Étkezési tanácsok a meleg nyári napokra

Nyáron, ha tehetjük, igyekszünk a szabadba a friss levegőre. Számunkra ez örömteli, várva várt esemény, hiszen ez a szabadság, nyaralás, pihenés időszaka. A szerencséseknek több hét, a kevésbé szerencséseknek csak néhány nap jut pihenésre, pedig az egész éves megfeszített munka után mindenkinek szüksége lenne kikapcsolódásra.

hőség, gyümölcs, diéta, gyümölcs | Gyógy-ír   Kisalföld

Természetesen ez szervezetünk számára nem teljes passzivitást jelent, hanem egy másfajta elfoglaltságot, aktív pihenést.

A nyári örömök, a jó idővel társuló felszabadultság azonban sokszor eltompítja realitásunkat, figyelmen kívül hagyjuk a ránk leselkedő veszélyeket. Nem szabad könnyelműnek, meggondolatlannak lennünk. A szabadságra, a nyári pihenésre is fel kell készülnünk: az erős napsugárzás elleni óvintézkedéssel, az időjárásnak megfelelő táplálkozással.

A mértékletesség mindenkor és mindenki számára előnyös, ne akarjunk mindent egyszerre bepótolni. Ügyeljünk egymásra és magunkra! A gondatlanságból, felelőtlenségből adódó problémák ne zavarják meg kikapcsolódásunkat, pihenésünket.

Mit tanácsol a dietetikus a forró napokra?

Nyáron szervezetünk energiaszükséglete 10-15%-kal csökken, tehát fontos figyelnünk arra, hogy mit eszünk. Aki a hőségben éhségét zsíros, kalóriadús ételekkel, szomjúságát sörrel csillapítja - mondván, "egy évben csak egyszer nyaralunk"; -, ne csodálkozzék azon, hogy nem jól érzi magát, rossz lesz a közérzete és még jobban izzad. Mivel a hőség amúgy is igénybe veszi szervezetünket, ne terheljük meg még jobban nehezen emészthető, kalóriadús ételekkel, italokkal és alkohollal. Legyünk inkább segítségére, hogy elviselhessük a forró napokat. Ezért fogyasszunk inkább könnyű ételeket, italokat.

Napjainkban a bőséges ételválaszték és az ételek örömszerző jellegének előtérbe kerülése miatt sokszor megfeledkezünk arról, hogy a nyári melegben kevesebbet kellene ennünk, ugyanakkor bőséges folyadékbevitelre, továbbá sok zöldség és gyümölcs fogyasztására lenne szükségünk.

Egyenek több zöldséget és gyümölcsöt

- Különösen az állati eredetű, zsírokban gazdag ételek fogyasztását kerüljük. Főzéshez, sütéshez növényi olajat használjunk. Hőkezelés nélkül készített ételekhez (saláták, mártások) pedig válasszunk a hidegen sajtolt (napraforgó-, szezámmag-, szója-, olíva-) olajok széles kínálatából.

- A friss gyümölcsök, zöldségek gazdag tárházai mindazon vitaminoknak (különösen a C-, E-vitamin, valamint a béta-karotin) és ásványi anyagoknak (cink, szelén), melyek segítenek kivédeni az agresszív napsugarak bőrre irányuló támadását. Kiemelkedően sok béta-karotin található a piros és narancsszínű zöldségekben, gyümölcsökben, így a sárgarépában, paradicsomban, pirospaprikában, sárgadinnyében, sárgabarackban. Használjuk ki, hogy nyáron a természet kínálja az ízletesnél ízletesebb "egészségbombákat";. Fogyasszunk minél több friss nyers zöldséget, gyümölcsöt. Ha figyelünk szervezetünkre, észre is vesszük, hogy a nyári melegben nem is kívánjuk a nehéz, meleg, fűszeres ételeket. Táplálkozzunk változatosan, minden étkezésünk tartalmazzon friss zöldséget, gyümölcsöt, sőt, ezek képezzék étrendünk gerincét.

Figyeljen a folyadékmennyiségre!

- Sokszor figyelmen kívül hagyjuk és elfeledkezünk arról, hogy a folyadékfogyasztás is táplálkozásunkhoz tartozik. Különösen a nyári meleg hónapokban kell nagyobb figyelmet fordítani arra, hogy szükséges mennyiségű és nem utolsósorban megfelelő minőségű folyadékot fogyasszunk. A nagy melegben ugyanis a verejtékezéssel sok folyadékot veszítünk, ezt mindenképpen pótolni kell. A verejtékezéssel nemcsak folyadékot, hanem a szervezet számára igen fontos ásványi anyagokat, nyomelemeket is veszítünk. Ezek pótlásáról sem szabad megfeledkeznünk. Mivel ezek szintén a zöldség- és gyümölcsfélékben találhatók a legnagyobb mennyiségben, ez még fokozottabban indokolja azt, hogy étrendünk vázát elsősorban a friss zöldségek és gyümölcsök képezzék. Naponta legalább 2-2,5 liter folyadékot fogyasszunk! Ez lehetőleg ásványvíz, ásványvízzel hígított gyümölcslé, hideg gyümölcs- vagy gyógynövénytea legyen. A hideg mentatea kitűnően oltja a szomjat, hűsít, frissít, a zsálya pedig a verejtékezést is csökkenti. Nem javasoljuk a cukrozott, szénsavas üdítőket, szörpöket, alkoholos italokat. Amennyiben van gyümölcscentrifugánk vagy gyümölcsprésünk, itt az ideje, hogy munkába fogjuk. A frissen préselt zöldség- és gyümölcslé energiatartalma nem magas, üdítő, frissítő hatású, ezzel biztosítani tudjuk a folyadék- és ásványianyag-veszteségünket.

A gyermekek és az idősek számára különösen fontos a folyadékpótlás. A kisgyermekek testfelületére számítva négyszer annyi folyadékra van szüksége, mint a felnőtt embernek. Az idős ember kevésbé érzi a szomjúságot, ha emiatt kevés folyadékot fogyaszt, az kiszáradáshoz vezet. Együnk napjában többször és keveset

A kiadós napi háromszori étkezés helyett együnk napjában ötször, de egyszerre csak keveset. Szervezetünk ezzel könnyebben birkózik meg. Egy bőséges ebéd után legalább két órát kell várni, míg úszni, túrázni mehetünk. Néhány könnyű falat után azonban ezt az időt nem kell kivárni. Könnyű reggelivel, pl. zabpehelyből, joghurtból és gyümölcsből álló müzlivel kezdhetjük a napot. Délben nem kötelező a meleg ebéd, megteszi a friss, ropogós nyers saláta is. Választhatunk kisebb húsadagot is párolt zöldségekkel, kevés burgonyával, rizskörettel.

A könnyen emészthető falatok (pl. joghurt, friss gyümölcs, paradicsom, sajtos vagy sonkás szendvics) nemcsak mint napközi harapnivalók válnak be, de kirándulásokra is alkalmasak. Este, amikor már kissé lehűlt a levegő, valamivel bőségesebben is étkezhetünk. Azonban túl későn, túl sok és túl nehéz ételekkel ne terheljük meg a szervezetünket.

| hőség, gyümölcs, diéta
2006-07-21 11:28:27


data-full-width-responsive="true">