Elhízás: a genetika a töltény, de a környezet húzza meg a ravaszt

Gondolkodott már azon, hogy az elhízást mekkora mértékben befolyásolja a genetika? Nézze csak meg a saját családfáját: vegye sorba azokat, akik kövérek voltak. Akkor beszélünk elhízásról, amikor a testtömegindex (BMI) 30 fölött van. A BMI szorosan követi a test zsírtartalmát, két esetet kivéve: sportolóknál a nagy mennyiségű izomszövet miatt a BMI magasabb, és időseknél az alacsonyabb izomtömeg alacsonyabb BMI-t eredményez.

elhízás, genetika, környezet, környezet | InforMed Hírek7   InforMed | Seprődi, B.
Sokunknál jól követhető az elhízás öröklődése a családfán. Ez azt jeleni, hogy az elhízás elkerülhetetlen? Szerencsére ennél reménykeltőbb a helyzet. Valóban vagy egy úgynevezett elhízás-gén (az FTO gén), aminek hordozása kapcsán fokozott táplálékfogyasztás és zsírbevitel észlelhető. Valószínűleg arról van szó, hogy az ilyen egyének nem érzik magukat jóllakottnak egy normál adag étel elfogyasztása után.

Ha két példányban hordozzuk a gént (mindkét szülőnktől egyet), akkor két és félszer nagyobb az elhízás kockázata, mint annak, aki egyáltalán nem hordozza. Az emberek 17 %-a hordozza duplán a gént, és 40 %-nál lehet egy példányban kimutatni. De nem szabad kétségbeesni: a genetika csak akkor tud érvényesülni, ha megfelelő környezetet biztosítunk neki: például magas zsírtartalmú étrendet követünk, vagy ülő életmódot folytatunk.

A legújabb vizsgálatok szerint az elhízás-gént is kordában lehet tartani alacsony zsírtartalmú étrenddel. A testmozgás pedig a pont az ’i’ betűn. A kutatások során részletesen felmérték az étrendjét olyan egyéneknek, akik duplán hordozzák az elhízás-gént, és megállapították, hogy a fenyegető elhízás csak azoknál alakult ki, akik magas zsírtartalmú ételeket fogyasztottak. Mennyi a határ? Szerencsére több, mint gondolnánk: a számítások szerint az étel zsírtartalma 41 % alatt kell, hogy maradjon. Szakértők azt javasolják azonban, hogy próbáljuk az elfogyasztott étel zsírtartalmát 20-30 % között tartani.

Függetlenül attól, hogy hordozzuk-e ezt a gént, mindannyiunknak oda kell figyelni arra, hogy mit eszünk. Ez a vizsgálat csak egy megerősítés, nem több: nem vagyunk a génjeink rabjai. Egy egészséges életmód, a rendszeres testmozgás, és az átgondolt táplálkozás féken tarthatják a géneket. Gondoljuk csak át az életünket egy pillanatra: mit cseréljünk ki a hűtőben egészségesebbre, és hova mehetnénk futni egyet? Szabaduljunk meg az otthon felhalmozott rágcsáktól, és a sütemények helyett inkább a zöldség-részlegen kalandozzunk az ABC-ben. Találkozzunk sokat olyanokkal, akik hozzánk hasonlóan gondolkodnak. Ezek mind segítenek abban, hogy a számunkra kedvező irányba billentsük a környezeti hatások mérlegét.

WebMD, kép: sxc.hu
| elhízás, genetika, környezet
2009-10-05 11:57:42


data-full-width-responsive="true">