Tavaszi vitaminbomba - Csodacsírák az asztalon

A csírák éltető ereje egyidős az emberiséggel. Áldásos hatásuk a szervezetre ősidők óta ismert, emiatt régen gyakran alkalmazták, csak a mai kor embere tekint furcsán, mikor csírákból készült ételről hall. Egyesek legyintenek, mások fintorognak, vagy éppen újkori divatnak tekintik a „csíraevést”, pedig a csírákban rejlő elemi életerő sokféle betegségtől megóvhatná a kétkedőket is…

vitamin, csírák | Ideál - Reforméletmód magazin 2003 ;15(3):62-63   Celsus Kft. | Kreill, V.
Fel kell újra fedeznünk és meg kell ismernünk a természet e csodálatos ajándékát, hiszen a csírák olyan őserőt hordoznak, amely a növényvilágban egyedülálló! A csírák a kifejlett növény esszenciáját tartalmazzák, igen dúsak ásványokban,vitaminokban, enzimekben, ezért egészségvédő hatásuk kiemelkedő.

Hatásuk:

  • a csírák kitűnő vértisztítók
  • rendkívül hatásosan méregtelenítenek
  •   segítik a májműködést
  • kedvezően hatnak az emésztésre
  • általános immunerősítők
  • gyulladáscsökkentők
  • izomgörcsoldók
  • idegnyugtatók
  • segítik a szervezetet.

Ráadásul felhasználhatóságuk is rendkívül sokrétű, mert a különböző csírák más-más ízűek, így a belőlük készült ételek jól variálhatók. A választék igen széles, csak néhány példa a lehetőségekből: búzacsíra, kukoricacsíra, hajdinacsíra, rozscsíra, lucernacsíra, szójacsíra, babcsíra, csicseriborsó-csíra, mustárcsíra, zsázsacsíra, hagymacsíra, retekcsíra, brokkolicsíra. Ezen csírák jó része a kereskedelemben is kapható, van már Magyarországon is olyan cég, amely arra szakosodott, hogy friss csírával lásson el bennünket. Ne felejtsük el azonban, hogy otthon is csíráztathatunk: az átöblített magokat tegyük tálba vagy befőttesüvegbe, és jól szellőző helyen tartsuk. Permetezzük meg a magvakat naponta többször is, így a csírázás 3-5 nap alatt végbemegy.

E korszerű vitaminbombákat ízletességük és változatosságuk miatt igen könnyen beilleszthetjük táplálkozásunkba: nézzünk most erre néhány példát!

Búzacsíra-saláta

Hozzávalók: egy fej friss jégsaláta, egy marék búzacsíra, 2-3 szál sárgarépa, egy szép zöldalma, durvára vágott dióbél, extra szűz olívaolaj, balzsamecet

Elkészítése: az almát mossuk és hámozzuk meg, vágjuk vékony karikákra, majd gyufaszálvékony hasábokra. Miután összevágtuk, csepegtessünk rá néhány csepp citromlevet, nehogy megbarnuljon, ez az ízét is kellemesebbé teszi. A sárgarépát is mossuk és tisztítsuk meg, vágjuk vékony csíkokra, és keverjük az almához. A jégsalátát tépkedjük apróbb darabokra, tegyük egy tálba, és keverjük hozzá a búzacsírát. Öntözzük meg egy kevés szűz olívaolajjal, néhány csepp balzsamecettel, és keverjük jól el. Tálaláskor a tányérra először a salátás-csírás keveréket tegyük, erre halmozzuk az almás-répás csíkokat, végül szórjuk meg a vágott friss dióbéllel.

Ezt a salátát fogyaszthatjuk egy üdítő reggeliként, könnyű ebédhez vagy akár laza-gyors vacsoraként is. A búzacsíra jelentős A-, C-, E-vitamin-tartalma, valamint kalciumtartalma mindenkor természetes katalizátorként  hat szervezetünkre.

Csírás-magos müzli

Hozzávalók: egy marék lucernacsíra, két evőkanál búzapehely, egy kockára összevágott banán, egy evőkanál méz, 1 evőkanál lenmag, 1dl frissen facsart narancslé vagy szénsavmentes ásványvíz

A lucernacsíra ízletes, zsenge ízű, magas rosttartalmú anyag. Jelentős mennyiségű C-, B12-, valamint K-vitamint tartalmaz. A nyomelemek közül a kalcium-, kálium- és magnéziumtartalma kiemelkedő. A lucernacsíra igen hatásos vérszegénység, érszűkület és vérrög kialakulása ellen is, nőgyógyászati megbetegedések esetén különösen ajánlott.

Elkészítése: az összes hozzávalót keverjük jól össze, reggelire fogyasszuk.

Csírafasírt

Hozzávalók: egy doboz szójás fasírtpor, víz, egy marék zabpehely, egy marék zsenge hagymacsíra, provence-i fűszerkeverék

A hagymacsíra kitűnő vértisztító és gombaölő hatású!

Elkészítése: a fasírtport keverjük össze a vízzel, a gabonapehellyel és a csírával, fűszerezzük meg, majd hagyjuk állni 10 percig. Formázzunk belőle lapos fasírtokat, és süssük meg mindkét oldalukat serpenyőben, néhány csepp növényi olajon. Párolt zöldségekkel, például fokhagymás zöld zöldbabbal vagy sárga zöldbabbal kínáljuk.

Tofu szójacsírával wokban

Hozzávalók: egy doboz tofu, barnarizs, szójacsíra, két, különböző színű, vastag húsú paprika, két paradicsom, gyöngyhagyma, szójaszósz

Elkészítése: a tofut éles késsel vágjuk kisebb hasábokra, szójaszósszal gazdagon meglocsoljuk, és tegyük hűtőbe. A barnarizst főzzük meg, és közben készítsük elő a zöldségeket. A paradicsomot forrázzuk le, húzzuk le a héját, távolítsuk el a magvait, és a húsát vágjuk csíkokra. A paprikával is tegyük ugyanezt: a héj nélküli húst csíkozzuk fel. A gyöngyhagymát vágjuk félbe. Az étel elkészítéséhez a legmegfelelőbb a wok, de ha nincs a háztartásukban, akkor egy jó minőségű serpenyő is megteszi. Forrósítsunk fel egy kanál olajat a wokban, és pirítsuk meg a gyöngyhagymát. Tegyük rá a paprikacsíkokat, és gyakori kevergetés, rázogatás mellett pirítsuk tovább. Most a tofu következik, a szójaszósszal együtt tegyük a serpenyőbe. Fél perc után adjuk hozzá a paradicsomot és végül a csírát. Közben folyamatosan kevergessük, mozgassuk a serpenyőt, és locsolgassuk gazdagon szójaszósszal.

Ezt a keleties hangulatú ínyencséget kétféleképpen is tálalhatjuk: a megfőtt barnarizsre halmozzuk a tofus-csírás szószunkat, vagy a rizst is hozzákeverjük a serpenyőben lévő zöldségekhez és így tesszük tányérra.

Tőkehal fóliában szójacsírával

Hozzávalók: fejenként egy tőkehalfilé, két szál sárgarépa, egy szál petrezselyemgyökér, egy marék szójacsíra, egy-két szál zöldhagyma vagy snidling, olívaolaj, frissen őrölt bors, néhány csepp citromlé

Elkészítése: vágjuk a megtisztított sárgarépát, gyökeret és hagymát vékony csíkokra, és keverjük össze a szójacsírával, enyhén sózzuk meg. A tőkehalfilét sózzuk, borsozzuk meg, tegyük egy darab kiterített alufóliára, és halmozzuk rá a vágott zöldségeket. Mielőtt a fóliával betakarnánk, néhány csepp olívaolajjal és citromlével locsoljuk meg. Ezután légmentesen hajtsuk rá a fólia széleit. Közepes hőfokon 15 percig süssük, tálalás előtt a felpúpozódott fóliát éles késsel kereszt alakban metsszük el, hogy a forró gőz távozhasson. Igazi finomság a hófehér, omlós halfilé, a gőzben puhult zöldségekkel.

Csíramálé

A csíramálé a legrégebbi tésztaféléink egyike, amely a 21. század elejére méltatlanul teljesen eltűnni látszik. E népi konyha által nyilvántartott édes lepénynek a mai választékszegény édességeink között régi-új színfoltként meg kell jelennie.

Hozzávalók: 500 dkg zsenge lédús búzacsíra, 50 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 3 dl víz

Elkészítése: a búzacsírát összetörjük, elkeverjük a vízzel, utána hozzáadjuk a lisztet, és addig kevergetjük, míg sűrűn folyós tésztát nem kapunk. Ekkor kiolajozott tepsibe tesszük, és 160 0C-on fél óráig sütjük.

A fenti néhány példa csak ízelítő a csírák felhasználási lehetőségei közül. Ha valamit ki szeretnénk próbálni, akkor itt a remek alkalom, hiszen a csírák nagyon jó alapanyagok a kísérletezéshez. Felhasználhatjuk őket levesbetétként, köretként nyersen, forrázva vagy párolva. Keverjünk össze több fajtát, és kísérletezzünk az ízekkel is. A csíra csupa egészség. Itt az ideje, hogy kipróbáljuk és rendszeresen használjuk!

Kreill Vilmos

| vitamin, csírák
2003-03-02 10:52:17


data-full-width-responsive="true">