Atkins diéta - újabb adatok

Az Atkins diéta és más hasonló, szénhidrát bevitel korlátozásával járó diéták kutatási eredmények szerint depressziót okozhatnak.

Atkins diéta, fogyókúra, diéta, depresszió | InforMed Hírek 2004 ;2   InforMed | Glanz, J.
Karikatúra

A Massachusetts Institute of Technology kutatócsoportja megállapította, hogy a szénhidrátok stimulálják az agyban található kémiai anyagot, a szerotonint, mely ellenőrzi érzelmeinket és hiánya rosszkedvű időszakokhoz, depresszióhoz vezethet.


Az Atkins diéta igen népszerű lett, annak ellenére, hogy aggályok vannak az egészségre gyakorolt hatásait illetően. Néhány szakember aggódik, vajon nem okozhat-e cukorbetegséget és vesekárosodást hosszútávon.

A szerotonin agyi aktiválódásakor az étvágyra olyan hatást gyakorol, hogy teltségérzést okoz, mielőtt a gyomor megtelt és kitágult volna. A szerotonin azonban nem csak az étvágyat befolyásolja és akadályozza meg a túl sok étel fogyasztását, hanem szabályozza a hangulatot is. Az antidepresszáns gyógyszereket úgy alakítják ki, hogy aktiválja a szerotonint az agyban, és ezt a tevékenységet hosszabb ideig fenntartsa, hogy szabályozza a hangulatot.

A szénhidrátok emelik a szerotonin szintet természetes úton és természetes nyugtatóként hatnak. A kutatók felfedezték, hogy az agy csak akkor termel szerotonint, ha édességet fogyasztunk, vagy szénhidrátokat. Ezeket a széhidrátokat azonban kevés fehérjével együtt vagy fehérje nélkül kell enni. Tehát egy tésztaféléből álló étkezés lehetővé teszi az agy szerotonin termelését, de csirke és krumpli meggátolja azt. Ez megmagyarázhatja azt is, miért érezheti magát éhesnek az ember fél kiló steak elfogyasztása után is. A gyomor ugyan tele van, de az agy esetleg nem termel elég szerotonit ahhoz, hogy csillapítsa az étvágyat.

A szénhidrát hiány inkább érinti a nőket, mint a férfiakat, mert a női agyban sokkal kevesebb a szerotonin. Néhány szénhidrát kívánósnak egy bizonyos mennyiségű szénhidrátot kell elfogyasztania ahhoz, hogy hangulatuk állandó maradjon. Hajlamosak hangulatváltozásra, általában késő délután vagy kora este. Ez a hangulatváltozás édesség megkívánásával jár együtt. Ha ezek az emberek szénhidrátok helyett fehérjét esznek, morgósak, ingerlékenyek vagy nyugtalanok lesznek. Zsíros ételek, sajt fogyasztása nem válasz, ettől csak fáradtak, letargiások lesznek.

A szénhidrát elvonása hasonlít ahhoz, amikor a sivatagban stoppolótól elveszik a vizet. Ha a zsír az egyetlen lehetőség egy alacsony vagy nulla szénhidráton lévő diétázónak vágya kielégítésére, az olyan, mintha a szomjas stopposnak sört adnánk szomjúsága csillapítására, átmeneti megkönnyebbülés, de végső soron hatástalan.

Az Atkins Physician Council elnöke szerint tapasztalatuk ellentmond a tanulmány megállapításainak. Hivatkozik egy tanulmányra, mely szerint a szénhidrátbevitel csökkentése a résztvevők 51%-ának javította a hangulatát. Véleménye szerint a kevés szénhidrát fogyasztók rá fognak jönni arra, hogy a hangulat és az energiaszintek sok tényezőtől függenek és az ilyen következtetéseknek a gyakorlatban nincs jelentőségük.

A szénhidrátbevitel korlátozása lehetővé teszi a testsúly karbantartását, javítja a testképet és stabilizálja a vércukorszintet.

Mások szerint a diéta hatása a szerotonin szintjére távolról sem egyértelmű.

BBC News
| Atkins diéta, fogyókúra, diéta, depresszió
2005-05-15 18:33:46


data-full-width-responsive="true">