Természetes édesítőszerek

Sokan félnek a mesterséges édesítőszerektől, hiszen sokat hallani esetleges káros hatásaikról. Szerencsére vannak olyan cukorpótlók, melyeknek nincs vagy elhanyagolható az energia illetve szénhidrát tartalmuk, ugyanakkor élvezeti értékük hasonló a cukoréhoz.

természetes édesítőszer, cukorbetegség, fogyókúra, sztíva, xillit, inulin, fruktóz, sztíva | InforMed Hírek14   InforMed | Mészáros, K.

Stevia (sztíva)

Ez egy dél-amerikai indiánok által felfedezett növény, melynek levele 30-szor édesebb a cukornál, kivonatai pedig akár 300-szor is édesebbek lehetnek annál. Ráadásul nem hizlal, mert a benne lévő édes ízt adó anyagok energiatartalma igen alacsony.

Számos édesítőszerrel szemben a stevia előnye, hogy kalória-és szénhidrátmentes, nulla a glikémiás indexe és sütésnél-főzésnél 198 fokig megtartja az édes ízét.

Cukorbetegek biztonságosan fogyaszthatják, mivel nem emeli meg a vércukor szintet, és jótékonyan befolyásolja a hasnyálmirigy működését. Magyarországon a legtöbb termék csak külsőleges használatra van engedélyezve, bár Dél-Amerikában évtizedek óta fogyasztják az emberek.

Intenzív édes íze alkalmassá teszi alacsony szénhidrát bevitelű étrendekben édesítésre. Felhasználásával nagyon sok étel és édesség készíthető, amit a fogyni vágyók is bátran fogyaszthatnak. Rendszeres fogyasztása csökkenti a dohányzás az alkohol és az édesség utáni vágyat, ezzel is elősegítve a diétát. Ráadásul a hagyományos édesítőszerekkel szemben még mellékhatásoktól sem kell tartanunk.

A Stevia kivonatokat szinte mindenhez lehet használni - italokhoz, turmixokhoz, süteményekhez, salátákhoz, főzelékekhez, pudingokhoz, tortákhoz.

Felhasználása előtt azonban azt ajánlják, hogy meg kell ismerni a stevia ízét, mert valakinek elsőre szokatlan lehet az íze, vagy utóízét érzi. Nekik azt tanácsolják, hogy érdemes lassan hozzászoktatni magunkat az ízéhez a következő módszerrel: más édesítővel kombinálva fogyasztani első körben, majd fokozatosan csökkenteni a másik hozzáadott édesítő mennyiségét, amíg teljesen el nem hagyja azt.

Nyírfacukor

Olyan természetes cukor, mely ízre, édesítő értékre és felhasználásra megegyezik a rendes cukorral, ugyanúgy is néz ki, mégis kb. 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz. A szervezetre számos jótékony hatása ismert, kedvezően hat a fogainkra, nem kell inzulin a hasznosulásához és gyorsítja az emésztést.

A nyírfacukrot pontosan ugyanúgy kell használni, mint a finomított kristálycukrot. Édesítő ereje a hagyományos cukoréhoz képest 1:1. Mellék- és utóíze nincs. A hozzászokási fázisban arra érzékenyeknél hasmenést okozhat. Ezért ajánlatos fokozatosan áttérni a nyírfacukor fogyasztására.

Fogyaszthatják: cukorbetegek, gyermekek, felnőttek, fogyókúrázók, terhesek.

Inulin

Olyan összetett cukor, amely nagyon sok növényben megtalálható, pl. csicsóka, gyermekláncfű. Cukorhelyettesítő, de eltér a hagyományos cukortól, mert az emberi szervezet számára emészthetetlen, vízben oldódó rost anyag, mely prebiotikus hatással bír.

A csicsókában található belőle a legtöbb, ezért általában abból vonják ki a kereskedelmi forgalomban lévő inulint. Nem növeli a vércukorszintet, lebontásához nem kell inzulin. Szabályozza cukoranyagcserét és javítja az emésztést. Segíti a zsírok lebontását és az ásványi anyagok felszívódását.

Ajánlott: cukorbetegeknek, diétázóknak, fogyókúrázóknak, aktív sportolóknak, magas koleszterinszint esetén, szív- érrendszeri betegségekben.

Xilit

Természetes és biztonságos édesítőszer a cukor és a mesterséges szerek mellékhatásai nélkül. A természetben szinte minden zöldségben és gyümölcsben előfordul. A fogak szempontjából a legjobb édesítőszer, hiszen a szájban található baktériumok nem tudják felhasználni, és a fogszuvasodásért felelős savakat termelni. A cukorhoz képest 40%-kal kevesebb kalóriát és 75%-kal kevesebb szénhidrátot tartalmaz. Glikémiás indexe rendkívül alacsony: 7.

Lassan szívódik fel és alakul át, ezért erősíti a jóllakottság érzetet és csökkenti a túlevés lehetőségét.

Eritritol

Természetes cukoralkohol, mely a leginkább gyümölcsökben fordul elő. Íze és kinézete hasonlít a cukorra, de teljesen kalóriamentes, és nincsen hatással a vércukorszintre. Ezért mind fogyókúrázók, mind cukorbetegek biztonsággal fogyaszthatják.

A xilithez hasonlóan az eritritol sem okoz fogszuvasodást, mivel a szájban lévő baktériumok képtelenek lebontani. Édesítő ereje 60-80% a cukoréhoz képest, íze édes, hűs, utóíz nélkül. A cukoralkoholok közül ennek van a legerősebb gombaszaporodást gátló hatása.

Gyümölcscukor vagy fruktóz

A gyümölcsökben és a mézben fordul elő. Közepes sebességgel szívódik fel. Édesebb a répacukornál, ezért ugyanolyan édes íz eléréséhez sokkal kevesebb fruktózra van szükség. Cukorbetegeknek jó, mert nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet. Diabetikus termékek előállításához használják, mert felszívódásához nem kell inzulin.

| természetes édesítőszer, cukorbetegség, fogyókúra, sztíva, xillit, inulin, fruktóz
2017-06-21 17:25:29


data-full-width-responsive="true">