Zöldség - gyümölcskúra II.

Remélhetőleg cikkünk előző része kellően felcsigázta fantáziáját, és szeretne Ön is miharabb elkezdeni a gyümölcs és zöldségszezon idején egy alapos nagytakarítást szervezetében. Hogy ne legyen túl unalmas a tervezett diéta, naponta is váltogathatja az egyes salátákat, gyümölcsfajtákat.

táplákozás, étrend, diéta, kúra, zöldség, gyümölcs, vízhajtó, magnézium, kúra, gyümölcs | Ideál - Reforméletmód magazin   Celsus Kft. | Balaicza, E.
Előző számunkban áttekintettük, hogy milyen gyümölcsöket ajánlunk a kúra során fogyasztásra, és hogy is néz ki egy nap a kúra során. Következő cikkünkben a zöldségek listáját tekintjük át, és azokat az alapszabályokat vesszük sorra, melyek jelentősen megkönnyítik a diétát, s amelyekkel esetleges panaszaink is kivédhetőkké válnak. JAVASOLT ZÖLDSÉGEK

Brokkoli: Az egyik leggazdagabb magnéziumforrás. Ezenkívül még számtalan ásványi sót, sok klorofillt és rostot tartalmaz. Kitűnő sejtregeneráló, immun és ideg/izomerősítő, fokozza a bélműködést, csökkenti a menstruációs panaszokat, serkenti a vérképzést.

Burgonya: A legkiválóbb káliumforrás, de bővelkedik kalciumban, magnéziumban és foszfátokban is. Ezenkívül van még benne tekintélyes mennyiségű B és Cvitamin, folsav, niacin, cink. Ezért kitűnő vízhajtó, izomerősítő, szív és keringésaktiváló, kötőszövet feszesítő, méregtelenítést segítő.

Cékla: Szintén kiváló méregtelenítő, magas ásványianyag tartalmának köszönhetően erősíti a szöveteket, serkenti a vérképzést, aktiválja az ellenálló erőket, mérsékeli a menstruációs panaszokat.

Cukkini: Fantasztikusan sok benne a karotin, a magnézium, de dúskál D és Evitaminban is. Fokozza a sejtanyagcserét, a szellemi teljesítményt, támogatja a szívműködést, és erősíti az izmokat, ill. az immunrendszert.

Cukorborsó: A rostokon kívül rengeteg benne a magnézium, a nukleinsav, így nemcsak a bélműködést támogatja, hanem a sejtregenerálódást, az izomműködést és a látást is. Csökkenti a koleszterint, erősíti a hajhagymákat és az idegsejteket.

Káposzta: Nagyon sok benne a szelén, a niacin, a folsav, a cink, a Cvitamin és a klorofill. Aktív immunerősítő, vérnyomáscsökkentő, fokozza a spermiumok képződését és a potenciált, javítja a pajzsmirigy és az idegsejtek tevékenységét, magas rosttartalmának köszönhetően erélyes béltisztító, Uvitaminja pedig regenerálja a gyomor és bélnyálkahártyát.

Karfiol: Rengeteg B és Evitamin, ásványi anyag, aminosav, folsav található benne. Ezért fokozza a vérképzést, immunerősítő, vérnyomáscsökkentő, vízhajtó és magas rosttartalmának köszönhetően támogatja a bélműködést.

Paprika: A benne található csípős ízt adó kapszaicin tágítja az ereket, mérsékeli a gyulladást, hígítja a vért. A magas C és Bvitamin tartalom, valamint a cink az immunrendszert erősítik, a kötőszöveteket védik, a hormonrendszert támogatják, és a koncentrációs képességet fokozzák.

Sárgarépa: Tetemes mennyiségű bétakarotin és szelén fordul elő benne. Védi a sejteket a roncsoló szabad gyökök ellen, gyorsítja a sejtek anyagcseréjét, táplálja a bőrt, a hajat és a körmöket, javítja a látást, a szívműködést és a spermaképződést.

Spenót: Nagyon sok karotinoid, klorofill, B, C és Evitamin, biotin, kalcium, magnézium, réz, vas és kálium található benne.

Kitűnő hámregeneráló, anyagcsere és immunrendszer aktiváló, támogatja a szív és izomműködést, a spermiumok képződését, fokozza a libidót, erősíti a csontokat, fogakat, nagyon jó vízhajtó.

Uborka: Az egyik legjobb természetes vízhajtó, fokozza a húgysav kiválasztását, így mérsékeli a köszvényes panaszokat.

Zeller: Erősen lúgos vegyhatású, ezért segít a savbázis háztartás rendezésében, magas káliumtartalmának köszönhetően kihajtja az ödémát, és támogatja az izmok és idegek működését.

Zöldbab: Magas a nukleinsav és fehérjetartalma, gazdag folsavban, mangánban és molibdénban. Segíti a máj, vesék és hólyag működését, serkenti a szervezet fehérjeszintézisét, aktiválja az emésztést, vízhajtó és erősíti a szívet és a keringést. Természetesen a felsoroltakon kívül más szezonnak megfelelő zöldség vagy gyümölcs is használható, de lehetőleg a kúra alatt kerüljük a citrusféléket és a nagyon savanyú növényeket (ribizli, spenót), mert azok kimarhatják a gyomornyálkahártyát.

FŐ SZABÁLYOK
  • A kúra alatt a sót meg kell szorítani, esetleg el is lehet hagyni (ha valaki teljesen nem tud sómentesen étkezni, csipetnyi tengeri sót használjon az ételekhez).
  • Lehetőleg este már csak kevés gyümölcsöt együnk, és főleg ne puffasztót (csonthéjas magvúak, szilva, barack, szőlő).
  • Ne együnk túl sok banánt, édes vagy aszalt gyümölcsöt.
  • Tilos a kúra során zsírban sült burgonyát (pomes, hasábburgonya) fogyasztani!
  • Kúra alatt tilos húst és édességeket enni!
  • Salátákat lehetőleg friss zöldségekből készítsük, esetleg mélyhűtöttből.
  • Ne használjunk konzerveket, porleveseket!
  • A salátákhoz ecet helyett citromlevet adjunk, kevés hidegen sajtolt olajat, ill. ter mészetes fűszereket, joghurtot, kefirt, magvakat (lenmag, dió, mandula stb.) használjunk.
  • A salátákra semmilyen majonézes öntetet ne tegyünk.
  • Délben fogyaszthatunk bármilyen zöldséglevest is, azok elkészítéséhez ne használjunk mesterséges ízesítő szereket (leveskocka, porok stb.), zsírt, habarást vagy rántást.
  • A kúra alatt tilos alkoholt, kávét vagy más élvezeti szert fogyasztani!
  • Legalább napi 2,53 liter ásványvizet el kell fogyasztani.
JÓ TANÁCSOK
  • Rágjunk meg mindent nagyon alaposan.
  • Étkezések között gyümölcs, gyógyteák, ásványvíz és frissen centrifugált gyümölcslevek, esetleg 1 natúr joghurt vagy kefir fogyaszthatók.
  • Napi félegy órát mozogni, tornázni kell (ha lehet a szabadban) a kúra alatt.
  • Heti 12 alkalommal célszerű elmenni szaunázni és masszázsra.
  • Ha valakinek érzékeny a gyomra, akkor a salátákhoz fogyaszthat 12 szem kisebb héjában főtt vagy sült burgonyát, esetleg 12 szelet magos barna kenyeret.
ÉRZÉKENY GYOMRÚAKNAK

Érzékeny gyomrúaknak ajánljuk kiegészítésül napközben a következőket is:

Zabnyák: 1/2 l vízben 3 evőkanál zabpelyhet felfőzzük, 5 percig főni hagyjuk, majd levesszük a tűzről. A masszát átnyomjuk egy szűrőn. A nyákot kortyonként elfogyasztjuk. Kevés sóval, mézzel, gyümölcs vagy zöldséglével, (élesztőkivonattal) is ízesíthetjük.

Rizsnyák: 1/2 liter vízben 3 evőkanál rizst felforralunk, kb. 20 percig (fajtánként változhat) puhára főzzük, majd levesszük a tűzről. A masszát szitán átnyomjuk. A nyákot elkortyolgatjuk. Kevés sóval, mézzel, gyümölcs vagy zöldséglével, (élesztőkivonattal) is ízesíthetjük. A gyümölcsleveket mindig hígítsuk fel szénsavmentes ásványvízzel.

MIT IGYUNK?

Ajánlott tisztítótea keverék: gyermekláncfű, tarackbúza, kutyabengekéreg (kevés), bodza, csalán, hibiszkusz, nyírfalevél. A felsoroltakból készítsünk azonos arányban egy keveréket. 1 liter vízzel 2 evőkanálnyit forrázzunk le, majd 10 perc állás után szűrjük le, és 1 evőkanál mézzel ízesítsük. A nap folyamán kortyolgassuk el.

Ha gyümölcsleveket préselünk, azok közül mindig legjobbak a természetesen, frissen készült levek - lehetőleg a szezonnak megfelelő hazai fajtákból. A zöldség és gyümölcslevet ne keverjük össze, ez alól kivétel a sárgarépa és az alma, ami jól kombinálható másokkal is. A leveket pedig ne felejtsük el soha sem hígítani szénsavmentes ásványvízzel (felefele arányban). Akinek nincsen lehetősége frissen préselni a leveket, az fogyaszthat bioleveket is, ezek közül leginkább a következőket javasoljuk: ananász, vegyes zöldséglé, savanyú káposztalé, multivitaminos gyümölcslé, aszaltszilvalé.

MENNYI IDEIG TARTSUK A KÚRÁT?
  • Ultrarövid - 1 napos, pl. heti méregtelenítő napként - bárki végezheti egyedül is.
  • Rövid: 1-3 napos - csak akkor végezheti egyedül, ha gyógyszert nem szed, és panasza, betegsége nincs.
  • Közepesen hosszú: 3-10 napos - csak orvosi tanácsra és útmutatással javasolt!
  • Hosszú: 1021 napos - csak orvosi kontroll mellett és útmutatással javasolt!



A cikkben szereplő természetgyógyászati módszerek nem a tényeken alapuló orvostudomány eredményein nyugszanak és nem feltétlenül azonosak az InforMed szerkesztőségének álláspontjával.
| táplákozás, étrend, diéta, kúra, zöldség, gyümölcs, vízhajtó, magnézium
2002-07-25 11:58:48


data-full-width-responsive="true">