Veszélyes fogyókúrák

-Ne tűzzünk ki magunk elé irreális célokat. Lassú, fokozatos testtömegcsökkenésre törekedjünk. Ez hetenként legföljebb fél, havonta pedig két kiló fogyást jelent. Talán az egyik legfontosabb alapszabály az, hogy nem szabad a fogyókúrázást idő előtt abbahagyni! Ha valaki néhány hét után elveszíti a türelmét és az elért eredményt nem tudja megtartani, az rövid időn belül visszahízza leadott kilóit. Ez a szervezet élettani alkalmazkodó képessége. Ekkor a szervezet még az ideális fogyókúra esetén is csökkenti a nyugalmi anyagcsere energia szükségletét. Ilyenkor a megszokottnál jóval kevesebb táplálékmennyiség is elegendő, hogy fenntartsuk az egyensúlyt. Nagyon fontos tehát, hogy türelmesek és kitartóak legyünk.

-Mennyit mozogjunk a kúra alatt?

-Mozgás nélkül nincsen eredményes fogyókúra!

Ezért miközben mérsékelten csökkentjük a táplálékfelvételt, fokozatosan növeljük a fizikai aktivitást. Akkor fogja szervezetünk a zsírszövetben lévő energiát felhasználni, ha a táplálékkal bejuttatott energia-bevitel kisebb, mint a mozgással felhasznált energia. Ekkor a szervezet négy-öt nap után - amíg megpróbál alkalmazkodni - az energia-deficit hatására erőt merít a zsírszövetekből. Ha túlságosan gyors a fogyás kedvezőtlen testtünetek jelentkezhetnek. Ilyenkor ugyanis előfordulhat, hogy egy kiló leadott testtömegben nagyobb az értékes testszövetből származó energia, mint amenynyi a zsírszövet bomlásából származik.

-Miért van szükség különböző táplálékkiegészítőkre?

-Ha a fogyás érdekében bizonyos szint alá kell csökkenteni az energiabevitelt, a legjobb szakember sem tud olyan étrendet összeállítani, hogy az a mennyiség fedezze a napi tápanyag-, vitamin szükségleteket. Ekkor van szükség ezekre a táplálékkiegészítőkre, multivitaminokra és különböző ásványokat tartalmazó azonnal oldódó készítményekre.  

-Mit nyerhet az aki sikeresen lefogy?

-Csökken a magas vérnyomásra, a cukorbetegségre való hajlam veszélye, a koszorúér és az agyérelmeszesedés kockázata. Bizonyos rosszindulatú daganatok is könnyebben alakulhatnak ki túlsúlyosság esetén. Többek között ezért is érdemes mielőbb elkezdeni a fogyókúrát.

-Mely ételeket kerüljük feltétlen?

-Elsősorban a szalonnától, a császárhústól, és a cukrászsüteményektől tartózkodjunk és minél több zöldséget, gyümölcsöt, főzeléket fogyasszunk! A gabonafélék is nagyon fontosak, ám bennük már több az energia. A minimális fehérje bevitelről - ami napi 60-80 gramm - azonban minden esetben gondoskodjunk! Ezt tartalmaznia kell a diétás étrendnek is. A rendszeres mozgást a sikeres fogyókúra után is folytatni kell!

-A kérdés nagyon összetett, alapja pedig a mérték. Mi történik azzal, aki nem érzi, hogy mennyi az "elég"?

-Ha valaki nagyon keveset eszik, vagy koplal annál a szénhidráthiány miatt a zsírsavakból un. ketontestek keletkeznek. Ennek következményei az acetonszagú lehellet, a hányinger, a hányás, a gyengeség, a hasi fájdalom, a fáradtság, az aluszékonyság és a levertség is. A ketózis még a legenyhébb állapotában is orvosi kezelésre szorul!

-Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Van-e valóságalapjuk azoknak a módszereknek, amelyek pl. két hét alatt húsz kiló fogyást ígérnek?

-Nincsen! A fentiek ismeretében úgy gondolom az indoklás talán nem szükséges.

| energia, fogyókúra, Kövérség, Obesitas, Elhízás, Elhízottság, Adipositas, táplákozás, étrend, táplálékkiegészítő
2002-08-02 16:25:01


data-full-width-responsive="true">