A fehér rizs fokozza a 2. típusú diabétesz kockázatát?

A Harvard egyetem kutatói négy vizsgálat adatainak áttekintése után azt írják, hogy a fehér rizs rendszeres fogyasztása 11 százalékkal emeli a 2. típusú diabétesz kockázatát.

rizs, cukorbetegség, diabétesz, diéta, étrend | InforMed Hírek10   InforMed | Sándor, K.
A fehér rizs gyorsan alakul át a szervezetben cukorrá, azaz magas a glikémiás indexe. A vércukorszint ilyenkor gyorsan megemelkedik, majd leesik, ez pedig gondot okozhat cukorbetegeknél.

A magas glikémiás index másik jellemzője, hogy az ember hamarabb lesz éhes, mint az alacsony GI-vel rendelkező ételek, például a zabkása fogyasztásakor. Ezért többet is eszik, és elhízhat, ami szintén a 2. típusú diabétesz egyik rizikófaktora.

A kutatók szerint az is lehetséges, hogy a fehér rizs alacsonyabb rost-, magnézium- és vitamintartalma is szerepet játszik.

A kínai és japán vizsgálatokban a résztvevők az országok jellegzetességének megfelelően napi 3-4 adag rizst fogyasztottak, míg az ausztrál és amerikai vizsgálatok résztvevői csak heti néhány adagot. A kutatók megállapították, hogy mindkét környezetben a nagyobb fogyasztás a cukorbetegség gyakoribb előfordulásával van összefüggésben.

Táplálkozástudományi szakemberek vitatják a vizsgálat megállapításait. Catherine Collins, a londoni St. George-kórház dietetikusa szerint a megállapítás csak az ázsiai népességre vonatkozik, egyáltalán nem igaz a nyugati országokra, ahol a rizs az étrendnek kevésbé fontos része.

The Telegraph
| rizs, cukorbetegség, diabétesz, diéta, étrend
2012-04-02 08:03:00


A méz nem csupán édesség

Ismerjük, becsüljük-e eléggé ezt a folyékony aranyhoz hasonlatos, édes és finom táplálékot, melyet a régi görögök az istenek eledelének tartottak? Vajon mi az oka, ...


Már tudjuk, miért jó a fokhagyma

Kutatók között széles körben elterjedt nézet, hogy a fokhagyma ízét és illatát adó szerves összetevője, az allicin a világ egyik legelterjedtebb antioxidánsa.


Honnan tudjuk, hogy tényleg bio a bio?

Divatos a bio termékek fogyasztása, és jogosan, mert sokan próbálnak minél kevesebb mesterséges adalékot, illetve vegyszert bejuttatni a szervezetükbe.


Kidolgozták az "ideális étrendet"

A vörös húsok és a cukor globális átlagfogyasztásának felére csökkentése, valamint a gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és magvak fogyasztásának megkétszerezés...


Egészséges zöldségek télen is

Télen sem kell lemondanunk az egészséges zöldségekről és gyümölcsökről. Néhány ötlet az étrend színesítésére, változatossá tételére:


hirdetés