Táplálkozástudományi kérdezz-felelek: Zsír és kalóriák a cappuccinóban?

K: Tartalmaz-e a kávéautomatáknál kapható cappuccino zsírt és kalóriákat?

kalória, cappuccino, táplálkozás, diéta | The New York Times Health News Service   Medincorp | Collins, K.

V: A tápanyagtartalom bizonyos fokig eltérő lehet, ám egy átlagos 2 és fél decis keverékből előállított cappuccino 140-150 kalóriát, 4-6 g zsírt és 12-18 g (3-4 teáskanál) cukrot tartalmaz. Kulcsfontosságú az adag nagysága, a legtöbb automata 4 vagy 6 decis adagokat mér, amelyeknek majdnem annyi a kalóriatartalma, mint egy könnyű ebédnek - ráadásul a tápanyagok nélkül. A hagyományos cappuccinóval ellentétben, amelyek sovány vagy 2 százalékos tejet tartalmaznak, ezekben az italokban plusz 50-75 kalória, 2-5 g zsír és 1-2 kanál cukor van. Egy másik különbség, hogy a keverékekből készült italok nem állati zsírokat tartalmaznak, amelyeknek magasabb a telített zsírsav- és valószínűleg transz-zsírsavtartalma. Semmi baj nem származik abból, ha néha-néha megiszunk egy ilyen automatából egy cappuccinót, de ne gondoljuk, hogy ez pusztán egy csésze kávé.

K: Mi a "chai", és van-e tápértéke?

V: A chai teából és fűszerekből - gyömbér, fahéj, szerecsendió és kardamómi - készült meleg ital. Amíg a chai csak teát és fűszereket tartalmaz, nincs benne zsír sem kalória és csak egy elhanyagolható mennyiségű nátrium. Ugyanakkor azonban minden csésze chai-t 2-5 kanál mézzel édesítenek, ami 40-150 kalóriát jelent. A chai sok verziójához hozzáadnak még egy fél csésze gőzölt tejet is, ami szintén jelent néhány kalóriát, valamint zsírt is. Az azirányú kutatások, hogy egyes fűszereknek van-e antioxidáns vagy más, az egészségre jótékony hatásuk, még nem hoztak biztos eredményt, így aztán egyelőre csak úgy igyuk a chait, mint egy édes, fűszeres teát, nem pedig valami életelixírt. Egyes gyártók adnak gyógyhatásukról ismert füveket is a chaihoz, ám legyünk óvatosak, mert vannak olyan gyógyfüvek is, amelyeknek nemkívánatos mellékhatásaik lehetnek, például olyan hashajtóként működnek, amelyekhez a béltraktus hozzá is szokhat.

K: Lehet-e a napközben elfogyasztott ételnek valami köze ahhoz, hogy éjszakánként görcsöl a lábam?

V: Meglehetősen gyakori probléma az éjszakai lábgörcs, különösen az idősebbek, a rossz vérkeringésűek és a terhes nők körében. Nem minden esetben kell az okot az étrendben keresni, de érdemes megfontolni a dolgot. Egyes jelentések a lábgörcsöket összekapcsolják a magnézium hiányával, ezt a leveles zöldségekben, gabonafélékben és a szárazbabban találjuk meg. Ne adagoljuk azonban túl a magnéziumot, ha multivitamin vagy táplálék-kiegészítővel ellátott müzli formájában szervezetünk megkapja a napi ajánlott mennyiség 100 százalékát, nincs szükség külön magnézium szedésére, mert a túl nagy mennyiség árthat a szívműködésnek. Egyes tanulmányok szerint 200-400 IU E-vitamin csökkenti a lábgörcsök előfordulását. Korábbi tanulmányok a terhesség alatt fellépő lábgörccsel kapcsolatban arra keresték a választ, hogy vajon a kalcium hiánya vagy a kalcium és foszfor egyensúlya felbomlásának (mint pl. ha nem iszunk tejet vagy csak igen kis mennyiségben, helyette túl sok szénsavas üdítőitalt fogyasztunk) van-e köze a láb éjszakai görcsös állapotához. Mindez lehet, hogy nem vonatkozik, az Ön lábgörcseire, ám egy kis változtatás az étrendben semmiképpen sem árt. Sikereket lehet elérni a lábizmok nyújtásával is: üljünk az ágy szélére vagy a földre, és felváltva feszítsük meg a vádlinkat úgy, hogy a lábfejet visszafelé hajlítjuk. Beszélje meg problémáját az orvosával, mert lehet, hogy gyógyszeres kezelésre van szükség.

Megjelent: Medical Tribune News Service

| kalória, cappuccino, táplálkozás, diéta
2002-07-31 23:51:19

Web Design & Development Prowebshop