Jóból is megárt a sok!

"Ez a kacsasült pompás látványt nyújt" ­ vélekedett egy vendég, amikor a pincér elétette a zsíros lakomát. Azonban kevésbé voltak élvezetesek a nehéz étel mellékhatásai: a hasfájás, a heves gyomorégés és puffadás. Mindez arra figyelmeztetett, hogy túl sok volt a "jóból"!

táplálkozás, étel, diéta | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Jeni, Zs.
Bizonyos panaszaink a helytelen táplálkozási szokások rovására írhatók. Megváltoztatásukkal sokat tehetünk mindennapi jó közérzetünkért. Ha szeretné tudni, mit, hogyan, olvassa el az alábbi jó tanácsokat!

Egy sor olyan panasz és betegség van, amelyet a helytelen táplálkozás vált ki. Ilyenek például a gyomorpanaszok, a székrekedés, a magas vérnyomás és a zsíranyagcsere-zavarok.

"KŐ" VAN A GYOMROMBAN!

Hasfájás, felfújtság, teltségérzés vagy gyomorégés ­ sokan ismerik ezeket a kellemetlen problémákat. A puffadás elsősorban akkor fordul elő, ha a táplálékot nem rágjuk meg alaposan, de egyes káposztaféleségek is felfúvódást okoznak. A gyomorégés azt jelzi, hogy túl sok gyomorsavunk képződött, mivel a gyomor bizonyos sejtjei így reagálnak a "stresszre": a túl forró, vagy túl erős ételekre.

Tippek
  • Egyen inkább többször (naponta 5-6-szor) keveset.
  • Rágjon meg minden ételt jól. Mindig legyen ideje az étkezésre ­ az ideális fél óra lenne.
  • Kerülje a túl forró és túl hideg ételeket.
  • Ha érzékeny a gyomra, tartózkodjon az alkoholtól, nikotintól és kávétól, mivel ezek elősegítik a gyomorsav képződését.
  • Csak kevés sót és borsot használjon az ételek ízesítésére. Helyettesítse ezeket finom (az emésztést is elősegítő) zöldfűszerekkel, például petrezselyemmel, kaporral, majoránnával, édesköménnyel. De ne használjon erős fűszereket, mint a chili vagy a cayenne-bors.
  • A zsíros és zsírban sült ételek (sült krumpli, majonéz) tabuk.
  • Ha bizonyos ételekre érzékeny, azt feltétlenül jegyezze meg.
LUSTA EMÉSZTÉS

Szintén gyakori probléma a székrekedés. Ez a panasz megfelelő táplálkozással és rendszeres mozgással kedvezően befolyásolható.

Megelőzésére lehetőleg sok ballasztanyagot kell a szervezetünkbe juttatnunk. Ezek ugyanis a "belek takarítóbrigádjának" nevezhetők. Az emésztőenzimek nem bontják le, de a bélben megduzzadnak, megnő a térfogatuk, így segítik a béltevékenységet.

Naponta legalább 30 g ballasztanyagot kell ennünk. Ennek felét tartalmazza három és fél szelet, teljes őrlésű lisztből készült rozskenyér. A másik felét zöldségekből és gyümölcsökből kell fedeznünk. Különösen gazdag ballasztanyagban például a zöldborsó, a brokkoli, a lencse, a bimbós kel, a vörös és a fehér káposzta, illetve a cékla.

Tippek
  • Fokozatosan álljon át a ballasztanyagban gazdag táplálkozásra, mivel az átmeneti időszakban a belek puffadással vagy teltségérzéssel reagálhatnak.
  • Igyon sokat (naponta legalább két litert), hogy a ballasztanyagok azonnal megduzzadhassanak és ne csapódjanak ki.
  • Azonnali segítséget nyújt reggelente egy adag, éhgyomorra elfogyasztott nyers savanyú káposzta, vagy több szem áztatott aszalt szilva, illetve azok préselt leve (például Steinberger-levek).
  • A lactulose, az indiai pszillikummag és a keserű gyógynövények, illetve gyógyvizek is segítenek székrekedés ellen.
"SÓS HÚST SÜTSZ...?"

A magas vérnyomást is figyelembe kell venni a táplálkozásnál. Bizonyos embereknél (sóérzé-kenyeknél) a mértéktelen konyhasófogyasztás (napi 12-15 g) növelheti a magas vérnyomást. Ezért a magas vérnyomásra hajlamosaknak a sószegény táplálkozást kell előnyben részesíteniük. Maximum napi 4-6 g só elfogyasztása javasolt.

Tippek
  • Mondjon le a túl sós ételekről (heringkonzerv, sózott termékek), és mértékkel használjon mindenhez sót.
  • Sok élelmiszer már magában is túl sok sót tartalmaz, például egyes sajtféleségek és kolbászáruk (szalámi, füstölt sonka). Ezekből csak keveset és ritkán egyen.
  • Bizonyos fűszerek és zöldfűszerek (például rozmaring, kakukkfű, paprika, petrezselyem) só nélkül is javítják az ételek ízét. Figyelem! Az erős fűszerek is emelik a vérnyomást.
  • Ne használjon kész fűszerkeverékeket, mivel ezek sok sót tartalmaznak.
DUGÓ AZ EREKBEN

Magas vérzsírérték esetén különösen nagy jelentősége van a tudatos táplálkozásnak. Bizonyos zsírok ugyanis lerakódnak az artériákban, érelmeszesedéshez, majd keringési zavarokhoz vezetnek. A vérben többféle zsírt mérünk: például triglicerideket és a koleszterint. A trigliceridek általában a kalóriadús táplálkozás és a szénhidrát-, illetve alkoholfogyasztás esetén növekednek. Míg a koleszterinszint emelkedését a túlzott zsírfogyasztás (főleg az állati eredetű zsírok, a hús, a tojás, a majonéz) és a stressz okozza.

Tippek
  • Alacsony zsírtartalmú sajtokat válasszon.
  • Főzzön, süssön zsír nélkül. Ez kiválóan megoldható sütőfóliában, római tálban, de speciális rétege-zésű serpenyőben is.
  • Helyettesítse az állati eredetű zsírokat növényi eredetűvel. Vaj helyett süssön olívaolajjal, bogáncsolajjal, búza- vagy kukoricacsíra-olajjal.
  • Korlátozza cukor- és édességfogyasztását, mondjon le a rendszeres alkoholfogyasztásról.
  • A ballasztanyagokban és keményítőben gazdag élelmiszerek csökkenthetik a vérzsírértéket.
  • Egyen rendszeresen tengeri halat.



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| táplálkozás, étel, diéta
2002-07-25 15:24:18


data-full-width-responsive="true">