Frissítő koktélok...zöldség- és gyümölcslevekből

Sokszor hallhatunk lékúrákról, léböjtökről, de hogy milyen alapanyagokból készült levek kellenek hozzá, azt kevesen tudják. Ezek a nyáron üdítő, télen tápláló levek nem csak böjtölésre jók, és nem csupán fogyó- és tisztítókúrák alapanyagai lehetnek. Kiemelkedő szerephez jutnak az alternatív gyógyászatban és az egészséges táplálkozás mindennapi kiegészítésére is használhatjuk őket, különböző betegségek megelőzésében is.

gyümölcslé | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(7):63-64   Celsus Kft. | Kreill, V.
A zöldség- és gyümölcslevek a szervezet számára könnyen hozzáférhető, természetes vitamin- és ásványianyag-források, amelyeket kellemes ízűk és zamatuk miatt könnyen megszerethetünk. Az egészséges bio zöldség- és gyümölcslevek szakértője már Magyarországra is elérkezett, például Dr. Steinberger leveit egyre többen kedvelik, s kezd fellendülni a hazai biolevek előállítása is.

A különböző gyümölcsöknek és zöldségeknek más-más a fő hatóanyaga, más vitaminokat, provitaminokat, nyomelemeket tartalmaznak. A különböző levek ízben is nagy változatosságok mutatnak. Aki nem tud frissen préselni, sokféle bio zöldség- és gyümölcsléből választhat. A levek között találhatunk egykomponensű, tiszta, vitaminokkal dúsított gyümölcsleveket és többféle összetevőből álló keverékeket is. A búzafűlevet markáns íze miatt önmagában kevesen fogyasztják, ám megfelelő ízesítéssel igazán ízletessé tehető. A zöldbúzafűkoktél a színben és ízben is harmonizáló zöldteával vegyítve készül, így a búzafű minden értéke megmarad, a zöldteától pedig kellemesen finom ízű és frissítő hatású lesz.

A zöldség- és gyümölcslevek igen sokrétűek, akár mártások alapjaként, sőt levesnek elkészítve is jól használhatók. Az alábbi recepteket biolevek felhasználásával állítottam össze.

Sárgarépalé - napozás előtt

A nyár visszavonhatatlanul beköszöntött, a napsütésnek azonban kellemetlen hatásai is jelentkeznek. A déli órákban éri el a káros ultraibolya sugárzás a maximumát, de az erőteljes, intenzív napsütés nem csak ekkor káros. Még egy viszonylag kevésbé érzékeny bőrű embert is megvisel az elvékonyodott ózon alatt történő napozás. Igazi védelmet önmagukban már a sokfaktoros napkrémek sem jelentenek - habár használatuk napozáshoz elengedhetetlen, bőrünk védelmét belsőleg is támogatnunk kell. Ehhez javasolt a frissen préselt vagy bio sárgarépalé, amely a kiemelkedően magas béta-karotintartalma miatt felkészíti és óvja bőrünket a káros sugárzástól. Ráadásul lebarnult bőrünk színe sokkal tartósabbá válik. Nyaralás, napozás előtt egy-két héttel napi 2 dl fogyasztását ajánlom. Cukorbetegek is ihatják!

Vitamindús wellness-ital reggelihez

Ébredés után, amikor a gyomrunk még teljesen üres, nem mindegy, hogy mit eszünk-iszunk először, hiszen annak felszívódása kezdődik meg leghamarabb. Ha frissek és üdék szeretnénk maradni egész nap, együnk müzlit vitamindús gyümölcsitallal. Facsarjuk ki 2 sárgarépa, 1 barack, 1 maroknyi meggy levét, és öntsük rá a müzlire. Ha nincs időnk, használhatjuk az ACE wellness-italt is, hiszen 2 dl lé vitamintartalma felnőtt ember számára egész napra elegendő.

A müzlihez szórjunk egy tálba pelyhesített búzát, tökmagot és egy felkockázott savanykás almát, majd locsoljuk meg a wellness-itallal. Üdítő reggelink frissessége egész napra elkísér.

Mitől bio?

A Steinberger levek nagy része biológiai termesztésű zöldségekből, illetve gyümölcsökből készül. A termesztés során műtrágya, növényvédő szer, mesterségesen előállított rovar- és gombaölő szerek használata tilos. A termesztés összes fázisa szigorú ellenőrzés alatt áll, a talajt, a növényt, a termés mennyiségét, annak raktározási körülményeit, sőt még a szállítóedények tisztaságát is állandó ellenőrzés alatt tartják. A zöldségek, gyümölcsök feldolgozását a betakarítást követően a legrövidebb időn belül elkezdik. Az elkészült levek tartósítószert egyáltalán nem tartalmaznak, tartósításukat a melegen való palackozással biztosítják. Ilyenkor a rövid felmelegítés hatására a káros mikroorganizmusok elpusztulnak, és a palackozást követő hűtés után az üvegben légüres teret hoznak létre, így tartósítják a leveket, nem pedig vegyszerrel!

Üdítő nyári leves

A zöldségekkel készül tejszínes, fűszeres paradicsomleves sokak kedvence nyáron. Ám a szabadság idején nincs mindig kedvünk főzőcskézni. Ekkor jól jöhet a Steinberger zöldséglé. Ha egy receptben a hozzávalóknál azt látjuk, hogy zöldséglé, akkor nyugodtan használhatjuk ezt az ásványokban és vitaminokban igen gazdag levet. Amennyiben íze túl intenzív, hígítsuk fel vízzel fele-fele arányban. A zöldséglé jódozott sóval készül, amely az egészséges pajzsmirigyműködéshez elengedhetetlen.

Hozzávalók a leveshez: 15 dkg trappista sajt, 5 dkg füstölt sajt, 4 dl Steinberger zöldséglé,4 dl víz, egy tojássárgája, 1 dl tejszín, 1-2 gerezd fokhagyma, szerecsendió

Elkészítése: a zöldséglevet hígítsuk fel a vízzel és melegítsük fel. Fűszerezzük finomra vágott fokhagymával, reszelt szerecsendióval, majd szórjuk bele a reszelt sajtot. Mikor a sajt elolvadt, a tojássárgájával elkevert tejszínt is adjuk a leveshez hőkiegyenlítéssel. Tegyük vissza a tűzre, és melegítsük át, de ne forraljuk fel. Tálaláskor friss csírát szórjunk bele levesbetétnek.

Saláta bio savanyúkáposzta-lével

A bioleveket salátaöntetek készítéséhez is használhatjuk. A következő receptben használt savanyúkáposzta-lé emésztést segítő és közérzetjavító hatása kiemelkedő.

Hozzávalók: egy kígyóuborka, magozott olívabogyó, 10 dkg mozzarella sajt, egy kanál kefir, két kanál savanyúkáposzta-lé, 1 csokor friss petrezselyem

Elkészítése: az uborkát felkarikázzuk, a sajtot levéből kiszedve kockára vágjuk. A kefirhez adjuk hozzá a savanyúkáposzta-levet, és keverjük simára, majd az összes hozzávalókat keverjük össze. Tálaláskor frissen vágott petrezselyemmel szórjuk meg. A dresszinget más saláták elkészítéséhez is ajánljuk.

Aszalt szilvás sárgadinnye piros szőlőlével

Hozzávalók: egy nagy érett sárgadinnye, szőlőlé, natúr joghurt, aszaltszilvalé, mandulaforgács

Elkészítése: a sárgadinnye húsát kockázzuk fel, majd locsoljuk meg jó alaposan pirosszőlőlével, és tegyük hűtőbe két órára. A natúr joghurtba tegyünk egy kanál aszaltszilvalevet, és kanalazzuk a szőlőlében érlelt dinnyére. Tálaláskor pirított mandulaforgáccsal finoman szórjuk meg. Felejthetetlen gyümölcsorgia.

Immunerősítő fekete ribizlis almalé

Remek frissítő és immunerősítő ital, mely a nyári nátha és hasmenés ellen is véd.

Hozzávalók: 2 megtisztított, felvágott alma v. 2 dl almalé, 50 g fekete ribizli vagy ½ dl fekete ribizlilé, 0,5 dl víz, 2 kávéskanál citromlé és ízlés szerint méz

Elkészítése: tegyük az almát és a ribizlit (vagy a leveket) a vízzel együtt egy kisebb lábosba, és forraljuk fel. Alacsony hőfokon melegítsük még 10 percig, majd szűrjük le a gyümölcsöt - ha abból készült. Tegyük bele a citromlevet és a mézet. Hűvösebb nyári estéken ihatjuk melegen, de le is hűthetjük, ha úgy jobban kívánjuk.

Kreil Vilmos

Gyümölcslé-kalauz

Céklalé: immunerősítő, daganatgátló hatóanyagokat tartalmaz, ezért jó daganatos és immungyenge betegeknek. Magas folsavtartalma miatt terhesség idején, savtermelést csökkentő hatása okán gyomorpanaszok esetén ajánlott fogyasztani.

Almalé: megnyugtatja a gyomor-, bélnyálkahártyát, mérsékeli a hasmenést és pektintartalmának köszönhetően emésztéstámogató, salaktalanító. Csökkenti a koleszterinszintet, és mérsékeli az érelmeszesedést.

Uborkalé: gyulladáscsökkentő, vízhajtó, hólyagfertőtlenítő, gátolja a vesekőképződést, serkenti a salaktalanítást, magas szteroltartalma miatt csökkenti a koleszterinszintet.

Körtelé: mérsékeli az emésztőszervi gyulladást, tisztítja a béltraktusté vizelethajtó és csökkenti a húgysavszinteté részt vesz a csontritkulás megelőzésében.

Sárgabaracklé: székletrendező, sok sejtvédő antioxidánst tartalmaz, magas Mg-tartalmának köszönhetően javítja a stressztűrő képességet, feszültségoldó.

| gyümölcslé
2003-07-07 21:53:54


Már tudjuk, miért jó a fokhagyma

Kutatók között széles körben elterjedt nézet, hogy a fokhagyma ízét és illatát adó szerves összetevője, az allicin a világ egyik legelterjedtebb antioxidánsa.


Honnan tudjuk, hogy tényleg bio a bio?

Divatos a bio termékek fogyasztása, és jogosan, mert sokan próbálnak minél kevesebb mesterséges adalékot, illetve vegyszert bejuttatni a szervezetükbe.


Kidolgozták az "ideális étrendet"

A vörös húsok és a cukor globális átlagfogyasztásának felére csökkentése, valamint a gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és magvak fogyasztásának megkétszerezés...


Egészséges zöldségek télen is

Télen sem kell lemondanunk az egészséges zöldségekről és gyümölcsökről. Néhány ötlet az étrend színesítésére, változatossá tételére:


A mediterrán diéta meghosszabbítja az életet

Újabb tanulmány a mediterrán diéta előnyeiről, most olasz kutatóktól. Sohasem késő áttérni a mediterrán étrendre – írják az olasz Neuromed Intézet kutatói a Bri...


hirdetés