Táplálkozástudományi kérdezz-felelek: Fogyni testmozgás nélkül?

K: Ha elég alacsonyan tartom a kalóriáim szintjét, fogyhatok-e úgy is, ha nem végzek testedzést? Született tohonya vagyok!

húgysav, táplálkozás, diéta, fogyás, elhízás, húgysav | The New York Times Health News Service   Medincorp | Collins, K.

V: A legtöbb ember számára lehetséges úgy is fogyni, hogy nem mozog és alacsony kalóriaértékű ételeket fogyaszt. A kérdés csak az, milyenek a hosszú távú eredmények.

Tanulmányok kimutatták, hogy mozgás nélkül a leadott kilók mintegy egynegyede izomzat! Mivel az izom az a szövet, amely a legtöbb kalóriát égeti, ez azt jelenti, hogy nem fogunk tudni annyit enni és fönntartani az új súlyunkat, mint az, aki ugyanolyan súlyú, de több izma van.

Soka tanulmány kimutatta, hogy a fizikai aktivitás a legjobb mutatója annak, ki tudja megtartani alacsony testsúlyát. Emellett a rendszeres testedzéssel csökkenthető a szívbetegségek, csontritkulás és a rák néhány fajtájának kockázata is.

Lehet, hogy van másfajta fizikai tevékenység is, mint amit a múltban végeztünk. Törekedjünk a lassú, fokozatos kezdésre. Biztos van egy kedves hely, ahol jólesően tudnánk sétálni. És a kezdőknek tartott torna- vagy táncórák? Biztos van egy sor olyan tevékenység, amit élvezettel csinálnánk. Egyet legalább találjunk ezek közül.

K: Befolyásolja-e az étrend a pattanásokat?

V: Általában nem. Lehet, hogy hallottad, a csokoládé vagy a zsíros ételek rontanak a helyzeten, de a kísérletek nem támasztják alá ezeket a véleményeket. Vannak, akik nagy mennyiségű cinkkel vagy A-vitaminnal próbálkoznak a pattanások kezelésére, de általában nem sok sikerrel. Az A-vitamin egyik fajtája, a RetinA a bőrre kenve használatos, de sem az A-vitamin, sem a béta-karotin nem hat belsőleg. Amellett, hogy a pattanásokra nem használ, a nagy mennyiségű cink megakadályozza a réz felszívódását és egyéb problémákat is okoz. A szakemberek óvnak az ajánlott napi mennyiségnél (RDA) nagyobb adag cink szedésétől.

K: A köszvényre hat-e az étrend?

V: A köszvény egy ízületi betegség, különösen a lábat és a térdet támadja meg, amelyek fájdalmasak és dagadtak lesznek. Ha szervezetünk túl sok húgysavat termel, a vér húgysavszintje megnő, vagy a vesék nem választanak ki eleget, így a húgysav az ízületek körül lerakódik.

A húgysavszint csökkentése gyógyszeresen történik, ám az étrenddel is segíthetünk. A húgysavszint csökkenthető, ha kerüljük a purin tartalmú ételeket, ilyenek a belsőségek (máj, vese), az állati zsírok és húslevesek, a szardínia, a makréla és a kagyló.

Az alkohol is növeli a húgysav szintjét, tehát a köszvényre hajlamosak kerüljék a szeszesitalokat, vagy csak igen kis mennyiségben fogyasszák. Fontos a sok folyadék fogyasztása, hogy a vese megfelelően ki tudja választani a húgysavat.

Van arra nézve is bizonyíték, hogy a hús és általában a túl sok fehérje korlátozása enyhíti a köszvényes panaszokat, ugyancsak fontos a testsúly karbantartása. Ha egy köszvényre hajlamos beteg fogyni akar, ügyeljen arra, hogy ezt fokozatosan tegye. A manapság divatos trend, az igen alacsony kalóriatartalmú étrend és a sok fehérje, a kevés szénhidrát tartalmú ételek fogyasztása is emelheti a húgysav szintjét.

Megjelent: American Institute for Cancer Research

| húgysav, táplálkozás, diéta, fogyás, elhízás
2002-07-31 23:01:09


Web Design & Development Prowebshop