Az egészséges táplálkozás és a magyaros vendéglátás

A magyar lakosság étkezési gyakorlatában az otthoni táplálkozás van első helyen, vendéglőbe, étterembe vagy csak ünnepi alkalmakkor járunk, vagy abban az esetben, ha a vendéglátó-szolgáltatást közétkeztetés formájában vesszük igénybe. Arányait, illetve tehát jelenleg a vendéglátóhelyeken elfogyasztott ételek mennyisége csekély és a magyar vendéglátás ételszolgáltatásait elsősorban a belföldi és külföldi turisták veszik igénybe. Ez a helyzet azonban folyamatosan változik és remélhetően az életszínvonalunk javulása, az életberendezkedésünk változása, a szabadidő utáni egyre nagyobb vágy arra vezet, hogy a vendéglátás szervezett ételszolgáltatásait a jövőben egyre többen veszik igénybe.

táplálkozás, táplálék, diéta | Gyógy-ír   Kisalföld | Czukor, B.

A "magyaros ízeket" fűszerezéssel biztosítsuk!

A hazai vendéglátás vonzerejét régóta a magyaros konyha biztosította. Ez a magyaros jelző egyrészt a speciális fűszerezést, ételválasztékot és nem utolsósorban a zsírban gazdag ételeket jelentette. Ennek a hagyományos magyar konyhadivatnak az egészséges táplálkozásra való törekvés új irányzatot jelölt ki. Ezt az igényt elsősorban a külföldi turisták hozták be Magyarországra, akik már régóta emlegetik, hogy kevésbé zsíros, kevésbé sós, könnyebben emészthető, zöldségekben és gyümölcsökben gazdagabb választékot várnak a magyar vendéglátástól, ami a híres neves vendéglátócentrumok kiszolgálásában már ma is természetes.

Sajnos a külföldiek által kevésbé látogatott éttermekben, kisebb településeken és kisebb forgalmú vendéglátóhelyeken még mindig a zsíros gulyás, a pörkölt a divat, és elég lassan jelennek meg az újabb és az egészségmegőrzésnek jobban megfelelő választékok. Az egészségmegőrző típusú ételválaszték nem jelenti azt, hogy le kellene mondani a magyaros fűszerezésről.

A hagyományos magyar ételek olyan konyhatechnikai átalakítására van szükség, melynek során egyrészt a húsok zsírban való sütését a párolásnak kell felváltania, sok zsír helyett kevesebb zsiradékot és abból is inkább olajat használjunk és a magyaros ízeket inkább a különleges fűszerezéssel biztosítsuk. Kevés sót használjunk, köretként minél több salátát és párolt zöldségeket ajánljunk. A levesek és főzelékek készítésénél inkább az ízesítésre, mintsem a zsírosságra, vagy a lisztes mártások és rántások használatára törekedjünk.

| táplálkozás, táplálék, diéta
2002-07-18 14:49:35


data-full-width-responsive="true">