Fogyjunk okosan

Ha már túl sokat mutat a mérleg alattunk, akkor sem a kegyetlen, önsanyargató diéta a megoldás! Hanem?! A következőkben olyan hasznos tippeket és trükköket adunk közre, amelyekkel különösebb gyötrelem nélkül válhatunk karcsúbbá, olyanná, mint korábbi önmagunk volt. Sok sikert!

fogyás, diéta, fogyókúra, anyagcsere | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Nagy, A.
Mint minden évben, az idén is megérkezett a diétázás, fogyókúrázás fő szezonja, hiszen itt a tavasz. Ilyenkor legtöbben topmodelleket utánzó formában szeretnének megjelenni, s ezért sok mindenre hajlandóak vagyunk. Még arra is, hogy megvonjuk magunktól a falatot. Tény, hogy százszámra léteznek fogyókúrák, ám aligalig hatásosak. A diétázók többsége röviddel a kúra után gyors ütemben visszaszedi kilóit, sőt még többet is, mint amenynyit leküzdött magáról a sikerrel kecsegtető éhezés során.

Fogyni! De hogyan? Aki szeretné leadni kilóit, annak mindenekelőtt az étkezését kell tartósan megreformálnia. Ehhez adnak segítséget a következő tanácsok.

Üres gyomorral soha ne menjünk vásárolni. Ilyenkor az éhség csábít kószálásra a szupermarketban és garantáltan több mindent veszünk, mint amit előzetesen elterveztünk. Inkább vásároljunk többször keveset, de csak azt, ami éppen szükséges és még aznap el is fogy.

Öt-hat kisebb étkezésre tagoljuk napi táplálkozásunkat. Amikor viszonylag távol vannak az étkezések egymástól, megnövekedik az éhség, és az ember jóval többet eszik, mint az valóban szükséges lenne. Szokjunk le a kemény sajtokról, és ezek helyett részesítsük előnyben a puhább fajtákat. Ilyenek például a különféle túrószerű és brie sajtok.

Egy-két alkalommal minden héten együnk halat, és jódozott sót használjunk. A jód jó hatással van a pajzsmirigy működésére, ami a zsírlebontásért felelős hormont termeli. A jód a főzés során veszendőbe megy, ezért az ételeket fogyasztás előtt ízesítsük.

Hagyjunk elég időt az étkezésekre - csakúgy, mint a délvidéki népek. Ezenkívül tízszer alaposabban rágjuk meg a falatot, mielőtt lenyelnénk.

Szokjunk le az állva evésről. Ne nézzünk evés közben tévét, és ne is olvassunk újságot. Ez elvonja a figyelmünket, és csak fokozza a mohóságunkat.

Előétel helyett inkább egy pohár paradicsomlét igyunk, vagy valami finom zöldségkoktélt. Mindkettő tele van ásványi anyagokkal, mi több, stimulálják is az emésztőnedveket. Emellett mondjunk le a desszertekről is.

A tej nem szomjoltó. Magas tápértékű, tartalma - fehérje, szénhidrát, tejzsír, vitaminok és ásványi anyagok - teszi komplett étellé, így elegendő belőle napi negyed liter!

Jegyezzünk meg mindent, amit ettünk és ittunk. Étkezési naplót vezetni - a szakemberek szerint - az egyik lehetséges legjobb módszer. Így az ember megismeri a saját gyengéit.

Válasszunk mindig könnyű ételeket, ha vendéglőbe megyünk vacsorázni. Így például párolt zöldségféléket, grillezett halat stb., és kalória szegény legyen az itala is.

El a kezekkel a különféle snackektől! Amellett, hogy igen magas a zsírtartalmuk, még azt a veszélyes érzést is keltik, hogy nem lehet abba hagyni a csipegetésüket.

Együnk gyümölcsöket, de inkább kis falatokban, mint egyben. Remek vitaminforrások, ráadásul kitűnően alkalmasak a köztes étkezésre, mert relatív kalóriaszegény nassolnivalók.

Alkalmazzunk a sütéshez többrétegű vagy grillezőedényt. Így egészen kevés olajat kell használni. A zöldségeket a legjobb gőzöléssel elkészíteni.

Semmiképpen ne kezdjük a napot reggeli nélkül. Mivel az éjszakai pihenést követően vércukorszintünk alacsony, szénhidrátban gazdag reggelit fogyasszunk. Legalkalmasabb reggelire való: müzli, kefir, joghurt, barna kenyér sajttal és zöldséggel.

Kenyér, tészta, rizs (ha lehetséges teljes kiőrlésűek), ezek a legjobb esti étkek, hiszen magasabb szénhidráttartalmuk az agyban elősegíti a szerotonin képződését, ettől pedig jobban alszunk. Aki éjszaka eleget pihen, az nappal kevésbé éhes.

Este olyan korán együnk, amennyire csak lehetséges, mert 18 óra után az anyagcserénk takarékra áll. Este 8-tól legjobb, ha semmit sem eszünk!

Sűrítsük a mártásainkat liszt helyett főtt, pürésített krumplival. Ezzel a módszerrel leveseket is besűríthetünk zsiradék hozzáadása nélkül!

A hűtőszekrényben alakítsunk ki új rendet. Elöl mindig a savanyú uborka vagy vegyes savanyított zöldségek, sovány joghurtok és gyümölcsök legyenek.

Az erős fűszerek kiváló kalóriaégetők. Aki kevéssé vagy egyáltalán nem fűszerezi ételeit, az biztos lehet benne, hogy anyagcseréje takaréklángon működik. Különösen élénkítő hatású a chili, a paprika, a tabasco a bors, a curry és a fokhagyma.

A sportolás aranyszabálya: inkább lassabban többet, mint gyorsan keveset. A lassúbb, kitartóbb sporttevékenységek a legjobbak, például a biciklizés, az úszás, a séta.

Éljünk az optikai trükkökkel! Ételünket kisméretű tányérra helyezzük, s díszítsük gazdagon salátafélékkel. Így sokkal többnek fog látszani az egész.

Kötelezzük el magunkat a körte, a grépfrút és a narancs mellett! De fontos gyakran papayát és ananászt is fogyasztanunk, mivel ezek segítik az emésztőenzimeket működésükben, tehát gyorsítják a fehérjék lebontását és a zsírok elégetését.

Inkább igyunk, mint együnk! Legyen mindig a kezünk ügyében egy ásványvizespalack (otthon és a munkahelyen egyaránt). Minél többet iszunk, annál ritkábban mardos bennünket az éhség.

Fogyókúránk idejének megválasztása sem mindegy! Körülbelül egy héttel a menstruáció előtt, valamint az alatt a progeszteron hatására felfúvódunk és ödémásabbak lesznek szöveteink, mert anyagcserénk lelassul és a vízháztartás is megváltozik. Közvetlenül a menstruáció után - körülbelül két hétig, peteérésig - lényegesen könnyebben veszíthetünk a súlyunkból.

Mostantól irányítsuk önmagunkat! Amikor váratlanul ránk tör a kínzó éhségérzet, nyúljunk azonnal a telefon után, és hívjuk fel a legjobb barátunkat és beszélgessünk vele egy kicsit, vagy kezdjünk el sportolni valamit. Ez eltereli a figyelmünket, és egy időre elaltatja étvágyunkat.

DIÉTÁS GONDOK

A karcsúság iránti vágyunk kielégítése kényes és bonyolult ügy, pszichésen és fizikailag jelentős igénybevétellel jár. Nem csak az édesség iránti farkasétvágy az, ami elszánt diétánkat gyakran veszélyezteti, hanem bő rünk ernyedtségének látványa is. De semmi vész, ez ellen is van jó pár hatásos módszer!

Amennyiben a bőrünk cellulitiszes, ez a bőrhiba most jobban láthatóvá válik, mivel fogyásnál a zsír csökken alatta. Tippünk: fogyasszunk rendszeresen alga-kapszulát vagy algateát, mert ezek feszessé teszik a kötőszövetet, s így bőrünk újból kisimul.

Ha fogyókúrázunk, és a kezdeti időszakban alvászavaraink támadnak, az még egyáltalán nem ok az aggodalomra. Biológiaóránknak ugyanis muszáj átállnia a diéta okozta megváltozott testi működésre, és ez nem megy egyik pillanatról a másikra. Ilyenkor vegyünk este lazító illóolajos fürdőt, és igyunk meg egy csésze citromfűteát. Ám mielőtt teljes elszántsággal diétára ítélnénk magunkat, biztosnak kell lennünk abban, hogy valóban szükségünk van-e rá.

Ezt megtudhatjuk, ha kiszámoljuk "testméretmutatónkat". Ez testsúlykilogramm osztva a méterben megadott magasság négyzetével. Például, amennyiben 65 kg és 1,70 magas, úgy a 65 osztva 1,70x1,70-nel. Az eredmény azt mutatja, hogy a 65 kg éppen jó, hiszen amennyiben a testméret érték 20-25 között helyezkedik el, minden rendben, diétára semmi szükség.

A nőknek 40 és 50 év között a 28-as értékhatárt kell figyelembe venniük. Kritikus a helyzet, ha a mutató 30 vagy a fölötti értéket árul el. Ilyenkor mindenképpen szükség van a fogyózásra! Ehhez ajánljuk lapunk két cikkét is, a Leveskúrát, illetve a Kalifornia-diétát. Reméljük, valamelyik elnyeri tetszését. N. Á.

FŐ A KITARTÁS!

Egyszer hetente vessen egy röpke pillantást a mérlegre, ha pici testsúlyingadozást észlel (egymásfél kilót hetente), az teljesen normális és a vízháztartással van összefüggésben. Higgyen inkább a tükörnek, ami azt mutatja, hogy az arányok miként változnak.

EXTRA TIPP

Két akupresszúrás pontunk is felelős a fogyásért. Az anyagcserénket javítja, ha a jobb és a bal kezünk középső ujjával kéthárom ujjnyi távolságban a köldökünktől a hasunkat körülbelül hét másodpercig nyomjuk, valamint, ha a hüvelyk- vagy a mutatóujjunkkal körülbelül négyujjnyira a térdkalácsunk fölött nyomást gyakorolunk a combunkra, ezzel fokozzuk szervezetünk méregtelenítését.

FOGYJUNK LÉPCSŐZETESEN!

A hirtelen fogyás helyett szánjuk rá magunkat inkább a fokozatos fogyásra. A hosszabb kúra hatásosabb és tartósabb, mint a villámkúra! Hiszen ilyenkor az anyagcsere áthangolódására is jut elegendő idő.

| fogyás, diéta, fogyókúra, anyagcsere
2002-07-25 11:45:49


data-full-width-responsive="true">