Elhízáshoz vezethet a kevés alvás

Ha valaki nem alussza ki magát éjszaka, zavar keletkezhet az étvágyat befolyásoló hormonháztartásában, így megnő az elhízás veszélye, írja egy tanulmány

fogyókúra, diéta, elhízás, alváshiány | InforMed Hírek 2004 ;2   InforMed | Dobos, L.
Már korábban is kimutatták, hogy azok, akik egy nyolcórás alvást kihagynak, fogékonyabbak lesznek a hízásra, az azonban nem volt bizonyos, hogy ez annak tudható-e be, hogy így több alkalmunk van megostromolni a hűtőt, vagy a megváltozott hormonszintek okozzák-e.

A bristoli egyetem kutatócsoportja most bebizonyította, hogy azoknál, akik rendszeresen kevesebb mint 5 órát alszanak, megemelkedik az étvágyat stimuláló hormon, a ghrelin, és csökken az étvágyat elnyomó leptin szintje – Ezek a változások nagy valószínűséggel fokozzák az étvágyat, és ez olyan társadalmakban, ahol könnyen elérhető az étel, hozzájárulhat az elhízás veszélyéhez – mondja dr. Shahrad Taheri, a kutatás vezetője. – Fontos, hogy az emberek tisztában legyenek vele, az elhízás okai bonyolultabbak, mint hogy egyszerűen megtömjük a hasunkat.

A kutatócsoport 1024 résztvevőt követett figyelemmel 15 éven át. A résztvevők naplót vezettek az alvási szokásaikról és az általános egészségi állapotukról, vizsgálták az alvásukat és mérték a vér hormonszintjét. Amikor az eredményeket a testtömeg-index és az alvás hossza viszonylatában vetették össze, kiderült, hogy azoknál, akik napi 8 óránál kevesebbet alszanak, a megnövekedett testtömeg-index arányos volt az alvás mennyiségének csökkenésével. Az öt óra hosszat alvóknál 14,9 százalékkal volt magasabb a ghrelin, és 15,5 százalékkal alacsonyabb a leptin szintje.

– Eredményeink igazolják, hogy fontos összefüggés van az alvás és az anyagcsere-hormonok között – írják a kutatók. – További vizsgálatok szükségesek, de az valószínű, hogy az alvás mennyiségének megváltoztatása fontos eleme lehet az elhízás megelőzésének és kezelésének.

Medwire
| fogyókúra, diéta, elhízás, alváshiány
2005-05-15 18:39:24


Web Design & Development Prowebshop