Fogyás férfiasan…

A férfiakat, főleg a középkorúakat, éppúgy fenyegeti a nemszeretem súlygyarapodás veszélye, mint a nőket. Ha évente csak 2 kg pluszt „szednek fel”, az 10 év alatt már 20 kg-ot jelent. Érdemes hát az uraknak is elgondolkodniuk, hova vezet, s milyen kilátásokkal (nem) kecsegtet az esetleges beteges túlsúly, a kövérség!

elhízás, fogyókúra | Ideál - Reforméletmód magazin 0200 ;19(6):68-69   Celsus Kft. | Vetró, R.

Nincs még olyan kimeríthetetlen téma, mint a fogyókúra, az ideális testsúly! Ám az éppen aktuális szépségideál nem mindig egyenlő az egészséges testsúllyal. Azt viszont bizton állíthatjuk, hogy az egészséges testtömegű emberek magabiztosabbak, jobban teljesítenek szakmájukban és magánéletükben egyaránt.

Orvosilag bizonyított tény az egészséges szervezet, a későbbi halandóság, valamint a megfelelő testsúly kapcsolata. Ha kétségeink vannak, legegyszerűbb egy kis önvizsgálatot végezni. Ilyenkor a tükör elé kell állni, majd pedig a mérlegre. Ugyanakkor a tükör sokszor ferdít - az más kérdés, kinél merre és miért.

Nem kell ahhoz szakembernek lenni, hogy megállapítsuk, szükségünk van-e egyáltalán kilóink megváltoztatására. Többféle olyan módszert hívhatunk segítségül, melyek iránymutatóul szolgálhatnak.

Tudta? Ma Magyarországon minden ötödik felnőtt túlsúlyos.

A normális testsúly mutatói

Aki kíváncsi rá, valójában hol áll a súlya a zsírpárnácskák támadásainak kereszttüzében, bátran számolja ki módosított Broca-indexét, vagy a testtömegindexét (BMI = Body Mass Index). A két eljárás között az alapvető különbség, hogy az első megmutatja a kívánatos célsúlyt, míg a második felméri állapotunkat.

Broca-index: a centiméterben megadott testmagasságból kivonunk százat, és hölgyeknél elvesszük belőle tizenöt, férfiaknál a kapott érték tíz százalékát. Ebből megtudhatjuk, hány kilót kellene nyomnunk a mérlegen. Amennyiben például egy úr 180 cm magas, ha kivonunk belőle 100-at, majd a kapott 80-ból annak a 10%-át, 72-t kapunk. Így a 180 cm magasságú férfiaknak 72 kg lenne a mérvadó súly.

BMI: testsúlya kilóinak számát ossza el a méterben megadott magasság négyzetével! Ha az így kapott kg/m2érték 18,5 vagy az alá esik, alultáplált, 18,5 és 24,9 között egészséges, 25,0-29,9 kissé túlsúlyos, 30,0-39,9 elhízott, valamint 40,0 és felette kórosan elhízott állapotról beszélhetünk.

Vagyis 80 kg súlyú és 1,8 m magas urak testtömegindexe (80 : 1,82 = 24,69 kg/m2) az egészséges állapot felső határába esik.

Ha értékeink nem esnek a „normális” mezőkbe, ne keseredjünk el, minden súlyproblémára van megoldás! Ám azt se feledjük, hogy nincs olyan fogyókúra, melyet mindenki hatékonyan alkalmazhatna. Nagyon valószínű, hogy a környezetünkben élő férfiak még most is csak legyintenek, vagy egyszerűen csak elhárítják a felelősséget kövérségükért, mondván: „… én nem tudok fogyni”.

Az urak többsége elnézően mosolyog a hölgyek fogyókúráján. Ők úgy tartják: kétfajta nő létezik - aki csinálja, és aki csinálni fogja. Nos, van benne némi igazság, de a híresen racionális urak még az egészségüket kockáztatva is csak nagy nógatások, rábeszélések után hajlandóak belevágni egy-egy diétába. Pedig az elhízás veszélyei, egészségkárosító hatásai mindannyiunkra kihatnak!

Zsírbörtön fogságában a férfitest

Életminőségünk javulásának útjára lépnénk már azzal is, ha elfogadnánk, és helyén kezelnénk a dolgot: az elhízás, a kövérség nem esztétikai, hanem egészségügyi probléma. Az elhízás szövődményei csak az Egyesült Államokban 280 000 halálos áldozatot követelnek évente. Európában a nők 38, a férfiak a 27%-a túlsúlyos. Megdöbbentő, de az elhízás legvalószínűbb szövődményeinek száma tíz fölött van. Ezek:

  • érelmeszesedés, koszorúér-betegségek, agyérkatasztrófa
  • magas vérnyomás
  • érelzáródás: embólia, trombózis
  • cukorbetegség
  • erős horkolás, alvási légzéskimaradás
  • ízületiporc-kopás, köszvény
  • máj- és epehólyag-betegségek
  • lehangoltság, depresszió
  • nagyobb hajlam a rák kialakulására, férfiaknál kiemelten a prosztata és végbél területén.

Jó tudni! A krónikus vesebaj és a májbetegségek kétszer, a cukorbaj nyolcszor többször fordul elő kövéreknél, mint az egészséges testsúlyúaknál.

Kilóvesztés férfias természetességgel

A sok rossz után azért van néhány jó hírünk is: a férfiaknak eleve kevesebb lemondással jár egy-egy súlyvesztő akció. Mivel az izomtömegük nagyobb, mint a nőké, magasabb az energiaigényük is. Ráadásul az anyagcseréjük is általában kedvezőbb. Ezekből következik, hogy nincs szükségük igazán drasztikus fogyókúrákra. A diétázás egyébként sem jelent egyet - jó esetben - az éhezéssel.

Csekély súlytöbblet esetében elég, ha beiktatják mindennapjaikba a rendszeres testmozgást. Igazán sokat fogyni azonban csak kitartással és a napi kalóriabevitel csökkentésével lehet. Szervezetünk kalóriaigényét több szempont befolyásolja. Férfiaknál a következő egyenlet segíthet: 900 + (10 x testsúly). A kapott értéket az életmód függvényében, ha ülő, 1,2-del, ha közepesen aktív, 1,4-del, ha nehéz fizikai munkát végeznek, 1,8-del kell beszorozni.

Jegyezzük meg! Hosszú távú fogyókúra esetén nőknél 1200, férfiaknál 1500 kalória bevitele az ideális. A boltok polcain található élelmiszereken feltüntetik, mi mennyi kalóriát tartalmaz, de a nem kész ételek esetében ez már kicsit problémás lehet. Szerencsére a világhálón számos helyen találhatunk kalóriatáblázatokat, de ha ez nem is áll rendelkezésünkre, az alábbi néhány szabály betartása segítségünkre lehet:

  • Tűzzön ki valamilyen célt!
  • Vezessen naplót: jegyezze fel naponta, mit evett, ez mennyi kalóriabevitelt jelentett, és heti/napi mozgásprogramját!
  • Elég hetente egyszer mérlegre állni, s az adatot feljegyeznie naplójába!
  • Egy héten 1-2 kilónál többet ne akarjon fogyni, ennyi az egészséges!
  • Nem mindegy, hogy a napi kalóriát milyen minőségben kapja szervezete: csökkentse a zsír és a szénhidrátok, elsősorban a cukor fogyasztását!
  • Válasszon növényi eredetű zsírokat!
  • Fogyasszon több halat, sovány húsokat!
  • Próbáljon meg leszokni a csipegetésről!
  • Igyon sokat, lehetőleg ásványvizet, frissen facsart gyümölcslevet, zöldteát!

Ne jojózzon!

A fogyókúrázó visszatérése korábbi életmódjához eredményezi a későbbi túlsúlyt egy-egy fogyókúra után. A diéta során ugyanis a napi anyagcsere megváltozik.

Ha a napi szükséges energiabevitelt csökkentjük, a szervezet védekezni kezd, és fogyás helyett hamarosan hízni fogunk.

Bármilyen diéta abbahagyása után az alapanyagcsere-csökkenés még egy ideig fennáll, ezért hízza gyorsan vissza a leadott kilókat, aki meggondolatlanul ott akarja folytatni táplálkozási szokásait, ahol abbahagyta. Nem jó játék a jojó, ha a testünkkel játsszuk! Csak az egészséges táplálkozás és a rendszeres mozgás a hosszú távon célravezető.

Extra tipp: elsősorban a vacsorával legyen visszafogott, mert a késő esti kiadós étkezés „duplán hizlal”!

Vetró Rita

| elhízás, fogyókúra
2007-06-30 11:14:26


data-full-width-responsive="true">