A több mozgás önmagában nem elég a fogyáshoz

A kellő mennyiségű testmozgás minden bizonnyal kulcsfontosságú ahhoz, hogy megőrizzük egészségünket, de hatása a testzsír mennyiségére a nemtől is függhet, állítja egy 17 éves fiúkon és lányokon végzett tanulmány.

fogyókúra, diéta, testmozgás, kalória | InforMed Hírek 2005 ;3   InforMed | Dobos, L.
– A dohányzás elhagyása mellett a napi 30-60 perces, mérsékelt intenzitású, az ütemes séta tempójában, de rendszeresen végzett testmozgás a legfontosabb változtatás, amelyet valaki megtehet azért, hogy javítson általános egészségi állapotán és közérzetén – mondja a brit tanulmány szerzője, dr. Ulf Ekelund.

Gyerekeknél a rendszeres testmozgás elősegíti a csontok fejlődését, és csökkenti a szívkoszorú-betegség, valamint a diabétesz felnőttkori rizikófaktorait.
– Mégis, lehet, hogy a testmozgás az elhízással nem áll olyan szoros kapcsolatban, mint gondolnánk – teszi hozzá a kutató.

Dr. Ekelund és munkatársai 445 serdülőkorút, valamint anyáikat kérte meg, töltsenek ki a fizikai aktivitásuk gyakoriságára, hosszára és intenzitására vonatkozó kérdőíveket hét napon keresztül. Összességében a lányok 10, a fiúk 15 százaléka volt túlsúlyos vagy elhízott, az anyáknál ez az érték 34 százalék volt.

A serdülő fiúk általában súlyosabbak, magasabbak és aktívabbak voltak, mint a lányok, és a fiúknál a testzsír tömege csökkent fizikai aktivitásuk szintjének növekedésével. Ugyanez azonban nem volt igaz a lányok esetében, akiknél a testzsír százalékos értéke sokkal magasabb volt, mint a fiúké. A fizikai aktivitás mennyisége a lányoknál azonban nem volt semmiféle hatással a testzsír mennyiségére.

– Ebből megállapítható, hogy pusztán a testmozgás mennyiségének növelése nem elegendő az elhízás mértékének csökkentésére vagy megelőzésére. Egyértelműnek látszik, hogy sikeres súlycsökkentés a csökkentett energiabevitel és a fokozott fizikai aktivitás kombinációjával érhető el – mondja dr. Ekelund. – A kalória-bevitel korlátozása sokkal hatékonyabb módja az elhízás megelőzésének, mint a későbbi elégetéssel való kísérletezés.

Egyetlen nagy adag gyorséttermi gyermekmenü ellensúlyozására 1-2 órás igen élénk testmozgás lenne szükséges, és nem sok olyan gyerek (vagy akár felnőtt) van, aki ezt megteszi, mondja egy másik szakember, hozzátéve, hogy a fenti tanulmányból természetesen nem szabad azt a következtetést levonni, hogy a testmozgásnak nincs előnyös hatása.

Medline plus
| fogyókúra, diéta, testmozgás, kalória
2005-05-15 18:30:43


data-full-width-responsive="true">