Mosoly-diéta

Mit együnk, hogy jó kedvünk legyen? Sok tipp látott már napvilágot ebben a témában. Amerikai kutatók azonban tudományosan igazolták, hogy bizonyos ételek hatékony antidepresszáns hatással bírnak, ha megfelelően fogyasztjuk őket. A gyorsan felszívódó szénhidrátok, például a sütemények, emelik az agyban a szerotonin szintjét, de ezt a vegyületet célozzák a legújabb depresszió elleni gyógyszerek is.

diéta, hangulat | InforMed Hírek6   InforMed | Seprődi, B.
Sok ételt ismerünk, ami köztudottan javítja a hangulatot, de sokszor téves elképzelésekkel is találkozunk. Lássunk néhány hibás elméletet. A tea feldobja az embert, koffein tartalma valóban energia felszabadító hatású. Ez azonban élettani válasz: eddig nem sikerült igazolni, hogy bármilyen hatással lenne a lélekre, vagy a hangulatra. Természetesen ugyanez igaz a kávéra is.

Az alkohol is közismerten a jó hangulat itala, de ennek is megvannak a hátulütői. Egyes vizsgálatok kimutatták ugyan, hogy a kevés alkoholt fogyasztó egyének (maximum két ital egy nap férfiaknak, egy nőknek) kevesebb depressziós tünetet mutatnak, mint a nem ivók, de a kutatások azt igazolják, hogy a nagy mennyiségű alkohol kegyetlen depresszióhoz vezethet. A jó hangulat itala? Talán igen, de csak kis mennyiségben.

Azután ott a csokoládé, ami mindannyiunk titkos fegyvere depresszió ellen. Ausztrál kutatók következtetése szerint azonban az édességek fogyasztása „inkább csak elhalasztja, mint megszüntetni a depressziós hangulatot. A csokoládé nem tekinthető antidepresszáns hatásúnak”. Hát ez is kiesett.

És akkor a szénhidrátokról. Az ésszerű szénhidrátfogyasztás valóban javítja a hangulatot, ez különösen kőknél igaz, ők ugyanis jelentősen kevesebb szerotonint termelnek. A következő néhány lépéssel pedig jelentős változást lehet elérni a közérzetünkben.
- Mindhárom főétkezés tartalmazzon fehérjét. Így emelkedik a vér triptofán-szintje, ami azután szerotoninná alakul. A legjobb triptofán-források: baromfi, a tenger gyümölcsei, és a sovány húsok.

- Egy kis falat szénhidrát 3-4 órával az étkezések után, és egy órával az étkezések előtt. A gyomrunk legyen üres, és ne fogyasszunk fehérjét az étkezések között. A szénhidrát legyen jól emészthető: egy-két falat sütemény, keksz, vagy kenyér. Ennek hatására a vérben található triptofán bejut az agyba, és ott szerotoninná alakul. A hatás már 20-30 percen belül érezhető.

Ezek az egyszerű szabályok az elalvást is megkönnyítik, a nap végén ugyanis a szerotonin az agyban az alvást segítő melatoninná alakul. Egy vidám nap álmos estéje, és csak egy kis sütemény kellett hozzá!
„A szénhidrátok fogyasztása hatékonyabban fokozza a hangulatemelő vegyületek termelődését nőknél, mint férfiaknál”.

WebMD
| diéta, hangulat
2008-09-23 19:36:40


data-full-width-responsive="true">