Légy fitt - és maradj is fitt

Két évvel ezelőtt a 24 éves, texasi Alex Wollitz még hatalmas súlyfelesleggel küszködött, és mozgászegény életmódot folytatott. Ideje nagy részében csak a tévét bámulta, közben cigarettázott és hamburgert evett.

fitness, elhízás, fogyás, fogyókúra, súlyfelesleg, életmód, diéta, súlyfelesleg | The New York Times Health News Service   Medincorp | Gonzales, L. M.

Ám amikor egyszer felkereste az orvosát, Wollitz rájött, hogy ezzel az életmóddal hamar gondjai lehetnek a vérnyomásával és a koleszterinszintjével. "Alaposan elgondolkodtam, és azt láttam, hogy nagy lépésekkel haladok a sírom felé, ha továbbra is így pusztítom a szervezetemet," vallotta be Wollitz.

A texasi fiatalember életvitele egyátalán nem szokatlan. A felnőtt amerikai lakosság 60 százaléka nem végez rendszeres testmozgást. Négy felnőtt közül egy pedig semmiféle mozgást nem végez.

Wollizt 140 kilónál úgy döntött, egyszer és mindekorra véget vet ennek az életmódnak. De ugye sokan ismerik az érzést, amikor egy jó döntés után az a legnehezebb, hogy tartsuk is magunkat hozzá.

Mi is az, ami megmozgatja az emberket?

Wollitznak az, amikor szembesült a valósággal. Azóta rendszeresen ellenőrizteti a vérnyomását, leszokott a dohányzásról és elkezdett rendszeresen mozogni.

Hogy elhatározásához tartani tudja magát, a most 26 esztendős Wollitz apró lépésekkel halad előre. "Az első lépésben megváltoztattam az evési szokásaimat," mondta Wollitz. "Elkezdtem leírni, hogy mi az, amit ettem. Teljesen elképesztett az, hogy mennyire egészségtelenül táplálkoztam."

Ezek után belépett egy helyi fitness-klubba, itt kikérte a szakemberek tanácsait, és mindent módszert kipróbált.

A texasi fiatalember mindenkinek ajánlja, hogy az egyhangúság ellen próbáljunk ki mindenféle gyakorlatot.

Míg a tévéfotel-alakú Wollitz folyamatosan edzett, megpróbált tudatosan készülni. "Rengeteget olvastam a testünkről, a testsúlyról és az izmokról."

Most, hogy két év alatt leadott 45 kg-ot, Wollitz azt mondja, megérte. "Amikor az emberek látták, hogy sikerül leadnom egy keveset, biztattak, és ez újabb erőt adott. Az orvosom egyszerűen el volt ragadtatva."

Bill Coon, a fitness-klub vezetője elmondta, hogy Wollitz annyira megváltozott a 45 kg leadása után, hogy új fényképet kellett csináltatnia a tagsági igazolványához.

Miután Wollitz ilyen gyökeresen megváltoztatta az életét, az alábbiakat tudja tanácsolni azoknak, akik megpróbálnak egészségesebben és fittebben élni: "Csinálj valamit. Nem az a fontos, hogy megerőltesd magad, csak csinálj valamit. És figyelj oda arra, hogy mit eszel, de ne mond azt, hogy diétázol."

Jennifer Smith, a Texas Department of Health munkahelyi programjának vezetője szerint a fittséghez nem túl megerőltető, de rendszeres mozgás szükséges.

Ide tartozhat az is, hogy együtt játszunk gyermekünkkel a parkban, és nem csak egy padról ülve nézzük, vagy az, hogy egy parkolóban a legmesszibb helyet választjuk, a lift helyett a lépcsőt használjuk, sokat sétálunk, stb.

Függetlenül attól, hogy hány évesek vagyunk - most kezdtünk el dolgozni, most küldjük iskolába gyerekünket vagy most vonulunk nyugdíjba -, sohasem késő elkezdeni.

Kérdezzük csak meg a 68 éves Martin Hofmant.

"Úgy éreztem, le kellene adnom néhány kilót," mondta Hofman, és azóta minden nap mozog, súlyzókkal erősít és gyaloglógépet is használ.

Elmondása szerint neki úgy sikerült kitartania elhatározása mellett, hogy meggyőzte magát, a mozgás élete legfontosabb része. "Mindig edzek, ha nem csinálok mást éppen".

HOGYAN FOGJUNK HOZZÁ

Az egészségesebb életmódhoz vezető úton a legtöbb embernek nem nehéz elindulnia. Csak el kell határozni magunkat, és már megy is a dolog. De a nyolcadik-tizedik, vagy akár a második napon már könnyen elmehet a kedvünk az egésztől.

Bill Coon az alábbiakat tanácsolja erre az esetre:

- Legyenek céljaink. Attól függően, hogy mit szeretnénk - lefogyni, megerősödni vagy csak jobban érezni magunkat -, egyedi igényeinknek megfelelő programokkal dolgozhatunk. A fitness-klubokban általában vannak edzők, akik segítenek abban, hogy egészséges és reális célokat tűzzünk ki magunk elé. Előtte azonban beszéljük meg az orvosunkkal, hogy mi az, amit szabad, és mi az, amit nem.

- Találjunk társakat. Amikor már úgy érezzük, hogy nem megy tovább, egy barát sokat segíthet - de mi is neki. Ez főként akkor fontos, ha újak vagyunk a klubban vagy az adott mozgásformában. Egy barát az indulásnál és edzés közben is nagy segítség lehet.

- Ne indítsunk túl gyorsan. Róma sem egy nap alatt épült fel, és ugyanez igaz az egészséges testre is. Határozzuk meg a mozgásra fordítható időt és azokat a feladatokat, amelyeket meg tudunk csinálni. Ha évek óta nem futottunk, ne indítsunk rögtön maratonnal. És ne hasonlítsuk össze magunkat azzal, aki sokkal jobb formában van, mint mi. Ragaszkodjunk a saját céljainkhoz, és azokat próbáljuk megvalósítani.

- Táplálkozzunk egészségesen. A diéta szó egyre több embernek hangzik rosszul, pedig egyszerűen azt jelenti, amit megeszünk - és ahhoz, hogy egészségesek legyünk és azok is maradjunk, a étrendnek is egészségesnek kell lennie. Az orvosunk vagy egy táplálkozási szakértő segítségével állítsuk össze az étrendünket.

- Élvezzük azt, amit csinálunk. Ez az élet minden területére igaz. Válasszunk olyan mozgást, amiben örömünket leljük, bármi legyen az, úszás, futás, aerobic, valamilyen sport vagy egyszerűen csak a kirándulás. Ha élvezetet lelünk a mozgásban, hamarabb elérhetjük a célunkat.

Megjelent: Cox News Service

| fitness, elhízás, fogyás, fogyókúra, súlyfelesleg, életmód, diéta
2002-07-31 20:05:58


Web Design & Development Prowebshop