Húsimádók, figyelem!

A napi négy dekánál több feldolgozott hús fogyasztása jelentősen növeli a rák, valamint a szív- és érrendszeri betegségek miatti korai halálozás veszélyét - derült ki egy svájci kutatók vezetésével Európa-szerte 450 ezer ember bevonásával készült hosszú távú kutatásból.

vegetarianizmus, hűsfogyasztás, diéta, életmód | InforMed Hírek11   InforMed | MTI

Az idő előtti halálozás kockázata már 18 százalékkal nő napi 50 gramm feldolgozott hús - sonka, kolbász, szalonna - bevitele esetén a Zürichi Egyetem szakemberei szerint.

"A korai halálesetek három százaléka a hústermékek fokozott fogyasztására vezethető vissza" - mondta el Sabine Rohrmann tanulmányvezető, az egyetem megelőző orvoslással foglalkozó munkatársa csütörtökön.

Rohrmann és kollégái a húsfogyasztás és a halálozási kockázat közötti kapcsolatot vizsgálva arra jutottak, hogy azoknál, akik nap mint nap sok felvágottat esznek, nagyobb a kockázata annak, hogy meghalnak szív- és érrendszeri betegségben vagy rákban - olvasható a BMC Medicine című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban.

A rák miatti halálozások megnövekedett számának hátterében valószínűleg azok a rákkeltő anyagok - például a nitrozaminok - állnak, amelyek a sózás, a pácolás és a füstölés során keletkeznek. A feldolgozott hústermékek emellett koleszterinben és telített zsírokban gazdagok, ami összefüggésben áll a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel.

A szakértők további befolyásoló tényezőket is találtak. Eredményeik megerősítik azokat a korábbi megállapításokat, amelyek szerint a vegetáriánusok egészségesebbek, mint a húst is fogyasztók, többet sportolnak és kevesebbet dohányoznak. Rohrmann és kollégái arra jutottak, hogy azok a vizsgált emberek, akik a legtöbb feldolgozott hústerméket fogyasztották, kevesebb zöldséget és gyümölcsöt ettek, több alkoholt ittak és többet dohányoztak.

Bár az adatok kiértékelésénél ezeket a tényezőket is figyelembe vették, a végeredmény nem változott: aki naponta több mint 40 gramm feldolgozott hústerméket fogyaszt, annál nagyobb a korai halál kockázata, mint annál, akik kevesebb mint napi 20 grammot fogyasztanak ezekből a termékekből.

A hús ugyanakkor fontos vitaminokkal, például B-vitaminnal és ásványi anyagokkal, például vassal látja el a szervezetet. A hústermékek mértéktartó, napi negyven gramm alatt maradó fogyasztása ezért még elfogadható, nem növeli a korai halál kockázatát - mondta el Rohrmann.

| vegetarianizmus, húsfogyasztás, diéta, életmód
2013-03-07 23:26:47


data-full-width-responsive="true">