Zsírok a konyhában

A táplálkozással állati és növényi eredetű zsírokat és olajokat fogyasztunk. Az állati zsírok közül hazánkban a sertészsír és a baromfizsírok a legelterjedtebbek.

táplálék, étrend, zsír, diéta, zsír | Gyógy-ír   Kisalföld | Papp, R.
A zsírok egyik fontos tulajdonsága, hogy növelik az ételek íz- és élvezeti értékét. A szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásában a helytelen táplálkozásnak mintegy 30-60 százalékos szerepet tulajdonítanak. Azokban az országokban, ahol sok telített zsírsavat tartalmazó állati zsiradékot fogyasztanak, magasabb a népesség vérkoleszterinszintje és több a szívinfarktus. Ahol több telítetlen zsírsav kerül a szervezetbe, ott alacsonyabb a lakosság vérkoleszterinszintje - mint például a mediterrán országokban - és háromszor-négyszer kevesebb a szívinfarktus előfordulása.

A zsírok egyik fontos tulajdonsága, hogy növelik az ételek íz- és élvezeti értékét. A szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kialakulásában a helytelen táplálkozásnak mintegy 30-60 százalékos szerepet tulajdonítanak.

A telített és az egyszeresen telítetlen zsírsavak előállítására bizonyos körülmények között szervezetünk is képes. Számos létfontosságú telítetlen zsírsavat azonban a táplálkozásunkkal kell szervezetünk számára biztosítani. Évszázadokkal ezelőtt a Közel-Keleten szezámmagból, Európában mákból, Krétán és Palesztinában olívabogyóból nyertek olajat. Az amerikai indiánok által termesztett napraforgó a XVI. században került Európába. Olaszországban vált olajnövénnyé. Az 1830-as évektől már egyre inkább szaporodik azoknak a háztartásoknak a száma, ahol a napraforgóolajat is használják az ételek elkészítéséhez.

Minden egyes olajnak megvannak a saját jellemző tulajdonságai. A vásárlók elsősorban a világos színű olajokat részesítik előnyben, kivéve az olívaolajat, amely zöldes vagy sötétsárga színű, s amely a saláták természetes ízét a legjobban kiemeli. Különlegesen fontos szervezetünk számára például a linolsav, amely főleg a napraforgóolajban, a szójaolajban, a kukoricaolajban és a búzacsíra olajában fordul elő.

A főzéshez és az ételek ízesítéséhez leggyakrabban használt növényi olajak: napraforgóolaj, repceolaj, olívaolaj, kukoricaolaj, szójaolaj, pórsáfrányolaj, pálmaolaj, dióolaj, szezámmagolaj, mandulaolaj, avokádóolaj, földimogyoró-olaj és a szőlőmagolaj.

A tengeri, növényevő halak olajára jellemző, hogy többszörösen telítetlen zsírsavakban igen gazdagok. Az utóbbi évek megfigyelései közé tartozik, hogy akik rendszeresen fogyasztanak többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmazó ételeket, ritkábban kapnak szívinfarktust és szívkoszorúér-betegségeket.

Nem mentesíteni kellene a zsíroktól táplálkozásunkat, hanem a táplálkozási szokásainkon változtatni. Napi energiaszükségletünk maximum 30 százalékát kell zsiradékokkal elfogyasztanunk, ami naponta 60-80 gramm zsiradék bevitelével egyenlő. A hazai felmérések szerint ennek az ajánlott mennyiségnek akár a kétszeresét is képesek vagyunk magunkhoz venni egy nap alatt. Az a legnagyobb baj, hogy a zsiradékokat nem mindig látjuk. Az úgynevezett rejtett zsiradékokkal - zsíros sajtok, felvágottak, zsíros húsok - terheljük túl nap mint nap szervezetünket. A napi zsírfogyasztás csökkenthető az alábbi táblázat figyelembevételével is.

Nem javasolt élelmiszerek, ételek

  • zsiradékokban sütött, zsírosabb húsú panírozott halak;
  • előkészített húsok, amelyeket zsiradékban kell kisütni;
  • panírozott húsok;
  • zsíros húsrészekből készült vagdaltak, magas zsírtartalmú kolbászok, szalámik, felvágottak, húskonzervek;
  • vaj, sertészsír, baromfizsír, szalonna, töpörtyű;
  • tejszín, magas zsírtartalmú tej és tejtermékek, 20 százalék zsírtartalom feletti sajtok.
Javasolt élelmiszerek, ételek
  • halak, elsősorban tengeri halak;
  • csirkehús, pulykahús (bőrüket el kell távolítani);
  • sovány marhahús;
  • margarinok, olajok;
  • alacsony zsírszázalék-tartalmú tej és tejtermékek.

Zsírmentes táplálkozás nem valósítható meg, de a zsírfogyasztás csökkentésével jelentős lépést tehetünk szív- és érrendszerünk védelmében.

| táplálék, étrend, zsír, diéta
2002-07-18 14:15:22


data-full-width-responsive="true">