Az egészséges táplálkozás követelményei kisiskoláskorban

A gyermekek táplálkozási kultúrájának kialakításában, az egészséges táplálkozás megismertetésében, elsajátításában legfontosabb szerepe a családnak van. Legalább ilyen fontos a szerepe az iskolai közétkeztetésnek is, hiszen a kisiskolás gyermekek tápanyagszükségletének 50 százalékát az iskolai étkeztetésnek kell fedeznie. Gyermekeink, azaz a jövő felnőttjeinek egészsége nagymértékben függ attól, hogyan táplálkoznak, milyen életmódbeli, táplálkozási szokásokat vesznek át a felnőttektől. Ezért mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy megteremtsük az egészséges, egyenletes fejlődés feltételeit. Csak így tudnak gyermekeink megfelelni az egyre növekvő követelményeknek. A test harmonikus fejlődéséhez, az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlenek a kellő adagban, mennyiségben és arányban fogyasztott fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok.

táplálék, étrend, diéta, kisgyermek | Gyógy-ír   Kisalföld

Vitaminok, ásványi anyagok

A vitaminok olyan szerves anyagok, melyek a táplálékainkban találhatók. A szervezet általában nem képes előállítani őket, hiányuk esetén jellemző megbetegedés jön létre. Az ásványi anyagok is rendkívül fontosak az emberi szervezet számára. Szerepük sokrétű. Részt vesznek például a sejtek felépítésében, a különböző életfolyamatokban. Helyes, ha már kisgyermekkorban kevés sót használunk az ételek készítéséhez. Kiegyensúlyozott vegyes táplálkozás mellett a szervezet megfelelő vitamin- és ásványianyag-ellátottsága biztosított.

Ami ellen gyakran vétünk

A kisiskolások táplálkozásában talán az egyik legfontosabb szabály, hogy az iskolába induló gyermek feltétlenül fogyasszon reggelit otthon, annak érdekében, hogy megfelelő módon tudja figyelmét összpontosítani. Napjainkban a táplálkozási ritmus egyike azoknak a táplálkozási hibáknak, amely ellen a legtöbbet vétünk. Ha az iskolás gyermekek megszokják, hogy reggeli nélkül mennek iskolába, felnőttkorban aztán már természetessé válik, hogy mindössze egy üres tea vagy egy csésze feketekávé a reggeli. Ez minimális energiát juttat a szervezetbe akkor, amikor a munka intenzitása miatt éppen a legnagyobb szükség lenne az energiapótlásra. Napi táplálkozásunk további alakulása egy csésze délelőtti kávéval, gyermekek esetében 1-1 kiflivel vagy 1-1 szendviccsel folytatódik, majd a csoportos étkezés következik a munkahelyen vagy az iskolában. Este azonban bőséges a vacsora, akkor igyekszik mindenki pótolni azt, amit egész nap elmulasztott. Ugyanakkor fizikai tevékenységünk már befejeződött, így energiaigényünk is minimális.

Mit jelent mindez?

Azt, hogy munkavégzésünk, fizikai-szellemi tevékenységünk ritmusa és táplálkozási szokásaink között nincs összhang. Ennek számos káros következménye lehet. Ha a napi táplálékmennyiségünk legnagyobb részét este fogyasztjuk el, akkor ez elhízáshoz vezet, mert a szervezet nem tudja felhasználni, és a felesleget zsír formájában elraktározza. Később pedig az elhízás számos betegség kialakulásához vezethet.

A helyes táplálkozási ritmusa

Kívánatos mindenekelőtt, hogy komplett reggelit együnk. Reggelink tartalmazzon szénhidrátokat (elsősorban rostos összetett szénhidrátokat), zsírokat (elsősorban növényi zsírokat), teljes értékű fehérjéket. Ez tegye ki napi energiafogyasztásunk egynegyedét. Táplálkozás-élettani szempontból nem tartjuk megalapozottnak azokat a divatos irányzatokat, amelyek azt hirdetik, hogy reggelire elégséges egy pohár gyümölcslé, hogy megkíméljük a szervezetet az emésztés munkájától. Olyan ez, mintha egy autóversenyző a versenyt üres tankkal kezdené, hogy kocsiját megkímélje a felesleges tehertől. Az viszont helyes, ha reggelinket egy pohár gyümölcslé elfogyasztásával kezdjük. Az ideális az lenne, ha napi ötszöri étkezést valósítanánk meg. Ebben az esetben az arányok a következőképpen alakulnak. A napi energia- és tápanyagszükségletünknek 25 százalékát reggelire, 10 százalékát tízóraira, 35 százalékát ebédre, 10 százalékát uzsonnára, 20 százalékát vacsorára kívánatos elfogyasztani. A vacsora már csak könnyen emészthető ételeket, gyümölcsöt, kefirt, joghurtot tartalmazzon.

| táplálék, étrend, diéta, kisgyermek
2002-07-18 14:43:20


data-full-width-responsive="true">