Krumplidiéta

Nyersen fogyasztva hosszú utazásokon a skorbut gyógyszere volt, és a népi orvoslás már annak előtte elfogadta, élt vele, mielőtt a tudósok megerősítették terápiás hasznát. A burgonya napjainkban is fontos C-vitaminforrásunk

burgonya, diéta, vitmain | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Sz., D.
Reformétkek

A krumpli bizony rászolgál arra, hogy gyógynövénynek nevezzük. A skorbut ugyanis nemcsak a tengerészeket sújtotta, hanem a szárazföldi lakosokat is. A betegség járványos elterjedése csak a burgonyatermelés elterjedésekor szűnt meg. A burgonya héja védi a C-vitamint, elbomlását akadályozza, ezért tároláskor, télen csak lassan csökken a vitamintartalma. Az újkrumpli fontos korai C-vitaminforrás. A héjában főtt krumpliban marad meg a legtöbb belőle.

A NYERS KRUMPLI GYÓGYHATÁSA

A nyers krumplit a népi orvoslás gyakrabban alkalmazza külsőleg, mint belsőleg. Nyers krumplireszeléket tesznek például a gyulladt, gennyes sebekre, kelésekre, sérülésekre, vagy ütés következtében megdagadt testrészekre. Sikeresen alkalmazható reumára, kötőhártya-gyulladásra, bőrbajokra is. Fejfájás, migrén esetén nyers krumpliszeleteket tehetünk a halántékra, "kiszívja" a fájdalmat, leviszi a lázat is. A nyers krumplilé gyomorfekély, gyomorfájás ellen jó, naponta 1 dl fogyasztan dó két hétig. A nyers, lehetőleg rózsaszín krumpli leve a krónikus savtúltengés gyógyszere. Dr. Oláh Andor javaslata szerint burgonyalé-kúrára csak érett, nem csírázó burgonyagumót használjunk fel.

HÉJÁBAN FŐTT, SÜLT...

Emésztési zavarokra, gyomor- és bélbajokra kitűnő étel a hajában főtt és sült krumpli. A sótlan vagy mérsékelten sós krumplipüré és főtt krumpli közömbösíti a túl sok gyomorsavat, ezáltal hat a gyomorhurut, gyomorfekély és a bélgyulladás kiváltó oka ellen is. Légúti gyulladásnál főtt krumplit kössünk forrón a nyakra, és hanyatt fekve, betakarózva, vastag sálat a nyakunk köré tekerve feküdjünk két óra hosszat.

A BURGONYA-TOJÁS DIÉTA

Vesebajok esetén ajánlott a következő diéta. Központi elemei a burgonya és a tojás, melyek egyrészt biológiailag rendkívül értékesek aminosavaik miatt, másrészt a burgonya, illetve a tojás fehérjéinek pontosan meghatározható aránya miatt a szervezet szükségleteit optimálisan elégítik ki. Hosszabb ideig azonban nem lehet kizárólag ilyen módon táplálkozni. Sőt a burgonya és a tojás sok gyümölccsel, zöldséggel, növényi zsiradékkal és olajjal, speciális fehérjeszegény kenyérrel és tésztafélékkel, valamint vegetáriánus szendvicskrémekkel egészül ki. Segítségükkel a táplálkozás teljesebbé, ízletesebbé és változatosabbá tehető, amit a betegek hosszabb ideig is el tudnak fogadni.

Krónikus veseelégtelenség esetén az alábbi átfogó jellegű alapszabályok adhatók:

A fehérjebevitel naponta 0,35-0,4 g/testsúly kg között van, ami átlagban 15-20 gramm (maximum 30 gramm) fehérjének felel meg naponta.

A fehérjeellátás alapját 300 gramm burgonya (6-7 gramm fehérjét tartalmaz) és 30 gramm (körülbelül egy fél) tojás (fehérjetartalma 4-5 gramm) képezi, vagyis a burgonyából és a tojásból származó fehérjék aránya 2:3. Ez a mennyiség naponta egy-két adagban fogyasztandó el.

A maradék fehérje- és egyéb tápanyagszükségletet gyümölcs, zöldség, fehérjeszegény kenyér- és tésztaféleségek, valamint vegetáriánus szendvicskrémek fedezik. Ezek nem proteinszelektíven kiválasztottak, ezért nem is értékesíthetők olyan jól, mint a tojás és a burgonya fehérjéinek kombinációja. A civilizációs táplálkozás egyéb fehérjeforrásai, elsősorban a hús, a hal és a tejtermékek, ebben a diétában nem alkalmazhatók.

A kalóriafelvételnek fedeznie kell a mindenkori energiaszükségletet, hogy a szervezet a saját fehérjéit ne használja fel. Naponta átlagosan 35 kalória/testsúly kg energiára van szükségünk, vagyis ez egy 70 kg-os embernél naponta körülbelül 2450 kalóriát jelent. Mivel a burgonya-tojás diéta elemei részben kalóriaszegények, a szükségletet viszonylag több növényi zsiradék és olaj fedezheti. Az átlagos napi szükséglet 80-90 gramm zsír és olaj, elsősorban hidegen sajtolt növényi olajok (például olíva-, napraforgó-, búzacsíraolaj), ezt kiegészítheti továbbá a sok eszenciális zsírsavat tartalmazó diétás margarin, kevés vaj vagy tejszín. A testsúlyt naponta ellenőrizni kell, hogy az esetleges fogyás esetén a kalóriafelvételt növelni lehessen. Negatív nitrogénmérlegre utal, ha elegendő kalóriafelvétel ellenére testsúlycsökkenés tapasztalható.

A kalóriafelvétel orvosi javallatra történő óvatos emelésével vagy eszenciális aminosavakat tartalmazó gyógyszerekkel a kiegyensúlyozott nitrogénháztartás megőrizhető.

A sóbevitelt nem szabad drasztikusan csökkenteni, különben nátriumhiány léphet fel. Naponta rendszerint elegendő 3 gramm konyhasó. Nátriumhiány esetén a terapeuta néhány napra 5 gramm sót javasolhat, amíg a hiány meg nem szűnik.

Elegendő mennyiségű folyadékról kell gondoskodni. A napi mennyiség a rendszeresen ellenőrzött vizeletmennyiséghez igazodik. Intenzívebb kiválasztás, erős izzadást, hányást vagy hasmenést kísérő folyadékveszteség, valamint lázzal járó betegségek esetén a folyadékfelvételt rövid időszakra növelni kell.

A burgonya-tojás diéta nem garantálja a létfontosságú tápanyagokat. Emiatt gyakran orvosi utasításra kell vitaminokat, ásványi sókat és nyomelemeket tartalmazó gyógyszereket szedni.

A krónikus veseelégtelenség és a hozzá kapcsolódó diéta mindenképpen intenzív orvosi ellenőrzést kíván, hogy az állapot bármely változását gyorsan fel lehessen ismerni és a diétát ezzel összehangolni.

KRUMPLIS RECEPTEK

Krumplileves

Hozzávalók: kockára vágott krumpli, pirospaprika, olaj, vöröshagyma, só.

Az apróra vágott vöröshagymát olajon megfonnyasztjuk, rádobjuk a krumplit, pirospaprikát, kevéske sót, elkeverjük és feltöltjük vízzel. Puhára főzzük. Tehetünk hozzá sárgarépát, zellert, petrezselyemgyökeret és más zöldséget is.

Krumplinudli

A tört főtt krumplit összekeverjük Graham-liszttel, kevés sóval, esetleg egy kis olajjal, apró gombóckákat készítünk belőle, kifőzzük. Levesbetétnek, köretnek fogyasztjuk. Ugyanebből a tésztából lepénykéket formálunk, és forró olajban kisütjük. Sósan vagy édesen is tálalhatjuk.

Csicsókafasírt

Hozzávalók: csicsóka, só, zsemlemorzsa, fokhagyma, tojás, őrölt kömény, vöröshagyma, pirospaprika.

A nyers csicsókát folyó víz alatt gyökérkefével tisztára mossuk, finomra reszeljük. Hozzáadjuk a sót, a tojást, a köményt és a zsemlemorzsát. Olajban kevés vöröshagymát fonnyasztunk, zúzott fokhagymát, pirospaprikát keverünk bele, és hozzáadjuk a csicsókához. Kis pogácsákat formázunk a masszából, és forró olajban kisütjük.

Krumplifőzelék tejfölösen

Hozzávalók: olaj, tejföl, pirospaprika, liszt.

Az olajra pirospaprikát hintünk, majd felengedjük vízzel. A karikára vágott krumplit beletesszük és puhára főzzük. Sovány tejföllel vagy joghurttal és belekevert teljes őrlésű liszttel behabarjuk.

Héjában főtt krumpli

A megmosott, egész krumplikat kis sóval puhára főzzük. Lehámozzuk, felkarikázzuk, és különféleképpen tálalhatjuk. Leönthetjük mártással, meghinthetjük apróra vágott zöldpetrezselyemmel, meglocsolhatjuk hidegen sajtolt olajjal. Egészséges, vitaminkímélő elkészítési mód.

Hagymás tört krumpli

Olajon pirított hagymára ráreszeljük a héjában főtt krumplit. Megsózzuk és összekeverjük.

Héjában sült krumpli

A megmosott, egész krumplit sütőlemezre téve másfél-két óráig sütjük. Amikor készen van, felszeletelve tálaljuk. Fűszeres vajjal és salátával, télen savanyú káposztával önálló ételnek is jó. Egészséges, vitaminkímélő elkészítési mód.

CSICSÓKA CUKORBETEGEKNEK

Krumpliszerű zöldségnövény a csicsóka, amelynek föld feletti része a napraforgóhoz hasonlatos. A holisztikus felfogású orvosok a csicsókát diabetikus és testsúlycsökkentő kúrák részeként ajánlják. Ugyanis sok inulint, emellett sok keményítő típusú szénhidrátot is tartalmaz. Hatszor annyi rost van benne, mint a krumpliban, ezért csökkenti a székrekedésre való hajlamot, megköti a rákkeltő és méreganyagokat. Fogyasztásával csökkenthető a húgysavszint, kíméli a májat, ajánlják köszvény és reuma esetén is. Elkészítésénél a burgonyás recepteket vegyük alapul.

BURGONYAFORTÉLYOK

  • A sokáig tárolt, vagy fénynek kitett burgonyán keletkezett zöld foltokat ki kell vágni, mert mérgező solanint tartalmaznak.
  • A hámozott és feldarabolt burgonyát ne tartsuk sokáig vízben, mert a benne lévő oldható vitaminok és ásványi anyagok kioldódnak belőle.
  • Ha a kész krumpligombócot felkockázzuk és vajban aranybarnára sütjük, pompás levesbetétet kapunk.
  • A burgonyapüré finom, pikáns ízt kap, ha egy reszelt hagymával együtt főzzük a krumplit. Pépesítés után keverjünk bele kevés reszelt sajtot. Fűszeres vajat is adhatunk hozzá.
  • A megmaradt krumplipüréből finom krokettet készíthetünk. Gyúrjunk bele kevés lisztet és formázzunk a masszából kis golyókat. Forgassuk meg zsemlemorzsában vagy mandulareszelékben, és fritőzben vagy bő forró olajban süssük aranybarnára.
  • Maradék főtt burgonyából krokett: összetörjük, tojással, búzaliszttel, fűszerekkel vegyítjük, lepénykéket formázunk belőle, és forró olajban mindkét oldalát kisütjük.
  • Ugyanez édességként: ha a főtt krumplit előzőleg nem sóztuk és fűszereztük, a maradékot összetörve tojással, liszttel összedolgozzuk. Lapos pogácsákat formázunk a masszából, forró olajban mindkét oldalukat kisütjük. Lekvárral tálaljuk.



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| burgonya, diéta, vitmain
2002-07-25 16:45:50

Web Design & Development Prowebshop