Grillezési fortélyok

Nyári estéken, ha éppen az időjárás is úgy akarja, készítsük a szabadban vagy a teraszon a vacsoránkat. Egy grill party nem csak hangulatos, de az ételek az elkészítési módtól függően kifejezetten egészségesek is lehetnek.

grill, hús, zöldség, diéta, hús | InforMed Hírek9   InforMed | Mészáros, K.
Egy kerti parti csak akkor sikerülhet igazán jól, ha kellő odafigyeléssel szervezzük meg, és megtesszük a megfelelő előkészületeket hozzá. Először is gondoljuk át, mi mindent kell beszereznünk és mit, mikor, hogyan kell előkészíteni.
\r\n
\r\n Előkészületek

\r\n Fontos a megfelelő grillsütő kiválasztása. A grillsütők egyre szélesebb kínálatában nem könnyű eligazodni. Vásárolhatunk mozgatható, gáz-, elektromos-, faszenes- vagy kéményes grillt, de akár mi magunk is építhetünk egyet téglából. Konyhai grillezéshez szintén bőséges a kínálat: lávaköves beépíthető grillek, kontakt grillek, asztali grillek vagy raclette sütők, de egy grillserpenyőben vagy grillfunkciós sütőben is remekül lehet grillezni. Ha pedig már van grillsütőnk, akkor készítsük elő, illetve alaposan tisztítsuk le.
\r\n
\r\nVálasszuk ki és szerezzük be a grillezéshez szükséges alapanyagokat
\r\n
    \r\n
  • A húst és - akinek a diétája megengedi - kolbászt, a hússzeletek begöngyölésére használt szalonnát lehetőleg az összejövetel napján vegyük meg. Amennyiben mélyhűtött alapanyagot használunk, figyeljünk rá, hogy az előkészítés előtt teljesen kiengedjen, a közepe se maradjon fagyott.
  • \r\n
  • A fertőzések elkerülése miatt fontos, hogy a nyersanyagokat a konyhában, és ne a szabadban készítsük elő (tisztítás, mosás, szeletelés). Az előkészítés után rögtön tegyük hűtőbe az élelmiszereket, és csak közvetlenül a sütés előtt vegyük elő újra.
  • \r\n
  • Ha lehet, inkább magunk pácoljuk az alapanyagokat, ne a boltban előkészített, ízesített termékeket válasszuk, mivel ezek só helyett nitrittel vannak tartósítva, amitől grillezés, sütés során könnyebben kialakulhat bennük egy nitrozamin nevű rákkeltő vegyület.
  • \r\n
  • A grillezendő húsok ne legyenek túl zsírosak, mert a kicseppenő zsírtól könnyen lángot kaphat a parázs.
  • \r\n
  • A hússzeletek ne legyenek se túl vastagok, se túl vékonyak.
  • \r\n
  • Ha sovány húsokat grillezünk, és nem tekerjük át őket szalonnacsíkokkal, zsírszegényebb étel kerül az asztalra.
  • \r\n
  • Halat nyársra húzva vagy fóliába csomagolva érdemes sütni.
  • \r\n
  • Grillezhetünk gombát, zöldséget (padlizsánt, tököt, paradicsomot, paprikát, hagymát, kukoricát), vagy sajtot. A zöldségeket érdemes feldarabolni és pácolás után nyársra húzni. Sütésüknél figyelni kell, hogy ne a hússal együtt történjen, mert jóval rövidebb idő alatt elkészülnek!
  • \r\n
  • Akár húst, halat vagy zöldséget grillezünk, érdemes sütés előtt 1-2 órával bepácolni őket, mert a pác nem csak ízletesebbé teszi az ételeket, hanem védőréteget is képez rajtuk, így a tápanyagok az ételek belsejében maradnak.
  • \r\n
  • Desszertként grillezhetünk még gyümölcsöket is: almát, banánt, körtét, barackot.
  • \r\n
\r\nMire figyeljünk a sütésnél?\r\n
    \r\n
  • Első sütés előtt „égessük ki” a grill lapot, ami annyit tesz, hogy beolajozás után, maximum hőmérsékleten 10-15 percig hagyjuk bekapcsolva a készüléket.
  • \r\n
  • Csak akkor kezdjünk el faszénen grillezni, ha a szén már parázslik – a lávaköves sütőn is akkor, amikor alaposan felmelegedett a grill!
  • \r\n
  • A grillezés ideje az ételtől és a grillező típusától függ – lávaköves grillsütőn gyorsabban elkészülnek az ételek.
  • \r\n
  • Az ételt mindig fa vagy hőálló műanyag eszközzel forgassa, a bevonatot kímélendő! Ne szurkáljuk a húsokat, mert kifolyik belőlük a húslé és kiszáradnak.
  • \r\n
  • A laposan csöpögtesse le az olajban pácolt húst vagy zöldséget, mielőtt a sütőfelületre helyezi! Ezzel növeli a sütés hatásfokát, s elkerüli az olaj szétfröccsenését.
  • \r\n
  • Figyeljünk rá, hogy a húsok teljesen átsüljenek!
  • \r\n
  • A parázs felett sütött élelmiszerekből kicsöpögő zsiradék és lé lángra kaphat, és káros égéstermékek keletkezhetnek, melyek bekerülhetnek az ételbe és így a szervezetbe is. A felcsapó láng megégetheti a húst is, amitől megfeketedhet, a közepe viszont nyers maradhat.
  • \r\n
  • A nyársakat ne felejtsük el többször megforgatni!
  • \r\n
\r\n
A grillezett húsok, zöldségek különösen ízletesek, ám a melegben gyorsan szaporodó baktériumok miatt kockázatosak is. Tartsuk be a legfontosabb higiéniai szabályokat, hogy a grillparti ne ételfertőzéssel végződjön!
\r\n
\r\n A gyógysegéd.hu webebáruházunkban széles választékban kínálunk álló és asztali grilleket valamint raclette grilleket.
\r\n
| grill, hús, zöldség, diéta
2011-08-02 12:37:38


data-full-width-responsive="true">