A nélkülözhetetlen nyomelemek

A teljesség kedvéért megmondjuk, hogy itt csak a nélkülözhetetlen nyomelemeket ismertetjük.

sport, táplálék, nyomelem, vas, cink, réz, jód | Gyógy-ír   Kisalföld | Gergó, K.
Ezeken kívül van még két csoport. Első csoport: a szerepük kérdése (alumínium, arzén, króm, flór, arany, nikkel, szilícium, titán). Második csoportban vannak a biztosan nélkülözhetők (ezüst, bór, bróm, lítium, rádium)
  • Vas: a szervezeten belül a legtöbb vas a vérben, a májban és a lépben van. Sok vasat tartalmaz a hemoglobin, a mioglobin és a sejtek. Legfontosabb szerepe az oxidációban van, a gázcsere lebonyolításában (O2-CO2), egyszerűbben megfogalmazva az élet alapját képező sejtlégzésben. A közti anyagcserében mint fermentum alkotórésze vagy mint aktivátor vesz részt. Vashiánnyal leggyakrabban serdülőkorúaknál találkozunk, valamint nőknél, különösen menseszavarokhoz társulva. Ez a sportban értelemszerűen a teljesítménnyel jár, ezért az állapotot orvos segítségével rendezni kell. Gyakorlatban a vashiány oka sohasem a csökkent bevitel, hanem a fokozott vesztésen kívül a felszívódás zavara. A felszívódás a szervezet vasigényének függvénye. Ha például a szervezetben sok a vas, az "stop"-ot jelez a bél felé, ott hiába van sok alkalmas vas, nem fog felszívódni. Nagyon fontos tudni, hogy a gyomorsav teszi a vasat "szabaddá", felszívódásra alkalmassá. A három vegyértékű (ferri) vasnak redukálódnia kell két vegyértékűvé (ferro), hogy felszívódhasson. A gyomorsavon kívül ily módon jó hatással van még felszívódására a C-vitamin, piridoxin, kéntartalmú fehérjék, mellékvesekéreg-hormonok. Figyelmeztetésül: gyógyszerrel, különösen injekcióval lehet ártani, mert a korlátlan vasbevitel miatt a felesleges mennyiség lerakódik a szervezetben. Források: élesztő, máj, hús, tojássárgája, szárazborsó, zabliszt.
  • Cink: sok fermentum és az inzulin alkotórésze, emellett más fermentumokat aktiválni képes. Felszívódásához gyomornedv ugyanúgy szükségeltetik, mint a vasnál. Források: növények, valamint növényevő állatok húsa.
  • Réz: sok fermentum alkotórésze. Két nagyon fontos folyamatban szerepel: oxigénátvivő enzimként a sejtlélegzésben, valamint hemoglobinképzőként a vérképzésben. Hiányát mindkét funkció csökkenése jelzi, és azonnal megmutatkozik a sportolónál - teljesítményromlás formájában. Vashoz és cinkhez hasonlóan felszívódásához gyomorsavat igényel. Források: normál, vegyes táplálkozás fedezi a szükségletet.
  • Jód: a pajzsmirigyhormon része, amely viszont az anyagcsere-folyamatok irányításának egyik főszereplője. Ennek ismeretében könnyen elképzelhető ezen elem fontossága. Sportolás, testedzés és fokozott teljesítmény csakis megfelelő szintű és összehangoltságú anyagcserefolyamat-láncolatsor működésével képzelhető el, melyhez ez a hormon elengedhetetlenül szükséges. Ahol jódhiánnyal kell számolni, ott konyhasóba vagy ivóvízbe juttatva pótolják. Források: spenót, fokhagyma, uborka, saláták, tengeri halak, csukamájolaj.
| sport, táplálék, nyomelem, vas, cink, réz, jód
2002-07-18 14:28:22


data-full-width-responsive="true">