A makrobiotika térhódítása

A makrobiotika nem csupán táplálkozási irányelveket takar, hanem követői szerint egy bizonyos életmódot illetve életszemléletet is magába foglal.

makrobiotika, reformkonyha, egészséges táplálkozás, diéta | InforMed Hírek9   InforMed | Mészáros, K.
Egy napjainkban divatos táplálkozási irányzattal, a makrobiotikával ismerkedhetünk meg a következő sorokban, melyet George Oshawa és Michio Kushi a tradicionális japán étkezés alapján dolgozott ki. Ennek a táplálkozási irányzatnak a híve a híres énekesnő, Madonna is.

Mi a makrobiotika?

A makrobiotika olyan táplálkozási, főzési módszer, amelynek segítségével bárki képes arra, hogy kiküszöbölje a káros környezeti hatásokat, az ipari táplálékok veszélyeit. Nem csak az ételek helyes kiválasztásán alapszik, hanem fontos, hogy milyen formában fogyasszuk el azokat.

A cél tulajdonképpen az, hogy a testünket ellássuk az alapvető tápanyagokkal, anélkül, hogy mérgeket és fölösleges anyagokat halmoznánk fel, és ezek az élelmiszerek minél kíméletesebb konyhatechnológiai eljárásokon menjenek keresztül, kerülik a finomított élelmiszerek fogyasztását. Az étkezés legyen egyszerű és kiegyensúlyozott.

A makrobiotikus táplálkozás alapelvei:
  • Az ételeket, ha lehet frissen fogyasszuk el.
  • Figyeljünk, gondosan oda az étkezésre és arra, hogy jól rágjuk meg az ételeket.
  • Az étrend alapját a finomítatlan gabonafélék, zöldségek, hüvelyesek teszik ki.
  • Édességnek gyümölcsöt vagy azok sült változatát fogyasszuk.
  • Fehérje forrásként ebben az étrendben a szója, hüvelyesek, tengeri halak és algák szolgálnak.
  • Kerüljük a finomított szénhidrátok fogyasztását.
  • Finomított olajak, telítetlen zsiradékok (állati eredetű zsiradékok) fogyasztásának el kerülése.
  • Kerüljük a hús fogyasztását. (kivéve tengeri halak alkalomszerűen.)
Célja:

Az egészség javítása és fenntartása.

Az étrend a következőket tartalmazza:
  • 50-60%: teljes értékű gabonák : pl. rozs, bulgur, barna rizs, köles, árpa, búza, hajdina
  • 20-25%: idénynek megfelelő bio-zöldségek
  • 5-10%: babfélék adzuki bab, lencsék (fekete, vörös), szójabab, tofu stb.
  • 5%: miszo-leves (miszo: szójababból, gabonafélékből tengeri sóban erjesztett fűszer. Fontos aminósavakat és vitaminokat tartalmaz.)
  • 5%: tengeri zöldségek (ásványi anyagokban, jódban gazdag táplálékkiegészítők) pl, nori, wakame, arame
  • 5-10%: egyebek pl. halak, gyümölcsök, magok (napraforgó, dió, mandula, tökmag, szezámmag stb.)
Ezen alapanyagokból természetesen a halak, az idény bio gyümölcsök és zöldségek, valamint a magok mindenki számára ismerősek. A makrobiotikus konyhában több, számunkra ismeretlen, újszerűnek tűnő növénnyel találkozunk, melyeket éppen ismeretlenségük miatt, talán kissé bátortalanul kóstolunk meg és így konyhánkba is nehezen kerülnek be. Ezek megismeréséhez szeretnénk némi segítséget nyújtani a teljesség igénye nélkül.

Miszo-leves:

Erjesztéssel készült massza. Leggyakrabban szójababból vagy gabonából (pl. árpából, rizsből), tengeri sóból, forrásvízből és koji (Aspergilius Oryzae) kultúrából készül. Állaga a mogyoróvajéhoz hasonló. Színe a sötét rozsdabarnától a napos világossárgáig változhat, íze pedig követi ezeket a variációkat. A miszopaszta hűtőszekrényben egy lezárt edényben kibontás után is hónapokig eltartható.

A kutatások szerint a miszoleves nagyon egészséges (magas B12-vitamin-, fehérje és ásványi anyag tartalma miatt).

Az erjesztési folyamat néhány hónaptól néhány évig terjedhet. A makrobiotikus étrendben legalább 12-18 hónaptól 24 hónapig, természetes körülmények között, cédrus hordókban érlelt bió miszót használják.

Tengeri algák:

Nori:

Nori a japán neve a különböző ehető tengeri füveknek ill. vörös algáknak. A tengeren, hálókon növesztett növényt 45 nap után lehet először vágni, majd nagyjából 10 naponta újra. A végtermék egy megközelítőleg 18x20cm-es, 3 grammos, papír vékonyságú, sötét, fekete-zöld lap. Kiváló kalcium és vas forrás.

Wakame:

Ehető tengeri moszat. Finoman édeskés íz jellemzi. Levesek és saláták alapanyagaként szolgál. Sok kalciumot, B és C vitamint tartalmaz. Csökkenti a magas vérnyomást, szívproblémáknál hasznos.

Legújabb kutatások szerint a wakame-ban található fucoxanthin nevű vegyület segíti a zsírszövetek elégetését a szervezetben, ezért napjainkban igen keresett termék lett. Előszeretettel használja a kozmetikai ipar is.

Szárítva vagy sózva használják levesek, saláták készítéséhez, de kiválóan alkalmazható önmagában köretként is.

Arame:

Moszat faj, mely a japán konyhát jellemzi. Magas kalcium-, jód , vas, magnézium és A-vitamin tartalommal rendelkezik . Szárítva árusítják. Enyhe íze alkalmassá teszi arra, hogy többféle ételben lehessen használni, pácolt ételekbe, levesekbe, salátákba keverve használják.

Gabonák:

Bulgur:

Az éretlen búzaszemek párolásával, pirításával durvára törésével készítik el. Az íze a dióra emlékeztet. „Török rizsnek” is nevezik. Főleg a keleti és a török konyha használja. Köretként fogyasztják a nagyobb rizsnagyságú változatát, az apróra tört változatot saláták, főtt ételek készítéséhez használják.

Hajdina:

Más néven pohánka. Botanikailag a keserűfűfélék (Polygonaceae) családjába tartozik, a hétköznapi életben mégis a gabonafélékhez sorolják, mert lisztes magját a búzához hasonlóan fogyasztják. A B-vitamin csoport majd minden tagját tartalmazza. Nagyon jelentős E-vitamin, B1-vitamin és B2-vitamin tartalma. Ezen tápanyagokon kívül kedvező élettani hatással rendelkező biológiai anyagokat is tartalmaz. Ilyenek például egyes antioxidáns hatású flavonoidok és a rutin (P-vitamin. Régi korokban a táplálkozás szerves részét képezte. A legtöbben csak kását készítenek belőle, pedig elkészíthetősége igen változatos.

Köles:

A köles a kőkorszak óta termesztett, méteresre növő, élénkzöld fűféle. Fogyasztása a kenyérgabonák megjelenésével a 18-19. században szorult háttérbe Európában, a Föld népességének harmada azonban a mai napig alapélelemként fogyasztja. A köles sok kovasavat tartalmaz, gazdag fluorban, kénben, foszforban is, és nem elhanyagolható vas-, magnézium-, kálium-, cink stb. tartalma sem. Fogyasztható kásának, kenyér alapanyagnak, pudingok készítésére kiválóan alkalmas.

Aki kedvet kapott, és szeretné kipróbálni az előzőekben említett alapanyagokat, az látogasson el Gyógysegéd.hu webáruházba, ahol széles választékát kínáljuk a fent említett alapanyagoknak.
| makrobiotika, reformkonyha, egészséges táplálkozás, diéta
2011-06-20 10:49:36


data-full-width-responsive="true">