Egészséges diéta

Az Archives of Internal Medicine-ben megjelent vizsgálat szerint a diétát szigorúan betartó, egészséges, középkorú nőknél ritkább a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulása, mint azoknál, akik nem a DASH diéta szerint táplálkoznak.

DASH, diéta, szív-érrendszer | InforMed Hírek6   InforMed | Dobos, L.
A DASH betűszó, a Dietary Approaches to Stop Hypertension kifejezés rövidítése, tehát olyan diéta, mely hatásosan csökkenti a vérnyomást.

A DASH diétáról már régóta tudják, hogy jó hatással van a szívre, de egy új vizsgálat minden eddiginél meggyőzőbben bizonyította, hogy nőknél is csökkenti a vérnyomást, továbbá a szívinfarktus és a stroke kockázatát.

Az országos táplálkozástudományi irányelvek jónak tartják a DASH-diétát, amelyben sok gyümölcs, zöldség, és növényi fehérje, valamint mérsékelt mennyiségű alacsony zsírtartalmú tejtermék szerepel, és csak kevés húst tartalmaz. Az étrend csökkenti a vérnyomást, és az LDL (a „rossz”) koleszterin szintjét is. Még jobban csökkenthető a vérnyomás kevesebb só fogyasztásával.

A magas vérnyomás és a magas koleszterin szint a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezője. Nem sokat tudtak azonban eddig a DASH-diéta szívinfarktusra és a stroke-ra gyakorolt hatásáról.

Teresa Fung bostoni kutató és munkatársai ezért 88 517 ápolónő (életkoruk 34-59) étkezési szokásait elemezve vizsgálatot indítottak, hogy megállapítsák, a diéta szigorú betartása idéz-e elő változásokat nőknél, a fenti betegségek előfordulásában.

A 24 éven át tartó vizsgálat során 7 alkalommal számoltak be a vizsgálati alanyok az újabb adatfelvételt megelőző 12 hónap étkezési szokásaikról. A kutatók a táplálékfajtákat kategóriákba sorolták, és valamennyi DASH-pontszámot kapott. Minél több gyümölcsöt és zöldséget, valamint magvakat, dióféléket és zöldfőzeléket fogyasztott a nő, annál magasabb volt ez a pontszám.

A legmagasabb DASH-pontszámot elért nőknél volt a legalacsonyabb a szívbetegség és a stroke kockázata. A diéta szigorú betartása a szívinfarktus kockázatát 24 százalékkal, a stroke-ét pedig 18 százalékkal csökkentette.

A szerzők rámutatnak, hogy a legmagasabb DASH-pontszámot elért nők általában véve is egészségesebben éltek, nem dohányoztak, többet sportoltak, és a többieknél több rostot és omega-3 zsírsavat fogyasztottak.

| DASH, diéta, szív-érrendszer
2008-04-16 12:24:37


data-full-width-responsive="true">