Ha nagyon fontos, vállaljuk el, de ha nem – mondjunk rá nemet.
  • Mérjük fel az igen--stressz arányt. Ha csak kevés időt vesz igénybe, amit kérnek tőlünk, rajta, tegyük meg, de ha több hónapos elkötelezettséget vállalnánk meglevő sok munkánk mellé, utasítsuk vissza.
  • Ne legyen bűntudatunk. Ne mondjunk igent csak azért mert félünk a lelkifurdalástól. Valószínű, hogy így csak rontunk a helyzeten.
  • Aludjunk rá egyet. Gyakran nem árt egy kicsit várni a döntéssel, higgadtan másképp látjuk, belefér-e az új feladat a meglevők közé.
Hogyan mondjunk nemet?
  • A „nem” szónak ereje van. Ne féljünk használni, és ne próbáljuk meg olyasmikkel helyettesíteni, mint „nem biztos”, „nem hiszem, hogy meg tudom csinálni”. Ezek félreérthetők.
  • Ne magyarázkodjunk. Indokoljuk meg a döntésünket, de ne szaporítsuk a szót.
  • Legyünk őszinték. Ne találjunk ki ürügyeket, kifogásokat. A legjobb mindig az igazság, ha valakit vagy valamit vissza akarunk utasítani.
  • Adjuk meg a kellő tiszteletet. Sok jó ügyben kérhetnek meg valamire, és ilyenkor még nehezebb nemet mondani. Jelezzük, hogy tiszteletben tartjuk a kérő fél törekvéseit.
  • Álljunk készen arra, hogy az elutasítást meg kell ismételnünk. Néha elsőre nem fogadják el a válaszunkat, ilyenkor egyszerűen és nyugodtan ismételjük meg a választ.
Ha valaki megszokta, hogy egész életében mindenre rábólintott, nem fogja könnyűnek találni, ha nemet kell mondania, Mégis, ez igen egyszerű és hatékony módja az élet egyszerűsítésének és a stressz kezelésének. Gyakoroljuk, meglátjuk, menni fog.

Health.com
| kommunikáció, stressz
2012-08-27 08:24:58


Web Design & Development Prowebshop