A zsírban oldódó vitaminokról

vitamin, diéta, zsírban, oldódó, zsírban | Gyógy-ír   Kisalföld | Kóródi, K.

Az A vitamin a látóbíbor alkotórésze, a hámsejtek (például: bőr, nyálkahártyák) védővitaminja. Hiányában farkasvakság alakul ki, amely szürkületi csökkent látást jelent. Fokozódik a hámsejtek elszarusodása, a száraz, szálkás bőr is az A vitaminhiány tünete.

Napi ajánlott bevitel 750-1000 mikrogramm, karotinból 4-5 mg. A karon az A vitamin elővitaminja, amely a növényekben található meg. A karotinból a szervezet már képes A vitamint előállítani. Karotinban gazdag növényeink: sárgarépa, sütőtök, sóska, paraj, brokkoli, kelkáposzta, cékla, fűszerpaprika. Állati élelmiszereink közül gazdag A vitaminforrás a halmájolaj, a sertésmáj, az A-vitaminnal dúsított margarin, vaj, tojássárgája, tej, sajtok.

D vitamin

A D vitamin elősegíti a kalciumnak a bélből történő felszívódását, szabályozza a foszfátürítést és ezáltal a csontépítést. Fokozza az A vitamin felszívódását. Hiányában angolkór (rachitis) jön létre, amelyet a csontfejlődés zavara, illetve csontelváltozások jellemeznek. Csökken a csontok szervetlen anyag tartalma, és törékennyé válnak.

Napi ajánlott bevitel felnőtteknek 300 NE (nemzetközi egység), gyermekeknek 400 NE, terheseknek és szoptató anyáknak 500 NE.

Fontosabb D-vitamin forrásaink: D vitaminnal dúsított margarin, borjú-, marhamáj, halmájolaj, tejszín, vaj, tej, élesztő, tojássárgája. A növényekben nem D vitamin, hanem előanyaga az ergoszterin található, amely a napfény hatására alakul át D vitaminná, tehát a D vitamin bevitel szempontjából a napsugárzásnak is jelentős szerepe van.

E vitamin

Emberben biológiai hatása még nem ismert pontosan, patkánykísérletekben megfigyelték, hogy a termékenyítő-képesség fenntartásában van szerepe. Az A és C vitaminnal együtt fontos antioxidáns, tehát képes megkötni a szervezetben a szabadgyököket, ezáltal védő hatású a szabadgyökök által elindított negatív láncreakciókkal (például sejtkárosítás) szemben. Védi a többszörösen telítetlen zsírsavakat. Egyes kutatók szerint fontos szerepük van az öregedés hatásaival szemben. Napi ajánlott bevitel: 5-12 mg, amit növényi olajok, olajos magvak, margarin, búzacsíra, teljes gabonaőrlemények, barna kenyerek fogyasztásával fedezhetünk.

| vitamin, diéta, zsírban, oldódó, vitamin
2002-07-29 11:05:28


data-full-width-responsive="true">