Ételünk az életünk

Ami nagyapám számára még rituálé volt ­ az étkezés fontossága és szentsége ­ sokunknál ma már csak létfenntartási reflexként működik. Az emberek jelentős része manapság akkor eszik, ha "ráér", és képes akár egy egész napot élelem nélkül eltölteni. A nap végére így farkaséhesen hazaérve felfalja a hűtőt, vagy a közeli gyorsétteremben hamburgerrel és sült krumplival csillapítja éhségét. Azt az egyszerű élettani tényt, hogy amit megeszünk és megiszunk tápanyaggá válik, elődeink a természet folyamatában látták és élték meg. Mi pedig most erről is, mint a múltból annyi másról, megfeledkezünk.

táplákozás, étrend, kövérség, obesitas, elhízás, Elhízottság, Adipositas | Pulzus 2000 ;   Más-Kép Kft.
"Amit megeszel, vérré válik" ­ ismételgette nagyapám az elődeitől tanult bölcsességet. Számára minden jóízűen elfogyasztott étel az élet elhanyagolhatatlan része, megszentelt alkalom volt. Ő reggel 8-kor reggelizett, délelőtt tízóraizott és pontban déli 12 órakor már az asztalon gőzölgött nagyanyám "lefőzhetetlen" ebédje.

A jelenkor emberének táplálkozási szokásai negatív irányba változtak, melynek során társadalmi, pszichikai vagy csak élvezeti elveknek engedelmeskedünk. Szervezetünket nem szükségleteinknek megfelelően juttatjuk táplálékhoz és ez előbb-utóbb a fiziológiai egyensúly felborulásához vezet, ­ ahogy felmérések is bizonyítják, ­ 10 esetből 9-ben elhízás a vége.

Ennek, a sajnos világszerte egyre több embert érintő problémának jelentős gazdasági következményei vannak az egészségügyi ellátó rendszerre nézve. Az elhízás ugyanis amellett, hogy rontja a komfortérzetet és az életminőségét, szövődményekhez és társbetegségek kialakulásához vezethet. Ilyen társbetegség például a szív- és érrendszer működését befolyásoló magas vérnyomás, vagy érszűkület, valamint a gyomor-bélrendszert érintő különböző fekélyek. Ezek ­ a Magyarországon szinte népbetegségnek számító megbetegedések ­ könnyen megelőzhetők egy "szívbarát" táplálkozási rend kialakításával.

A tévhittel ellentétben, ez nem jelenti azt, hogy le kell mondanunk kedvenc ételeinkről, csupán mértékletességet kell, csakúgy mint az élet egyéb területein, betartani. Élelmezés- és táplálkozástudományi szakemberek 12 pontban összegezték az egészséges táplálkozás ismérveit, melyek közül kedvcsinálónak álljon itt most három:

  • Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek!
  • A változatosság gyönyörködtet: étrendjét többféle élelmiszerből, különböző módon elkészített ételekből állítsa össze!
  • Kerülje a zsíros élelmiszereket és ételeket, főzéshez-sütéshez használjon a zsír helyett olajat, süteményekhez margarint.

Nem csak az a zsír, amit annak látunk: rejtett zsírok is találhatók élelmiszerekben. Sőt, nem is kevés! A megengedett napi 60 g zsiradékmennyiségből 1 db kakaós csiga 12,3 grammot tartalmaz, szemben 1 db kifli 1,1 grammos zsírtartalmával.

(Folytatás a következő számban. A Szívbarát Program tájékoztatója alapján)

Ha valakinek mégis súlyproblémái vannak és szeretne megszabadulni fölös kilóitól, a fogyókúrában is a mértékletességet és a rendszerességet kell szem előtt tartania. A fogyókúra egyik alappillére a diéta, ami nem feltétlenül az önsanyargató koplalást jelenti.

Táplálkozástudományi szakemberek szerint a titok nyitja a bevitt és az elhasznált kalóriamennyiség kiegyenlítése. Az elhízás ugyanis egy szigorú élettani törvényen alapszik: több kalóriát veszünk magunkhoz, mint amennyire szervezetünknek szüksége lenne. A diéta nem vezet semmi jóra, ha egész nap koplalunk és ennek következtében estére felfaljuk az egész hűtőt. A diéta alatt is rendkívül fontos, hogy rendszeresen étkezzünk, ne hagyjunk ki egyetlen ­ számunkra megszokott ­ étkezési időt sem.

Étrendünket, csakúgy mint a fogyni vágyóknak diétájukat, életvitelünkhöz kell igazítani. Akinek életmódjából adódóan elég napi 2000 kalória, úgy válogassa össze étrendjét, hogy lehetőleg ezen a határon belül maradjon. Így nem történhet meg az imént említett baleset a hűtővel. Számolni kell a kalóriákat, mozogni, egy kis önfegyelmet gyakorolni és legfőképpen türelmesnek lenni. A szakemberek szerint ugyanis a heti fél-egy kiló testsúlycsökkenés nevezhető ideálisnak. Ha valaki túl gyorsan fogy le, beindul a szakemberek által jo-jo hatásnak nevezett folyamat, amikor a gyorsan leadott kilókat, sőt annak akár 25%-ával többet is, pillanatok alatt visszahízza az illető. Ne keseredjünk el, ha lassan megy: a türelem előbb-utóbb itt is rózsát terem!

| táplákozás, étrend, Kövérség, Obesitas, Elhízás, Elhízottság, Adipositas
2002-08-02 15:58:14


Web Design & Development Prowebshop