Az egészséges táplálkozás követelményei kisiskoláskorban (3.)

A gyermekek táplálkozási kultúrájának kialakításában, az egészséges táplálkozás megismertetésében, elsajátításában legfontosabb szerepe a családnak van. Legalább ilyen fontos a szerepe az iskolai közétkeztetésnek is, hiszen a kisiskolás gyermekek tápanyagszükségletének 50 százalékát az iskolai étkeztetésnek kell fedeznie. Gyermekeink, azaz a jövő felnőttjeinek egészsége nagymértékben függ attól, hogyan táplálkoznak, milyen életmódbeli, táplálkozási szokásokat vesznek át a felnőttektől. Ezért mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy megteremtsük az egészséges, egyenletes fejlődés feltételeit. Csak így tudnak gyermekeink megfelelni az egyre növekvő követelményeknek. A test harmonikus fejlődéséhez, az egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlenek a kellő adagban, mennyiségben és arányban fogyasztott fehérjék, zsírok, szénhidrátok, vitaminok és ásványi anyagok.

táplálék, étrend, diéta, kisiskoláskor | Gyógy-ír   Kisalföld

Gyakorlati tanácsok

Mivel a déli főétkezés az iskolában zajlik, a kisiskolások számára nélkülözhetetlen a mindennapi főzelék-, zöldség- és gyümölcsfogyasztás, a kornak megfelelő vitamin- és ásványianyag-biztosítás szempontjából.

A zöldségeket, főzelékféléket nyersen, levesnek, főzeléknek, salátának, párolva, rakott és töltött ételeknek, húsokkal, gabonapelyhekkel és tejtermékekkel elkészítve adjuk a gyermekeknek. A gyümölcsöket nyersen, levesnek, salátának, mártásnak, húsokkal, gabonapelyhekkel, tejtermékekkel ajánljuk. A téli időszakban gazdagíthatják az étrendet a csíráztatott magvak. Az előrecsomagolt csíráztatni való magvak megvásárolhatók. Csivitálban vagy nedves papírvattán pár nap alatt csíranövényünk lesz, ami nagyon ízletes és vitaminban, ásványi anyagokban gazdag. Salátába, szendvicskrémhez, köretekhez kitűnően használható.

Az előbbieken kívül a gyermek napi táplálkozásának gerincét a gabonafélék, barna kenyér, rozskenyér, péksütemények, magvas péksütemények, kalács, tészták, rizs, burgonya, müzlik és gabonapelyhek alkossák.

A gyermekek magasabb fehérje- és kalciumszükségletük miatt napi fél liter tejet fogyasszanak. Ennek egy része helyettesíthető sajttal, túróval, savanyított tejtermékekkel. Adhatunk 1,5 százalék zsírtartalmú tejet, 12 százalék zsírtartalmú tejfölt. A krémtúrók, a gyümölcsjoghurtok heti 2-3 alkalomnál többször ne szerepeljenek az étrendben. Nem cél az édesre amúgy is fogékony gyermekeknek túlzottan kedvében járni a sok édesség adásával. A túróból készíthetünk körözöttet, zöldséges, kapros, petrezselymes, köményes, sárgarépás túrókrémet, túrógombócot (nem csak édesen), túróval töltött zsemlét stb.

Sajtokból készíthetünk ízesített sajtkrémeket, felfújtat, pudingot, sajtmártást, töltött sajtot. Hetente kétszer elegendő önálló tojásételt készíteni, mert az ételek készítéséhez amúgy is használunk tojást. A húsok fehérje- és vastartalmuknál fogva rendkívül fontosak.

A változatosan elkészített húsok és húskészítmények naponta szerepeljenek az étrendben. Elsősorban baromfi, pulyka, sovány sertéshús, marhahús. A húsok elkészítésénél törekedjünk a változatosságra, csökkentsük a felhasznált zsiradék és só mennyiségét, használjunk többféle fűszert. Az étlapon gyakran szereplő rántott hús és pörkölt helyett süssünk fóliában, cserépedényben, grillezzünk és pároljunk kuktában. Készítsünk húskrémet, májpástétomot, húsgombócot, a töltött és rakott ételeket komplettáljuk hússal, reszelt sajttal.

Az édességek közül a cukorkákat, csokoládét, az édes szörpöket, édes vajas süteményeket nem ajánljuk. Desszertnek készíthetünk gyümölcstortát, gyümölcsös pudingot, túróval, dióval, mogyoróval, almával, különböző gyümölcsökkel ízesített piskótát, linzert. Adhatunk édességként Cerbona szeletet, müzlit.

Ebben a korban a kulturált étkezést már meg kell követelni, de nem állandó fegyelmezéssel, hanem sokkal inkább jó példával tudjuk elérni. A nemkívánatos szokások ugyanis akkor is rögzülhetnek, ha a gyermek valamilyen oknál fogva állandóan megszégyenül, amelynek következtében szinte állandóan helytelenül viselkedik. A korunkra jellemző kapkodó, rohanó életmód sajnos gyermekeinket sem hagyja érintetlenül. Az étkezéshez mindig biztosítsunk megfelelő időt és nyugodt légkört. A kisiskolás gyermekek élelmezésénél figyelembe kell venni, hogy mozgásigényük, szellemi fejlődésük fokozottabb, mint az óvodásoké. Ennek következtében energia- és tápanyagigényük is eltérő.

Energia- és tápanyagszükséglet

Óvodáskor Kisiskoláskor
4-6 év 7-10 év
energia 1700 kcal 2200 kcal
fehérje 54 gramm 70 gramm
zsír 54 gramm 70 gramm
szénhidrát 236 gramm 300 gramm
A-vitamin 500 mikrogramm 700 mikrogramm
D-vitamin 10 mikrogramm 10 mikrogramm
E-vitamin 7 milligramm 8 milligramm
K-vitamin 20 milligramm 30 milligramm
C-vitamin 45 milligramm 45 milligramm
B1-vitamin 0,9 milligramm 1 milligramm
B2-vitamin 1,1 milligramm 1,2 milligramm
B6-vitamin 1,1 milligramm 1,4 milligramm
Fólsav 75 mikrogramm 100 mikrogramm
B12-vitamin 1 mikrogramm 1,4 mikrogramm
Kalcium 800 milligramm 800 milligramm
Foszfor 800 milligramm 800 milligramm
Magnézium 120 milligramm 170 milligramm
Vas 10 milligramm 10 milligramm
Cink 10 milligramm 10 milligramm
Jód 90 mikrogramm 120 mikrogramm
Réz 1-1,5 milligramm 1-2 milligramm
Mangán 1,5-2,0 milligramm 2-3 milligramm
Króm 30-120 mikrogramm 50-200 mikrogramm
Szelén 20 mikrogramm 30 mikrogramm
Molibdén 30-75 mikrogramm 50-150 mikrogramm
Fluorid 1,0-2,5 milligramm 1,5-2,5 miligramm

A tápanyagszükséglet biztosítása érdekében természetesen nem arra gondolunk - mielőtt bárki is megijedne -, hogy ezek után fülig energia- és tápanyagtáblázatokba kell bújni ahhoz, hogy biztosítsuk a gyermekek megfelelő táplálkozását. Ezt senkitől sem várhatjuk. Arra azonban ügyelnünk kell, hogy bizonyos élelmiszerek megfelelő mennyiségben, meghatározott időtartamonként szerepeljenek az étrendben. Ha erre figyelünk, a fejlődő szervezet energia- és tápanyagszükséglete biztosítva lesz.

Élelmiszer-felhasználási javaslat 7-10 éves gyermekek részére (A megadott mennyiségek 1 főre, 10 napra vonatkoznak)

Élelmiszer 7-10 éves

gramm egész nap ebéd
Hús, húskészítmény 550 300
Belsőség 150 90
Hal 100 50
Tej 3000 300
Sajt 150 20
Túró 200 50
Tojás 330 160
Liszt 600 350
Rizs 200 150
Cukor 570 200
Kenyér, péksütemény 2000 200
Margarin, Rama 170 40
Sertészsír 100 40
Étolaj 200 90
Burgonya 1500 800
Zöldségfélék 2500 1200
Hüvelyesek 50 50
Gyümölcs 3200 3000
| táplálék, étrend, diéta, kisiskoláskor
2002-07-18 14:44:31


data-full-width-responsive="true">